5101
Sök

Köpråd: Passar hjul från en MB E-klass (w211) på en C-klass (w204)? Olika gängdiameter

3 Inlägg
28 februari 2013
Trådstartare
Hej!
Jag ska hämta min första Mercedes i livet om några dagar: en C-klass -08 (w204). Tyvärr får jag inte med några vinterdäck, vilket således måste införskaffas pronto. Tänkte i första hand leta begagnat.

Har på Blocket hittat en uppsättning vinterhjul från en E-klass -04 (w211). Har kollat och följande gäller:

E-klass w211
Bultdelning: 5/112  ET: 33,0 Nav: 66,6    Bult 14 x 1,50

Min C-klass w204:
Bultdelning: 5/112  ET: 43,0 Nav: 66,6    Bult 12 x 1,50

Som ni ser skiljer ET-värdena och gängdiametern. ET har jag fattat som att de är ok om de diffar lite, men frågan är om gängdiametern ställer till det? Är hålen för bultarna för stora i E-klassfälgarna eller kommer det att fungera ändå?

Är novis så jag skulle uppskatta om någon expert kunde svara på detta smile
Senast redigerat av tabugman (28 februari 2013)

Bygger BMW ///M Touring
1 152 Inlägg
28 februari 2013
PITSTOP skrev:
De fungerar. Bultarna på de äldre mercedes är lite tjockare 14x1,50. Men du ska ändå andvända dina egna bultar så inga probs där smile Gällande et:n så motsvarar det spacers på 10mm och det är juh bara snyggt!

Slå till och köp de om du vill ha de, Allt passar rakt av.

Följ: 323Ti på instagram för att följa projektet på Insta.
Eller M2F89 för att följa m2 ”kombi” projektet.....

3 Inlägg
28 februari 2013
Trådstartare
PITSTOP skrev:
PITSTOP skrev:
De fungerar. Bultarna på de äldre mercedes är lite tjockare 14x1,50. Men du ska ändå andvända dina egna bultar så inga probs där smile Gällande et:n så motsvarar det spacers på 10mm och det är juh bara snyggt!

Ok, tack! Så det blir inga problem med att hålen i fälgen egentligen klarar lite bredare bultar än mina smala då? smile

Bygger BMW ///M Touring
1 152 Inlägg
28 februari 2013
tabugman skrev:
PITSTOP skrev:
PITSTOP skrev:

Ok, tack! Så det blir inga problem med att hålen i fälgen egentligen klarar lite bredare bultar än mina smala då? smile

Nej då, Bulthålen är alltid större än bulten. Det är konan som håller i fälgen.

Följ: 323Ti på instagram för att följa projektet på Insta.
Eller M2F89 för att följa m2 ”kombi” projektet.....

3 Inlägg
28 februari 2013
Trådstartare
Strålande bra! Tackar!

Sök