Köpråd - Subaru Impreza STI

Daevil
25 februari 2013 · 691 Inlägg

Halloj, jag har bestämt mig för att köpa mig en Impreza STI.

Jag är ute efter årsmodeller mellan 2003-2005, för visst är det då 2,0 liters motorn är i?
Har bestämt att STI är ett måste, Prodrive är ju inte fel heller.

Tänkte höra om det finns lite tips vid köp, vad ska jag kolla/lyssna efter vid provkörning osv?

Finns det kanske någon som äger en och kan berätta om dom är så bra som dom verkar smile

Tack

Subaru Impreza GT "Widebody GC8" (1999)
Audi A4 Avant 2.0 TFSI "QUATTRO" (2014)
Christian S
25 februari 2013 · 4 815 Inlägg

finns väll flera köpråds trådar här på garaget sen finns det säker någon/några på www.subaruclub.se/forum också, tyvärr är forumet rätt segt imellanåt just nu då det nått med servern som strular.

ja det sitter 2 liters motor i dom förutom i USA bilarna, i dom sitter det 2,5 liters from 04
PPP (Prodrive Performance Pack) finns bara på bilar ifrån England

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Daevil
25 februari 2013 · 691 Inlägg

Christian S skrev:
finns väll flera köpråds trådar här på garaget sen finns det säker någon/några på www.subaruclub.se/forum också, tyvärr är forumet rätt segt imellanåt just nu då det nått med servern som strular.

ja det sitter 2 liters motor i dom förutom i USA bilarna, i dom sitter det 2,5 liters from 04
PPP (Prodrive Performance Pack) finns bara på bilar ifrån England

får kika runt lite. kan ju kanske va bra att gå me i subaruclub när man skaffat bilen me:)
kan nog bli så att jag köper en englandsimport, dom verkar trevliga.

Audi A4 Avant 2.0 TFSI "QUATTRO" (2014)
Subaru Impreza GT "Widebody GC8" (1999)
Christian S
25 februari 2013 · 4 815 Inlägg

problemet är bara att många av bilarna som kommer ifrån england är så jävla sunkiga och rostiga, iallafall om man tittar på dom äldre modellerna.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Daevil
26 februari 2013 · 691 Inlägg

är det så? då får man kanske sikta på dom "nyare" typ 05'or om man köper en från England.
Vore ju sjysst att ha ställbara diffen men.

Subaru Impreza GT "Widebody GC8" (1999)
Audi A4 Avant 2.0 TFSI "QUATTRO" (2014)
DavidSan
26 februari 2013 · 227 Inlägg

Det finns ett par WRX STI "PSE" (Petter Solberg Edition) med ställbar diff. Är inte så insatt hur pass ställbar den är, men ring de som har ute sina bilar på annons.

Christian S
26 februari 2013 · 4 815 Inlägg

Daevil skrev:
är det så? då får man kanske sikta på dom "nyare" typ 05'or om man köper en från England.
Vore ju sjysst att ha ställbara diffen men.

med äldre menade jag framförallt dom ifrån 00 och äldre men det är nog nästan lika illa med dom lite nyare då dom inte verkar rostskydda dom vilket dom gjorde med dom svensksålda.

DCCD är nice smile har det standard på min så när jag bytte till den 6 växlade drivlinan som sitter på STI from 01 så va det bara att kicka i kontakten så funkade det smile

DavidSan skrev:
Det finns ett par WRX STI "PSE" (Petter Solberg Edition) med ställbar diff. Är inte så insatt hur pass ställbar den är, men ring de som har ute sina bilar på annons.

på 04 så är det bara PSE som har DCCD, from 05 så har alla det.
den är ställbar ifrån 35/65 (öppet läge)-50/50 (låst läge).

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Aerodynamik ...
26 februari 2013 · 7 120 Inlägg

Kolla rost och allmänt skick, känns det bra så är det förmodligen också det! Är ju sällan något strular med dessa bilar om de inte är helt misskötta!

Jag valde mellan en importerad -05 mot en svensksåld -03. Jag märkte ingen större skillnad vid provkörning och tyckte det var mer värt med svensksåld så jag köpte den sistnämnda!
Har inte ångrat mitt val för fem öre och jag är väldigt nöjd med bilen!

Har du några specifika frågor så är det bara köra på smile

Daevil
27 februari 2013 · 691 Inlägg

Lät ju jäkligt nice Christian S, för type R är fina dom me, som du har smile

Känner oxå att svensksåld vore skönt, sen att värdet verkar hålla sig bättre. och då såklart dyrare att köpa, får se vad som dyker upp framåt våren:)
Men har inget emot högerstyrd som sagt.

Har sett att Blitz Nur spec R avgaset verkar riktigt schysst, kan det va värt att satsa på om det sitter original eller prodrive på?

Subaru Impreza GT "Widebody GC8" (1999)
Audi A4 Avant 2.0 TFSI "QUATTRO" (2014)
Richtenb
28 februari 2013 · 1 359 Inlägg

Enda att tänka på med högerstyrt är att det blir skitsvårt att sälja i framtiden. Du tappar säg 70% av köparna som är intresserad av en Impreza just för att den är högerstyrd.

Fina bilar annars, jag körde min gamla till Andorra och tillbaka utan minsta problem trots ständig tuktning på Autobahn. Det blev dock hål i plånboken men det är en annan femma.


Daevil skrev:
Lät ju jäkligt nice Christian S, för type R är fina dom me, som du har smile

Känner oxå att svensksåld vore skönt, sen att värdet verkar hålla sig bättre. och då såklart dyrare att köpa, får se vad som dyker upp framåt våren:)
Men har inget emot högerstyrd som sagt.

Har sett att Blitz Nur spec R avgaset verkar riktigt schysst, kan det va värt att satsa på om det sitter original eller prodrive på?

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
Christian S
28 februari 2013 · 4 815 Inlägg

Richtenb skrev:
Enda att tänka på med högerstyrt är att det blir skitsvårt att sälja i framtiden. Du tappar säg 70% av köparna som är intresserad av en Impreza just för att den är högerstyrd.

beror ju helt på vilken modell av Impreza det är, finns ju massa modeller som bara såldes som högerstyrda men nöjer man sig med dom vanliga tråkiga modellerna som såldes här i Sverige så visst.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang