Nej, nej, nej och nej!
Vi handlar med bilar (och har registrerat en enskild firma för ändamålet) och jag annonserar ofta. Jag får MÅNGA konstiga förslag på delbetalningar, förmedlingar, prutningar osv.
Det finns för mig EN regel. Handpenning.
Jag håller aldrig en bil längre tid än det tar för spekulanten att åka till mig - har vi gjort upp att någon kör hemmifrån står bilen såklart kvar när han kommer fram. Ska en bil hållas mer än så gäller (normalt) 20% handpenning. Då tar jag ner annonsen och köparen får komma och hämta sin bil när det passar (inom rimlig tid såklart).
Mot denna handpenning får köparen också tid på sig att skaka fram pengar om han inga har, men ALDRIG att bilen lämnar mig förrän den är betald!!!
Om köparen backar ur efter att ha sagt att han ska ha bilen behåller jag handpenningen. Det kostar mig en del att säga till andra att bilen är såld, kanske står den så länge att jag behöver tvätta om den, det är trångt på gården och sedan ska den annonseras ut igen - och så ska alla spekulanter tas om hand vilket kan ge timmar i telefon och timmar av däcksparkande på gården. Jag har med tiden blivit allt tydligare med att säga att jag släpper inte bilen under XX, och är du inte beredd att betala det är det ingen ide att du kommer och tittar. Ska det prutas på telefon finns inte mer prutmål på plats.
Ha is i magen, rätt köpare dyker upp, och annars annonserar du om den när det närmar sig lönehelg. Accepterar du det här riskerar du att bli stående helt utan både bil och pengar.
Är det helg kan jag ta en lägre handpenning i väntan på att bankerna ska öppna, men aldrig mindre än ett par tusen i alla fall, men då står också bilen kvar hos mig med oskrivna papper.
// Ellen