Sälja bil till riga? blåsning på g?

Johan85 Avstängd
5 mars 2013 · 1 418 Inlägg

Malheus skrev:

Johan85 skrev:

Malheus skrev:

Been there, done that..

Skannade ägarbeviset innan jag skickade in det, kände på mig att de skulle bli problem.
Ägarbytet gick inte igenom och köparen försvann, pengar fick jag.

Mailade transportstyrelsen och fick den avreggad, TUR nog.

vad lärde du dig av det?smile

Att de ger en riktiga pengar.. big_smile
Provade att sälja skrotbil till "polare" istället men det slutade med att vi inte pratar idag.

Bästa jag gjort är väl att byta in gamla bilen emot en nyare hos en bilhandlare. |3

sålde en bil till en polare det slutade med att han inte fick den på sig på 6 månader för ja satt på kåken men han fick använda den i mitt namn:)

lakhea Leg. Bilplågare.
5 mars 2013 · 218 Inlägg

Man måste ha pappren för att "typ tulla ut den" men ett råd.   Gör det inte för det kommer bara bli krångel.
Ringer varningsklockor och blinkar stora röda lampor.  smile

gemini78 Jägermeister
6 mars 2013 · 909 Inlägg

Aldrig i livet att du ska skicka med ägarbytespapprena på bilen, du ska även skruva loss skyltarna.
Han är ansvarig för att fixa tullskyltar som han ska ha med sig när han kommer för at hämta bilen.

Du ska skicka in båda skyltarna, ägarbytespappret med allt korrekt ifyllt med giltiga adresser och
uppgifter, sen måste du se till att Transportstyrelsen får antingen tullpapprena på bilen eller dom
utländska besiktningspapprena och det lär inte vara det lättaste att få tag i sen om det blir problem.

Polaren sålde sin rostiga skrot Seat till antingen var det Estländare eller Lettländare, han har fått många p-böter + annat skit hem + att han fortfarande nu tror jag det är en 5-6 år sedan står som ägare på den bilen och Transportstyrelsen vägrar skriva av den från hans namn...

Senast redigerat av gemini78 (6 mars 2013)

En gång är ingen gång...
Volkswagen Golf "Red Devil" (1988)
LocKtar Herr
6 mars 2013 · 1 722 Inlägg

ok!! har lagt ner den verksamheten, han får köpa på plats och jag behåller pappret ifall det ska bli någon deal. :> tack för alla svar.

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
xXSammy
6 mars 2013 · 6 577 Inlägg

LocKtar skrev:
ok!! har lagt ner den verksamheten, han får köpa på plats och jag behåller pappret ifall det ska bli någon deal. :> tack för alla svar.

MÅSTE skriva på svensk adress, annars går det heller inte igenom.

De/Dem
PoulZen
6 mars 2013 · 772 Inlägg

Fungerar det inte som det gör om man ska köpa bil i tyskland tex?
Då följer säljaren med till den tyska bilregistret, fixar papper, import intyg och tillfälliga skyltar, och sen är det reg besiktning som gäller i sverige.
Borde vara samma sak i sverige. Att du som säljare har ansvar att se till att köparen har rätt papper och skyltar om bilen ska utomlands, både för säljare och köpares säkerhet.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang