2674
Sök

jänke funderingar.....

lastbils chaffis......
299 Inlägg
7 april 2007
Trådstartare
tjenare

har funderat länge nu på att köpa en jänkare av ca 60 års årgång och har snöat in mig på impala 69 cab.... vet ca var de ligger i pris men hur står de till med reservdelar till amerikanare?? är det svårt att få tag på och är det betydligt dyrare än till nyare bilar?? 
finns de några typiska vanliga fel man ska leta efter? kom med allt ni har "!!!

\\micke

i wish my lawn was emo so it would cut itself!

Trucker
234 Inlägg
7 april 2007
Reservdelar finns det mycket på Hansen racing(deras hemsida är kass) bättre att gå till en återförsäljare tex autoexperten,micro.
Länken här nedan finns lite intresant att titta på

http://store.summitracing.com/eadvsearc … hType=Make

SMART ARAB...läs det baklänges, det ligger något i det

lastbils chaffis......
299 Inlägg
7 april 2007
Trådstartare
okej har du någon erfarenhet i fallet är de dyrare eller?? (ska kolla på priserna nu)

Leg. Spådam
816 Inlägg
7 april 2007
Viktigt att tänka på när och om man ska köpa jänkare är att det finns olika mycket reservdelar till olika märken. Chevrolet är det verkligen inga problem att hitta delar till som har rimliga priser. Samma sak gäller för Ford, de, liksom vissa av Chevrolets modeller, delar chassi och i vissa fall kaross med andra systermärken inom koncernen. Exempelvis är min Mercury i praktiken en fullutrustad Ford Torino med vassare motor.

När det gäller vad man ska kolla efter så beror det ju på vilka krav du har. Chevrolets Impalamodeller är populära som fasen i Sverige faktiskt, och det finns inga kända jätteproblem med dem. Mecka får man liksom räkna med att göra om man har jänk. Det enda jag skulle vara noggrann med var om det blivit någon spackling gjord på bilen, som innefattar plastic padding och hönsnät. Orginalbög som jag är.

Hur som helst, jag kan inte göra annat än att råda dig att köpa den modellen. Runt 69 låg bilarna på den nivå där jag tycker de var som snyggast. Och eftersom Impalan inte har nån hyperstor motor ligger bensinförbrukningen på en acceptabel nivå med runt litern milen.

Two words; You LOSE!
Riktiga muskelbilar har vindrutetorqueare.

Leg. Spådam
816 Inlägg
7 april 2007
Just det, kan tillägga att det är värt att höra sig för på www.usabil.nu, på anslagstavlan, du får garanterat all hjälp du behöver. Och det av personer som är ännu mer insatta i Chevrolet än jag är.

Two words; You LOSE!
Riktiga muskelbilar har vindrutetorqueare.

Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
2 258 Inlägg
7 april 2007
Merclone fick nog med det mesta, förutom att jag vänder mig emot spackellagningar inte för att jag är originaltokig, men jag hatar verkligen när det lossnar stora sjok från en bil! Tyvärr ganska vanligt med den typen av lagningar, både svenska och importerade.

Grymt trist att ta bort en massa skit och göra rent för att sedan försöka rikta upp och svetsa och få det bra utan centimetertjocka spackelsjok...

Chevrolet tillhör GM, och många av modellerna (tex Camaro och Firebird)  från GMs olika märken (i det här fallet Chevrolet och Pontiac)  har en del karosseridelar gemensamma. Hur det är med just Impala har jag inte koll på, men det finns det säkert andra som har.

Mycket av delar får man tag på genom tex PG Larsson bildelar i Tibro och Granaths i Jönköping. Finns garanterat fler, men det är dessa jag har närmast och vettigast, och det är inte ofta jag behövt fortsätta ringa efter att ha pratat med dem... Du hittar säkert bra firmor i din närhet också, eller så beställer du från firmor på andra platser.

Kan också rekommendera dig att ta kontakt med en märkesklubb, där brukar det finnas mycket kunskap och användbara nätverk. Själv tillhör jag the Club of American Ford där alla amerikanska Fordar oavsett årsmodell samlas, och det måste väl finnas klubbar för dem som kör Impala också. Annars får du gärna köpa en Ford i stället och komma med i vår klubb! wink

Kan ju passa på att säga att trimma och köra fort är mest jobbigt med jänkare, klipp har man i mindre och modernare bilar, de här har kraft och styrka, men inte snabbheten utan att det blir både dyrt och besvärligt. Har försökt mig på det och gett upp, jänkare har jag idag att glida i och inte för racing... smile

Välkommen i jänkegänget! smile

// Ellen smile

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!

Trucker
234 Inlägg
7 april 2007
Saabnorden skrev:
okej har du någon erfarenhet i fallet är de dyrare eller?? (ska kolla på priserna nu)

Det är billigare delar (det jag köpt iallafall) än till nya bilar. Dom är billigare att äga skattebefriade, Försäkring betalar jag 1800kr helförsäkrad om året.
Ifall nåt går sönder så är det inte på grund utav dålig kvalitet utan på åldern som nötit på grejerna.
Det är ju inga små grejer direkt, första gången jag la mej under bilen trodde man nästan det vart lastbils delar som satt där;)

SMART ARAB...läs det baklänges, det ligger något i det

lastbils chaffis......
299 Inlägg
8 april 2007
Trådstartare
tackar för svaren..  tja mecka är jag ju van vid från tidigare saaben har ju inte gjort annat än krångla och ändå så älskar ja den.... att trimma och köra fort har jag inte tänkt mig, jänkare är ju inte kända för någon väghållning direkt..... wink  kan faktiskt tänka mig en av de mindre motorerna...... 
att ta kontakt med en club låter som en bra idé...

återigen tackar... kommer ni på nåt skriv wink
ha de...

Kettunen
8 april 2007
Yankeeparts & Rogers Custom .Göteborgs Billigaste delar Orginal & Universal

1 893 Inlägg
8 april 2007
Håller med Kettunen. Har själv handlat massor på båda ställena, de har allt mekaniskt till bilarna och det mesta i blåt/karosseri delar också.Från Stenungsund har du ca 5 mil till Yankeeparts, ligger bakom GP's tryckeri innan Tingstads tunneln. Rogers Custom ligger på gamla Lyckholms bryggeri's område. (Mölnalsvägen)
Mekaniskt finns det fortfarande nytilverkade delar till 60 tals jänkare.

Sök