Köpråd. Bmw E36

Dannekkk
12 mars 2013 · 322 Inlägg

Clintan66 skrev:
Hade satsat på minst 325:a. 323 är väl också okej. Oavsett vilket, så alla fall 6 cylinders, så slipper du strul med rembyte som det är på 4:orna. A och O är oljebytena. Titta efter rost i bakskärmarna och tröskel lådor. Byt olja i låda och bakaxel.

Tacksamt idag är det finns mängder på skrotarna, så man kan fixa det mesta för någorlunda peng.

Hittar du något exemplar du vill ha, så kan du väl alla fall räkna c:a 2000:- - 2500:- utöver priset för att fixa oljebytena och stift.

Lycka till

okej får nog bli en 325, får helt enkelt se vad pengarna räcker till smile

Dannekkk
12 mars 2013 · 322 Inlägg

Jesper328 skrev:
Tycker ändå att du ska satsa på en 325 eller 328, det kommer du inte att ångra om du får tag på en med en frisk motor.
Dock så blir det ju oftast mer rost ju billigare bilen är men du har ju fortfarande ett år kvar tills du blir 18 år så det kan ju vara ett litet projekt om det nu inte är allt för mycket rost? smile
Sedan så har du ju 1000kr i månaden om du nu inte röker/snusar plus eventuell sponsring från dina föräldrar.
Själv tycker att att rostlagning är jävligt tillfredsställande om det blir bra hur tråkigt det än är tills man lägger på sista lagret med klarlack. smile

Mvh

Jo jag har inget emot att laga rost problemet är väl att vi inte har så brett garage så kan bli lite trångt, men om man lagar rost på skärmar till exempel, måste man lacka om hela bilen sen då eller kan man bara lacka den delen man har lagat? smile

Senast redigerat av Dannekkk (12 mars 2013)

Rquired Allmänt envis
12 mars 2013 · 12 512 Inlägg

Köp inte en BMW med trasig topplockspackning för tvärt emot vad rykten och fördomar säger är det inte ett normalt fel utan ett tecken på att något gjorts eller skötts fel.

Annars är BMW bra och vettiga bilar men som sagt på äldre körglada bilar är det viktigt att man kan provköra motor, drivlina och chassi ordentligt för det är där värdet sitter. Att ta hem en bil med dålig packning och byta denna för att sedan upptäcka att motorn fortfarande är defekt, växellådan står med ena foten i graven och bakaxeln låter som om den lossnar från bilen vid varje växling är inte kul. Mindre fel som lite rost eller något elfel går däremot att leva med och är relativt enkelt att fixa när man får lust.

E36 är en modell jag kan rekommendera bortsett från 316i och 318i till och med årsmodell 1994, de har en motor vid namn M40 under huven med kamrem och en felkonstruerad topp. Men visst hittar du en sådan med frisk motor till rätt pris så är det värt att fundera på, skilj också på 318i och 318iS då den senare har en annan betydligt bättre maskin! smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Dannekkk
12 mars 2013 · 322 Inlägg

Rquired skrev:
Köp inte en BMW med trasig topplockspackning för tvärt emot vad rykten och fördomar säger är det inte ett normalt fel utan ett tecken på att något gjorts eller skötts fel.

Annars är BMW bra och vettiga bilar men som sagt på äldre körglada bilar är det viktigt att man kan provköra motor, drivlina och chassi ordentligt för det är där värdet sitter. Att ta hem en bil med dålig packning och byta denna för att sedan upptäcka att motorn fortfarande är defekt, växellådan står med ena foten i graven och bakaxeln låter som om den lossnar från bilen vid varje växling är inte kul. Mindre fel som lite rost eller något elfel går däremot att leva med och är relativt enkelt att fixa när man får lust.

E36 är en modell jag kan rekommendera bortsett från 316i och 318i till och med årsmodell 1994, de har en motor vid namn M40 under huven med kamrem och en felkonstruerad topp. Men visst hittar du en sådan med frisk motor till rätt pris så är det värt att fundera på, skilj också på 318i och 318iS då den senare har en annan betydligt bättre maskin! smile

okej tack för hjälpen! är lite kluven, vet inte riktigt vad för bil som passar min budget, det känns som att 10 000 är lite för lite för en bmw e36 då jag inte vill göra nån dålig affär så jag har slängt 10 000 i sjön sen... funderar faktiskt på en 740 GLE också men känns som att dom flesta e rosthögar.. får väl se om man hittar nån fräsh 740 isåfall.

Rquired Allmänt envis
12 mars 2013 · 12 512 Inlägg

Dannekkk skrev:

Rquired skrev:
Köp inte en BMW med trasig topplockspackning för tvärt emot vad rykten och fördomar säger är det inte ett normalt fel utan ett tecken på att något gjorts eller skötts fel.

Annars är BMW bra och vettiga bilar men som sagt på äldre körglada bilar är det viktigt att man kan provköra motor, drivlina och chassi ordentligt för det är där värdet sitter. Att ta hem en bil med dålig packning och byta denna för att sedan upptäcka att motorn fortfarande är defekt, växellådan står med ena foten i graven och bakaxeln låter som om den lossnar från bilen vid varje växling är inte kul. Mindre fel som lite rost eller något elfel går däremot att leva med och är relativt enkelt att fixa när man får lust.

E36 är en modell jag kan rekommendera bortsett från 316i och 318i till och med årsmodell 1994, de har en motor vid namn M40 under huven med kamrem och en felkonstruerad topp. Men visst hittar du en sådan med frisk motor till rätt pris så är det värt att fundera på, skilj också på 318i och 318iS då den senare har en annan betydligt bättre maskin! smile

okej tack för hjälpen! är lite kluven, vet inte riktigt vad för bil som passar min budget, det känns som att 10 000 är lite för lite för en bmw e36 då jag inte vill göra nån dålig affär så jag har slängt 10 000 i sjön sen... funderar faktiskt på en 740 GLE också men känns som att dom flesta e rosthögar.. får väl se om man hittar nån fräsh 740 isåfall.

Jag upplever att E36 nått sin botten prismässigt det vill säga att skillnaden mellan en sliten bruksbil med reparationer som väntar runt hörnet och ett fräscht exemplar där slitdelar bytts i den takt de förbrukats är liten. Tyvärr ger 10.000:- dig inte så mycket bil utan i längden blir det billigare att köpa ett fint exemplar istället, inte ens en fin 328i är värd mycket mer än 20-25.000:- idag om det inte är en cabriolet sedan kan lycksökarna på Blocket som begär lika mycket för sina bilar som en 330i E46 kostar hålla tummarna bäst de vill.

Och köper du en bil där koppling, stötdämpare och fjädring, bussningar och leder i fram/bakvagn, kylsystem etc är mer eller mindre slitet kostar det i längden mer än priskillnaden på 10-15.000:- ovan.

För 10.000:- får du mer bil för pengarna (eller åtminstone en mindre sliten bil) i till exempel en gammal Mercedes W201/W124, en Volvo 850/S70, SAAB 9000 eller varför inte en äldre japan som Nissan Primera? Man behöver inte köpa en gammal svensk traktor när det finns betydligt bättre bilar för samma pengar, om man nu inte tycker särskilt mycket om just Volvo 7/900 förstås!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
hangman
12 mars 2013 · 2 174 Inlägg

Dannekkk skrev:

hangman skrev:
en 320 automat är inte dyra, och dom är inte (oftast) inte sönderkörda som nästan alla 325 manuell är, alla bussningar slut, kolvringar, tätningar m.m, 325 är en lekbil och används till det.

320 är rätt slöa emot en 325, en går bra om man har avgas och filter, en 740 har inte en suck om det inte är en turbo så att säga.

dom är törstiga och åka i, och om du ska ha bilen i ditt namn är försäkkringen över 10 k per år, ställer du den på dina föräldrar, se till att du bor hemma annars gäller inte försäkringen och du blir helt utan ersättning om något händer.

Bmw 320 (m50b20) motorn kan du slänga på lite e85, m5 spridare och en turbo och få 350 hållbara hk.

En topplockspackning kan innebära mycket mer pill och plock än bara byta packningen, ofta har det tagit stryk så  blocket och toppen har slagit sig, och måste planas, sen kan den ju va skit i vevlager, m.m så nej köp en som går bra och inte luktar olja är viktigt annars blir det snabbt dyrt.

Kopplingarna är inte as dyra och byta om du har nån polare, men det är lite pill med slavcylindrarna m.m kostar rätt mycket i slutänden.

Finns många för och nackdelar.

Tycker helt klart du ska ha en e36 coupé och M styla den cleant som första bil, inget satsa på saab eller volvo det är inget snyggt tufft eller bra.

kolla gärna alla mina bmw, har inte alla uppe men kan typ allt om e36, hade en av sveriges finaste 320 automat sålde den för 48 tusen så du kan ju gissa hur fin den var smile

Tack för inputen! vill helst ha manuell men blir nog att köpa något bra utgångsobjekt från början och sen bara styla den så den blir fräsh med M3 detaljer så som lister och kanske en front smile kan hända att jag får lite sponsring av mina föräldrar och släktingar också så det ska nog bli bra! va skönt att man kan trimma den någorlunda bra men ändå hållbart när man känner att man vill ha lite mer kraft! kommer bo hemma sålänge jag inte har något fast jobb och när jag har jobb har jag nog råd att betala försäkringen också smile

ska kolla in din nu, älskar att kolla på andras och bilda en tanke om vad jag ska göra osv, tack! smile kan jag PMa dig om jag har mer frågor om e36orna? du värkar veta vad du pratar om wink

Kolla gärna in och rösta när du ändå är där, Jag har stor koll på bmw, och vart man kan fixa billiga bra delar wink så det är bara skriva när du har problem så ska jag hjälpa dig smile

Kollan
12 mars 2013 · 618 Inlägg

hangman skrev:
en 320 automat är inte dyra, och dom är inte (oftast) inte sönderkörda som nästan alla 325 manuell är, alla bussningar slut, kolvringar, tätningar m.m, 325 är en lekbil och används till det.

320 är rätt slöa emot en 325, en går bra om man har avgas och filter, en 740 har inte en suck om det inte är en turbo så att säga.

dom är törstiga och åka i, och om du ska ha bilen i ditt namn är försäkkringen över 10 k per år, ställer du den på dina föräldrar, se till att du bor hemma annars gäller inte försäkringen och du blir helt utan ersättning om något händer.

Say what?

Det enda som blir dyrare är självrisken, om man har "ej förare under 25.."

Edit: Eller menar du att om min mormor lånar min bil, så får jag inte ut något på försäkring om hon krockar för att hon inte bor hos mig?

Gäller det även om min pappa lånar sin brors bil?

roll

Senast redigerat av Kollan (12 mars 2013)

ToTTeN Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
13 mars 2013 · 3 585 Inlägg

Kollan skrev:

hangman skrev:
en 320 automat är inte dyra, och dom är inte (oftast) inte sönderkörda som nästan alla 325 manuell är, alla bussningar slut, kolvringar, tätningar m.m, 325 är en lekbil och används till det.

320 är rätt slöa emot en 325, en går bra om man har avgas och filter, en 740 har inte en suck om det inte är en turbo så att säga.

dom är törstiga och åka i, och om du ska ha bilen i ditt namn är försäkkringen över 10 k per år, ställer du den på dina föräldrar, se till att du bor hemma annars gäller inte försäkringen och du blir helt utan ersättning om något händer.

Say what?

Det enda som blir dyrare är självrisken, om man har "ej förare under 25.."

Edit: Eller menar du att om min mormor lånar min bil, så får jag inte ut något på försäkring om hon krockar för att hon inte bor hos mig?

Gäller det även om min pappa lånar sin brors bil?

roll

Den som äger bilen ska vara den huvudsakliga brukaren.

Så lånar du mormors bil och åker en sväng så är de inte samma sak som att du har pappas bil och kör 3000mil om året med.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
crille_86 Fartdåre =)
13 mars 2013 · 147 Inlägg

Min kusin lyckades hitta en långmilad (ca 26k mil), importerad 328 sedan för 7000kr.

Men han har fått byta hjullager bak,bakbromsar,handbroms,bromssköldar bak och kylare. vattenpumpen var bytt innan.

Sammanlagt kanske den har kostat 10k.

Detta är då jag, ser ut som ett djur på bilden!
BMW 325i Touring "Bettan 2" (2006)
ToTTeN Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
13 mars 2013 · 3 585 Inlägg

crille_86 skrev:
Min kusin lyckades hitta en långmilad (ca 26k mil), importerad 328 sedan för 7000kr.

Men han har fått byta hjullager bak,bakbromsar,handbroms,bromssköldar bak och kylare. vattenpumpen var bytt innan.

Sammanlagt kanske den har kostat 10k.

hjullager 500kr
bakbromsar skivor 1000kr
Belägg 500kr
Broms sköldar 250kr st
kylare 1500


Hur blir de 10k? (OM MAN SKRUVAR SJÄLV)

Bmw delar är billigt om man köper på rätt ställe!big_smilebig_smilebig_smilebig_smilebig_smilebig_smilebig_smilebig_smilebig_smile

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
crille_86 Fartdåre =)
13 mars 2013 · 147 Inlägg

Hans kompis bytade hjulagerna på sin firma för en peng tongue


Edit: 11-12 kanske han har lagt ut då om man ska va petig wink

Edit 2: Köpte skivor och belägg på Biltema, enda nackdelen med det är att det dammar mer.

Senast redigerat av crille_86 (13 mars 2013)

Detta är då jag, ser ut som ett djur på bilden!
BMW 325i Touring "Bettan 2" (2006)
Kollan
14 mars 2013 · 618 Inlägg

ToTTeN skrev:

Kollan skrev:

hangman skrev:
en 320 automat är inte dyra, och dom är inte (oftast) inte sönderkörda som nästan alla 325 manuell är, alla bussningar slut, kolvringar, tätningar m.m, 325 är en lekbil och används till det.

320 är rätt slöa emot en 325, en går bra om man har avgas och filter, en 740 har inte en suck om det inte är en turbo så att säga.

dom är törstiga och åka i, och om du ska ha bilen i ditt namn är försäkkringen över 10 k per år, ställer du den på dina föräldrar, se till att du bor hemma annars gäller inte försäkringen och du blir helt utan ersättning om något händer.

Say what?

Det enda som blir dyrare är självrisken, om man har "ej förare under 25.."

Edit: Eller menar du att om min mormor lånar min bil, så får jag inte ut något på försäkring om hon krockar för att hon inte bor hos mig?

Gäller det även om min pappa lånar sin brors bil?

roll

Den som äger bilen ska vara den huvudsakliga brukaren.

Så lånar du mormors bil och åker en sväng så är de inte samma sak som att du har pappas bil och kör 3000mil om året med.

Om du krockar en lyktstolpe; säger du till försäkringsbolaget att du kör 3000 mil om året då med farsans, morsans, brorsans eller kompisens bil?


Eller du kanske skojar?

Senast redigerat av Kollan (14 mars 2013)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
14 mars 2013 · 17 543 Inlägg
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Dannekkk
14 mars 2013 · 322 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:
Åter till ämnet.

Alternativ: http://www.blocket.se/alvsborg/MB_220cd … 15&w=2

Den där var faktiskt riktigt snygg! trodde inte man kunde få så fina mercor för dom pengarna :o det är defenetivt ett vettig alternativ, tack! smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang