4947
Sök

Skillnad på BMW 316 och 316ti compakt ?

3 292 Inlägg
17 mars 2013
Trådstartare
Undrar om nån kunnig kan tala om ifall det i det stora hela är samma reservdelar till vanliga E36 och E36 compakt ? tänker på typ stötdämpare och fjädrar och bromsar och sånt..

Kanske är det så att själva delarna är exakt samma men att man bara valt att kapa av karossen lite mer i bakpartiet ?

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

Allmänt envis
12 512 Inlägg
17 mars 2013
Så enkelt är det tyvärr inte en Compact har framvagn från vanliga E36 men bakvagnen från föregångaren 3-serie E30, så bak stämmer det inte överens.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

3 292 Inlägg
17 mars 2013
Trådstartare
Rquired skrev:
Så enkelt är det tyvärr inte en Compact har framvagn från vanliga E36 men bakvagnen från föregångaren 3-serie E30, så bak stämmer det inte överens.

Så man kan säga att precis allt på en compakt kaross är vanlig E36 förutom sista biten av bakpartiet som har andra lysen osv och bakaxel från E30 då.. ? så ska man köpa tex fjädrar och dämpare till en sån så blir det till E30 kaross alltså ?

Allmänt envis
12 512 Inlägg
17 mars 2013
Danne_1977 skrev:
Rquired skrev:

Så man kan säga att precis allt på en compakt kaross är vanlig E36 förutom sista biten av bakpartiet som har andra lysen osv och bakaxel från E30 då.. ? så ska man köpa tex fjädrar och dämpare till en sån så blir det till E30 kaross alltså ?

Jag kan inte svära på att allt är identiskt, varför inte bara fråga efter delar till en E36 Compact? Varje välsorterad butik som säljer BMW-delar bör ha koll på vad som passar, du kan även hitta skisser på BMW´s modeller här:

E36 Compact:
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do … &fg=45
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do … &fg=30

E30:
http://realoem.com/bmw/showparts.do?mod … &fg=45
http://realoem.com/bmw/showparts.do?mod … &fg=30

Som du ser är det samma konstruktion men delarnas artikelnummer stämmer inte alltid överens, om det sedan är samma delar under olika nummer eller om det finns små skillnader kan jag inte svara på tyvärr. smile

3 292 Inlägg
17 mars 2013
Trådstartare
Ska kolla in det.. MEN hur vässar man bäst dessa bilar.. eller skrämmer upp dom lite mer i hästar utan att bygga om för mycket.. Extraktorgrenrör lär göra några få hästar tillsammans med ett sportavgas, kan man byta topp eller kam ?

Allmänt envis
12 512 Inlägg
18 mars 2013
Danne_1977 skrev:
Ska kolla in det.. MEN hur vässar man bäst dessa bilar.. eller skrämmer upp dom lite mer i hästar utan att bygga om för mycket.. Extraktorgrenrör lär göra några få hästar tillsammans med ett sportavgas, kan man byta topp eller kam ?

Den motorn (M43B16) får du inte mycket ur för några vettiga pengar tyvärr men i samma serie finns M42B18 och M44B19 (Sitter i 318ti Compact t.ex, 1.9 från 1996) som är mycket roligare motorer med mer krut i, så länge du inte vill byta bil tror jag att du får mer effekt per krona genom att montera en sådan även om det är lite mer jobb.

3 292 Inlägg
18 mars 2013
Trådstartare
Rquired skrev:
Danne_1977 skrev:

Den motorn (M43B16) får du inte mycket ur för några vettiga pengar tyvärr men i samma serie finns M42B18 och M44B19 (Sitter i 318ti Compact t.ex, 1.9 från 1996) som är mycket roligare motorer med mer krut i, så länge du inte vill byta bil tror jag att du får mer effekt per krona genom att montera en sådan även om det är lite mer jobb.

Jag kunde precis ana att 316 inte är nån direkt spännande motor och att det inte finns speciellt mycket att hämta, 318 är väl närmare bestämt på nästan 40 hästar mer och troligen en aning roligare iaf.. 320 lär ju ska vara ännu roligare om än lite tyngre än dom två andra med 4 cyl motor.

Evildan
18 mars 2013
meca.se

Där får du upp listor på vilka delar som passar på andra modeller, bara rota på smile

Allmänt envis
12 512 Inlägg
18 mars 2013
Danne_1977 skrev:
Rquired skrev:
Danne_1977 skrev:

Jag kunde precis ana att 316 inte är nån direkt spännande motor och att det inte finns speciellt mycket att hämta, 318 är väl närmare bestämt på nästan 40 hästar mer och troligen en aning roligare iaf.. 320 lär ju ska vara ännu roligare om än lite tyngre än dom två andra med 4 cyl motor.

De motorerna har sexton ventiler och en helt annan karaktär, klart piggare än 8v 16i så en aning roligare vågar jag lova dig att de är. Och visst BMW´s sexor i all ära men fördelen med att stanna vid fyrorna är att det krävs ett tränat öga för att se någon skillnad på dem och chansen att en besiktningsman märker av ett byte genom att öppna huven och slänga en blick är liten.

Sedan vet jag inte om just sexan 20i är piggare med sina 150hk, många har mätt upp 16v fyrorna till 150-155hk och det tillsammans med lägre vikt ger nog en roligare kombination. Skall man lyfta i en sexa är det lika bra att sikta mot M52B25 (23i, finns som 323ti Compact från fabrik) eller M52B28 (2.8L, stark motor som är strypt original och därmed har lite potential för effektökning). Här är ett exempel:
http://www.garaget.org/?car=105906

Sök