6221
Sök

Motor B230F, trimmning?

1 675 Inlägg
6 april 2007
Trådstartare
Tjo.
Tänkte ta och bygga om en B230F som semester projekt. Hört att många säger att det inte går, Låt mig då säga, det sitter en trimmad B230F motor i min 244 som kan alstra så mycket kraft att den knäkt växel låda och bakaxel. Så vad tror ni?

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!

498 Inlägg
6 april 2007
volvo_1987 skrev:
Tjo.
Tänkte ta och bygga om en B230F som semester projekt. Hört att många säger att det inte går, Låt mig då säga, det sitter en trimmad B230F motor i min 244 som kan alstra så mycket kraft att den knäkt växel låda och bakaxel. Så vad tror ni?

Klart det går att trimma en B230F, MEN! frågan är om det är ekonomiskt försvarbart att lägga så mycket pengar på något som man inte får ut "mer" på!

Men har man pengarna och vill så ser inte jag något problem med att trimma en F motor!

EDIT:
eller du mena att du skulle turbokonvertera??
isf får du problem!
Senast redigerat av andreas_940 (6 april 2007)

1 675 Inlägg
6 april 2007
Trådstartare
Nej menar det. Den motorn jag har i den vita är helt sjuk, En jävla fart. Och dra ingen olja fyller i 4 litter varje olje bytte och har du inte dragit något, fyllde på vatten för ett år sedan inte rört sig en milimeter, och driker 0,7 0,8 liter milen på buskörning och det är en B230F.

761 Inlägg
8 april 2007
jahaja,, grattis eller nått.. finn fem fel?? wink
Senast redigerat av Markus_MR2 (8 april 2007)

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

1 675 Inlägg
8 april 2007
Trådstartare
Vad menar du?

761 Inlägg
8 april 2007
Var kanske något ironisk,, men en 240 som dricker 0,6-0,7 liter per mil vid buskörning kan inte vara pigg.. Fysikens lagar gäller även volvo, en viss mängd bränsle, en viss effekt.. Knäckta bakaxlar och lådor kan nog vem som helst få i princip vilken bil som helst vid ex. hjulspinn över brunnslock mm.. Oljeförbrukningen hade gjort mig orolig.. om den inte förbrukar något alls, så lär den spädas upp med bensin vilket inte är helt lyckat..

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

1 163 Inlägg
8 april 2007
Varför inte ta motorn från den vita och lägga ner den i den blåa då? smile

Och ja, de går att trimma en sugmotor bra men de kostar mkt att plocka ut uppåt 200hk, billigare att turbo konvertera i såna fall...

Annars är det de gamla vanliga trimningen som gäller, dvs: balancerad bottendel, viktjustering, svänghjul, en riktig topp (ex steg 3 och uppåt), riktigt sprut och ett bra avgas med rätt motstånd.

1 675 Inlägg
8 april 2007
Trådstartare
bilen har rullat i 1 år och motorn har inte skärt än, så dom som inte tror mig. Bilen finns i Karlstad bara att komma. Men motorn kommer att flyttas över i den blå som du säger=)

Sök