6171
Sök

Regler för att plocka ur baksäte & besikta

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
26 mars 2013
Trådstartare
Var in på besiktningen i dag utan baksäte och inge bälteshållare eller liknande.

Dom sa då att en regbesiktning ska göras vilket jag redan vet.
DOCK, verkade det på dom att man kan besikta bilen utan baksäte och ryggstöd bara man har bältena och bälteslåsen kvar och så att dom kan testa att det fungerar som på vilken besiktning som helst.

Någon som har lite fakta om det? tex om man nu mot förmodan skulle demonterat hela baksätet för tvätt, byte eller vilken anledning som helst, och ska besikta bilen, går den ändå igenom utan problem sålänge allt som heter bälten bak fortfarande fungerar som det ska? smile

om sätet är helt, eller totalt söndertrasat i bilen eller ur plockat så  är ju inte själva sätet något som normalt kontroleras ändå?

hoppas det går att besikta utan att regga om den bara bälteslåsen och allt sånt fortfarande går att testa smile

ska för säkerehetsskull ringa sbp i morgon och kontrolera men ville kolla vad folk här tror/vet innan

1 515 Inlägg
26 mars 2013
Din bil är helbilsgodkännd så du måste i stort sätt reggbesikta den till 2pers för att kunna ha baksätet urplockat vid bes, och då kan du över plocka bort bälten bak.

Kan dock vara svårt att reggbesikta en helbilsgodkännd bil, beror på vart och vem du får som bes man. Men kan lika väl bli ett blankt nej då du "måste" ha intyg ifrån audi för att typa om en bil som din. Det fick jag till svar när jag skulle reggbesikta min till endast 1 passagerare, fick ett blankt nej så sket i det.

Det är dom lotto, beror på vem du får smile

Edit: att ringa ock fråga sbp kan du skippa då de har noll koll. Ringde de tre gånger och ptatade med tre olika personer, och frågade om det var möjligt för mig stt reggbesikta som helbilsgodkännd bil till 1 passagerare, svaret blev självklart, inga dom hellst problem. Och ändå gick det som det gick då jag fick en jävla tjatig gammal gubbe tongue
Senast redigerat av Audi_powah (26 mars 2013)

"What+s the point of racing? You´re just proving that you´re faster than the other guy"

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
26 mars 2013
Trådstartare
Audi_powah skrev:
Din bil är helbilsgodkännd så du måste i stort sätt reggbesikta den till 2pers för att kunna ha baksätet urplockat vid bes, och då kan du över plocka bort bälten bak.

Kan dock vara svårt att reggbesikta en helbilsgodkännd bil, beror på vart och vem du får som bes man. Men kan lika väl bli ett blankt nej då du "måste" ha intyg ifrån audi för att typa om en bil som din. Det fick jag till svar när jag skulle reggbesikta min till endast 1 passagerare, fick ett blankt nej så sket i det.

Det är dom lotto, beror på vem du får smile

jo visst, dedär med helbilsgodkänd är ju lite överskattat tycker jag tongue isåfall skulle man ju få 2or på fälgar, coilovers, lysen, stolar mm,mm tongue hon sa ju i dag att det skulle gått om hon kunde testat att låsen fungerade (och fanns i bilen då tongue ) men det var när hon pratade med den andra besiktningsgubben så jag vart inte säker.

Hoppas det skulle gå iallafall utan att regga, då jag kanske bara håller på att byta baksäte tex? smile
Sen bältena fungerar ju som dom ska med eller utan säte men man kanske minst lär ha ryggstödet i iallafall. ska nog indå göra en chansning i morgon och montera bälteshållarna & ombesikta big_smile

Får hålla tummarna bara kanske tongue

1 515 Inlägg
26 mars 2013
Haha ja prova kan man alltid göra! Kanske inte är lika hårda mot er som har biljud och ser det på ett annat sätt än med oss som kör bur och racebil haha smile

"What+s the point of racing? You´re just proving that you´re faster than the other guy"

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
27 mars 2013
Trådstartare
Mycket möjligt smile ringde i dag och dom sa att dom testar bälte och bälteslås så om låsen är monterade i karossen så måste inte baksätet vara monterat, men sitter dom i sätena så lär det sitta i smile så i dag blir det om besiktning fast utan sätet så hoppas jag det är som dom sa :p

Sök