240 ska få m50b25 behöver vägledning

Rikard_RWD
28 mars 2013 · 36 Inlägg

Imorse efter jobbet var jag och hämtade min "nya" 240. Gick förjäkla bra för att vara en b230f. Tror det kan vara lite pillat med den. Tänker håva i den motorn i min tills jag fått tag på en vettig bmw. Extra jobb? ja det är det nog.

Började lossa framvagn i eftermiddags och  lät motor och låda sitta kvar. Ska ju ha de ventilerade skivorna och oken, och varför inte även ta styrservon. Motor och låda är ur och sitter ihop med framvagnen

Detta var en dålig ide, fick hissa bilen sjukligt högt för att motor skulle gå ur underifrån. Så här lär jag inte göra på den andra när motor och framvagn ska bort..

Nå väl nu är det väck..
Imorgon blir det väck med tank och bränslepump. Även bakaxel ska bort sen så har jag nog allt för att börja pussla ihop min 79 istället...

Får nog ta och starta en projekt tråd istället

rasurbo
28 mars 2013 · 818 Inlägg

Starta gärna en projekttråd och länka här smile

Rikard_RWD
30 mars 2013 · 36 Inlägg

Nu har jag rivit ner allt.
Tagit hela bakvagnen, tanken framvagnen motor låda servo bränslepumpar styrsystem och även huv och dörrar ska bort. Tog även med hela bromssystemet med rör och hela skiten.

Men jag har en fråga, försökt goggla lite men hittar inget vettigt.

När jag tog bort pumparna så tog jag även med kablarna och klippte bort rästen vid snabbkopplingarna under ratten. Men nu i efterhand kom jag på att det gick lite väl fort. Jag fick inte med nått bränsle relä och har inte en aning om hur jag ska koppla in pumparna i min 79a. Direkt ström på en brytare har jag ju läst är totalt livsfarligt.

Nån som har en aning hur jag ska mata dom?

Sundinn
30 mars 2013 · 15 Inlägg

jag kör med ett vanligt 12v relä(30A) som jag styr via tändningslåset.

D_Carlsson Bonntrimmare
31 mars 2013 · 620 Inlägg

Sundinn skrev:
jag kör med ett vanligt 12v relä(30A) som jag styr via tändningslåset.

Det är ju inte säkrare än en brytare hmm krockar du och motorn dör så slutar pumparna att gå på en bil som är rätt kopplad krockar du med en bil som har pumparna på en knapp eller bana via tändningslåset kommer det spruta soppa tills tanken e tom jobbigt om det tex kommer på grenröret eller liknande

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv
Rikard_RWD
31 mars 2013 · 36 Inlägg

D_Carlsson skrev:

Sundinn skrev:
jag kör med ett vanligt 12v relä(30A) som jag styr via tändningslåset.

Det är ju inte säkrare än en brytare hmm krockar du och motorn dör så slutar pumparna att gå på en bil som är rätt kopplad krockar du med en bil som har pumparna på en knapp eller bana via tändningslåset kommer det spruta soppa tills tanken e tom jobbigt om det tex kommer på grenröret eller liknande

Detta jag har läst lite om. Rätt farligt. kan ju sluta rätt illa om man fusk kopplar.
Men jag har relät men vet inte riktigt hur jag ska koppla ihop allting. Ev skiter jag i att lägga i min b230f och lägger i bmw motorn direkt. Så det bästa hade ju varit att koppla så jag slipper bry mig om vilket styrsystem det är.
Känner mig riktigt tappad för tilfället
Eftersom det kommer ta ett tag att bygga bromssystemet och retur till tanken. Bussningarna i bakvagnen var hel slut så det ska en snubbe byta åt mig.
Har jag inte hunnit fått tag i en motor från e36 tills dess så vetti fan..

Rikard_RWD
31 mars 2013 · 36 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/120/119839/119839-18ed46fb887b145bb346d6c4e751a3e4.jpg
När man vrider på tändningen slår relät till i ca 1 sekund sedan bryter det igen. När man sedan vrider till startläget får relät pulsande signaler från tändspolens primärsida. Sålänge relät får dessa pulser kommer relät att vara draget. Det är alltså inte förrän pulserna på ingång 31b upphör som relät bryter igen.

Vill man tvångsköra pumpen utan relät byglar man mellan 31 och 87 i terminalen. Då får man reda på om pumpen fungerar, startar pumpen så ligger felet antingen i relät eller i ett tidigare led t ex tändningslåset.


Denna bilden hittade jag i en annan tråd på garaget. Måste ju vara lämpligt att koppla för att slippa koppla med styrsystemet.

Senast redigerat av Rikard_RWD (31 mars 2013)

Rikard_RWD
1 april 2013 · 36 Inlägg

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3652392

Där är projekt tråd istället. Hoppas ni fortsätter följa, guld värt hittils

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang