7976
Sök

Skoda Octavia hoppar.

Allansson
9 april 2007
Hej. Farsan har en Skoda Octavia 1.6 -98 som han har lite problem med. Den hoppar till vid 2150 varv på varje växel. Känns mest på de låga växlarna, men även på 5:an. Blir lite jobbigt när det är vid ca 90 km/h.
Någon som har nån aning om vad det kan vara för fel?

Administratör
2 997 Inlägg
9 april 2007
Är det den gamla 1.6an som satt i polon som heter AEE eller är det den nyare som även sitter i golfen som heter AKL ?

En kopp av den svarta såsen...

Allansson
9 april 2007
Är inte helt säker, men jag tror det är den som sitter i golfen.

Administratör
2 997 Inlägg
9 april 2007
Man måste ju veta det för att kunna fundera lite på hur dom olika systemen funkar... Han har inte varit iväg på vag o läst av felkoder eller? Oftast när det är sådanna problem är det tändspolar eller fördelare som strular dock ej tändkablar så spring inte o byt dom för dom går i princip aldrig sönder.... Men dom olika motorerna har olika system när det gäller tändning så att för att hjälpa dig måste man nästan veta vilken motor som sitter i......

Allansson
9 april 2007
Var står det vad motorn heter? Han har inte haft bilen så länge så han har inte varit inne än.

95 Inlägg
9 april 2007
Skulle hört lite med mig innan ni skaffa skodan...

Har haft 4 st skodas i vår familj  Ingen äger en skoda i dag o kommer aldrig göra det nån gång igen.

Efter våra erfarenheter........

Se upp för väduren

95 Inlägg
9 april 2007
volvoX4Y skrev:

Har haft 4 st skodas i vår familj  Ingen äger en skoda i dag o kommer aldrig göra det nån gång igen.

men klart  det finns säkert dom som har fina skodas med. . .   cool

Se upp för väduren

Administratör
2 997 Inlägg
9 april 2007
Står på första sidan i serviceboken.... alt är om det är en alu ventilkåpa=aee eller en svart plaskåpa det står 1.6 SR på = akl

Allansson
9 april 2007
Men då är det en aee för ventilkåpan var av aluminium.
Kan även passa på nämna att den är väldigt ojämn på tomgången, Man måste gasa till när man kallstartar bilen. Annars dör den på en gång.

Administratör
2 997 Inlägg
9 april 2007
volvoX4Y skrev:

Min syster sa samma sak om sin S40 T4a dom hade...... bevisar ju ingenting igentligen mer än att en del har otur med sina bilar....

Administratör
2 997 Inlägg
9 april 2007
Låter som att ni bör åka o läsa av datorn på den..... Med lite tur skvallrar den på ev tempgivare kanske även på lambdan osv....

Allansson
9 april 2007
Ok. ska genast ner och meddela far.
Om du kommer på nåt annat som kan vara fel så kan du ju antingen pma eller skriva här i tråden.

Administratör
2 997 Inlägg
9 april 2007
Gör så att när du får reda på nått så pmar du mig istället för jag glömmer av vilka trådar jag skrivit i forumet smile

Allansson
10 april 2007
ok.. ska jag göra

Sök