3103
Sök

besiktning med moddad motor

638 Inlägg
9 april 2007
Trådstartare
#1
har en fundering kring besiktning. ta tex en nissan 200sx turbo. också sätter du i större IC och toppmonterad turbo så turbon syns vad säger besiktningen om detta? är det någon här som har fått nedslag eller att dom har struntat idet?

Licking pussy is like playing with the Mafia - one wrong move and you're in deep shit

Fotograf @ Team Insane Racing
1 781 Inlägg
9 april 2007
#2
man får ju ändra effekten max 5 % för att det ska vara lagligt men vem vet.. du kasnke kommer igenom ändå?tongue

Team Insane Racing

Smålänning
7 887 Inlägg
9 april 2007
#3
IC:n är jag osäker på, men hur turbon sitter tror jag dom skiter i. I alla fall sålänge effektökningen inte blir över det tillåtna...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

638 Inlägg
9 april 2007
Trådstartare
#4
jo men om turbon inte är orginal också men det kanske dom inte bryr sig omatt titta närmare på. men IC är ju inget man är blind för direkt wink

Licking pussy is like playing with the Mafia - one wrong move and you're in deep shit

10 287 Inlägg
10 april 2007
#5
Myt.

Man får inte ändra ett skit på en avgascertifierad motor.
Så här:

------------------------------------------------------

1976 till och med 1988: Grundkrav: Bilen måste ha en avgascertifierad motor i originalskick, som sålts i en bil i Sverige. Alltså kan du byta till vilken motor som helst (inom effekt/vridkraven) som kommer från en svensksåld bil av 1976-1988 års modell (tänk på att from 1985 års modell är max CO 3,5%). För detta byte krävs "Ett intyg om jämförande undersökning" enligt punkt 3.7.2a i SNFS1992:12 (A40), intyget ska skrivas av biltillverkaren eller dess representant (den som tillverkat motorn i fråga) i Sverige, och ska bevisa att motorn är i originalskick (i avgascertifierat utförande). From 1/1 2004 kan inte Bilprovningen fixa motsvarande intyg. Undantag: Om du sätter i en motor med katalysator i en bil av årsmodell 1976-88 behövs inget intyg enligt SNFS1992:12. Motorn måste ändå vara i originalskick och komplett med all avgasreningsutrustning (katalysatorm styrsystem med lamdasond och kolkanisteravluftning till tanken).

1989 - : Grundkrav: Samma princip som 1976-88 men hårdare krav på avgasernas föroreningsnivå (vilket betyder att man måste byta till en motor med kat av årsmodell 1989 eller nyare). Dessutom högre krav på överensstämmelse med avgascertifierad fordonstyp (utväxlingen ska vara samma och vikten får inte skilja för mycket). För detta byte krävs "Ett intyg om jämförande undersökning" enligt punkt 3.7.2a i SNFS1992:12 (A40), intyget ska skrivas av biltillverkaren eller dess representant i Sverige, och ska bevisa att motorn är i originalskick (i avgascertifierat utförande). From 1/1 2004 kan inte Bilprovningen fixa motsvarande intyg. Inga undantag finns.

-----------------------------------------------------------------

Det finns alltså "kryphål" och möjlighet att i vissa fall byta till en annan avgascertifierad motor men INGA möjligheter att LAGLIGT bygga om eller på något sätt modifiera en avgascertifierad motor.

/Göran

Malm3n skrev:
man får ju ändra effekten max 5 % för att det ska vara lagligt men vem vet.. du kasnke kommer igenom ändå?tongue

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

638 Inlägg
10 april 2007
Trådstartare
#6
men en bilen är ifrågan en 98års moddel. men spelar kanske mindre roll. men är de tingen som har satt större IC som har kommit igenon/fasnat i besiktningen???

Licking pussy is like playing with the Mafia - one wrong move and you're in deep shit


Sök