Köra amerikanare hela halvåret?

seasido
10 april 2013 · 50 Inlägg

Jag sitter i ett dilemma, Har bestämt mig att investera i en amerikanare (muskelbil) i årsklass 90~
För att göra inlägget kort så frågar jag direkt.
Är det okej/normalt att ställa in sin vardagsbil och istället köra amerikanare hela halvåret för att spara försäkringspengar osv.

Idag kör jag en rätt så dyr vardagsbil och skulle kunna sälja den och köpa en billigare men har funkat problemfritt i så många år och förra året gjorde jag en dyr service så jag går i princip back på bilen om jag säljer den nu. Skiten är att den kostar 3800kr året i försäkring (halvårsförsäkring) vilket jag inte riktigt vill lägga ut.
Kör hellre då amerikanare eller cyklar. Men då får amerikanen stå ute under hela halvåret nu. Mitt garage ligger ca. 5km ifrån där jag bor.  Hjälp mig, bästa lösningen vore?..

seasido
10 april 2013 · 50 Inlägg

Kollade lite på småbilar och fan.. dem är billigare att äga alltså i förs.skatt.. fundera ändå på att byta rakt av. 500-750 kr skatt är liiite skillnad. Då kan jag ha båda bilarna påställda och ställa amerikanaren i garage varje kväll

Jiimpa
10 april 2013 · 767 Inlägg

Har du inte råd så ska du absolut inte investera i ytterligare en bil.

Tänk på att en amerikanare oftast drar ganska mycket bensin så åker du mycket blir det snarare dyrare att köra den hela tiden jämfört med att fortsätta använda din nuvarande bil.
Har svårt att tänka mig att amerikanaren skulle vara så mycket billigare i försäkring?

Lasse_V8 Lastbilschaffis
10 april 2013 · 40 Inlägg

nu har du ju inte sagt vad för jänk du ska ha men kolla ex http://www.bilsport-mc.com/bilforsakring/entusiast/
sen tror jag if eller länsförsäkringar har entusiastbilsförsäkring också
blir hyffsat "billigt"

Allt under 4 liter är startmotorer
seasido
10 april 2013 · 50 Inlägg

Jiimpa: Jag har självklart råd att köpa och äga bil med allt vad det innebär. Har dock bestämt mig nu, ska sälja min bruksbil mot en billigare. Känns som att ligga ute med en bruksbil för 7900kr förs/skatt per år är lite för mycket för mig. Kollat på mindre bil nu och ser bara fördelar med det. Kör sällan utanför min stad ändå.

Lass_V8 tack, länsförsäkringar gav mig ett riktigt bra erbjudande.

Jiimpa
12 april 2013 · 767 Inlägg

seasido skrev:
Jiimpa: Jag har självklart råd att köpa och äga bil med allt vad det innebär. Har dock bestämt mig nu, ska sälja min bruksbil mot en billigare. Känns som att ligga ute med en bruksbil för 7900kr förs/skatt per år är lite för mycket för mig. Kollat på mindre bil nu och ser bara fördelar med det. Kör sällan utanför min stad ändå.

Lass_V8 tack, länsförsäkringar gav mig ett riktigt bra erbjudande.

Kanon det! Det är tyvärr alltför ofta människor tror sig ha råd men upptäcker sen att det blev lite dyrare än vad budgeten tillåter.
Lycka till med ditt bilköp och hoppas du får många härlig mil smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang