8131
Sök

850 turbo rycker

1 798 Inlägg
10 april 2007
Trådstartare
Min 850 turbo rycker alltså inte hela tiden men när man börjar gasa på o laddtrycket börjar komma inte alltid men rätt ofta.

Vad kan de bero på?

När den väl ger laddtryck så laddar den bra går en bra bit efter de vita fältet på orginal mätaren

vid vilket varvtal ger 850 turbo fullt laddtryck orginal turbo så vitt jag vet.

tack på förhand

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

582 Inlägg
10 april 2007
Dra fram stolen lite.... lol

Från en helt annan del av Köping...
"Håll bilen fräsch, slipp wunderbaum...!"
Lindqvist Bil AB Ford Köping

1 798 Inlägg
10 april 2007
Trådstartare
haha kul du om ändå felet varit så enkelt

582 Inlägg
10 april 2007
Kanske dåliga tändstift eller tändkablar

Från en helt annan del av Köping...
"Håll bilen fräsch, slipp wunderbaum...!"
Lindqvist Bil AB Ford Köping

1 798 Inlägg
10 april 2007
Trådstartare
hmm konstigt att ja inte tänkt på det får kolla på det någon dag dock så har jag för mig att kablarna är svindyra på mekonomen kanske billigare på volvo nice price

mer förslag mottages gärna
Senast redigerat av fredde85 (10 april 2007)

1 798 Inlägg
10 april 2007
Trådstartare
Så en annan hur mycket skillnad ger de om man sätter dit 3 tum hela vägen har bara efter katt nu. alltså race katt o annan downpipe 3 tum hela vägen sitter en dämpare längst bak nu. Styrboxen är omprogramerad men inte chipad enligt tidigare ägare o den laddar ju mer än orginal iallafall.

1 798 Inlägg
10 april 2007
Trådstartare
inga mer förslag?

tycker att bilens laddtryck dalar ut vid högre varv men turbons högsta laddtryck ligger väl mellan 3-4500 varv eller

1 079 Inlägg
10 april 2007
Om boxen inte är chippad så är risken stor att bilen är pystrimmad och då klipper bilen vid laddtryck, är den pystrimmad så leker du med stora pengar för det är väldigt riskabelt om man inte kompenserar med tändning och bränsle, kolla upp exakt vad du har för trim. Och kör lugnt tills du vet, för får du en spikning under laddtryck så är risken stor att vevstakarna går, i värsta fall ännu värre. På en 850 så bör du chippa och styra laddtrycket därigenom, inte styra laddtrycket mekaniskt. Och gyllene regeln på en chippad 850 är att du inte ska köra på sämre än 98oktan, vad har du för tändstift och när byttes dessa?, soppafilter när byttes det?

Och ja har du rätt programvara (steg3) som är anpassat för 3" hela vägen så kommer det bli skillnad, använd dig av sportkat med så slipper du få åtal under miljöbalken och betala otroligt mkt mer än vad katten kostar i inköp om du blir tagen i en kontroll.

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.

1 798 Inlägg
11 april 2007
Trådstartare
Vad jag vet så är boxen omprogrammerad inte chippad för bsr steg 3, vet ej om va de är för tändstift mm. inte heller när de byttes mm. Pystrimmad tror ja inte den skulled de inte finnas någon grej i bilen som man ställer om med. Kankse blir tvungen o riva motorn ändå för tror att topppackningen börjar bli dålig men vet ej säkert samt att de är något som rasslar tror de kan va tubon dock går bilen lika bra ännu

1 079 Inlägg
11 april 2007
Är den PPC trimmad så bör du ju även ha kvar PPC enheten så du kan byta programvara. Men i vilket fall på en trimmad bil så bör man serva oftare, jag byter olja/filter var 500:e mil samt rengör luftfiltret, tändstiften var 1000:e, kör på Bosh Platinum stift. Sen är det ju minst 98oktan som gäller så man minimerar risken för spikningar.

1 798 Inlägg
11 april 2007
Trådstartare
finns ingen sån i bilen tyvärr har varit i kontakt med han som fixade den där omprogrameringen den hade varit lämnat till någon kille sa han men som sagt kanske bättre o sätta i en chippad box istället. Bytte olja o filter precis men har ju inte kollat stiften o övriga tänddelar kanske bara tur att ja inte kört sönder motorn då vad skulle annars ryckningarna kunna bero på. Men frågan är ju vad som rasslar i motorrummet de vet jag inte ännu. Kör på 98 oktan nu
Senast redigerat av fredde85 (11 april 2007)

1 798 Inlägg
11 april 2007
Trådstartare
så har han skrivit
han har gått efter bsr.s programmering, o höjt de ännu ett snäpp på soppan osv.

1 079 Inlägg
11 april 2007
Ryckningar kan nog bero på dåliga tändstift eller andra tänddelar, är det inte bytt så byt, synd nog så kostar bosch platinum 120:-/st så det sticker iväg på 600:- för 5st. Och är det tändkablarna så är inte dom gratis heller.

1 798 Inlägg
11 april 2007
Trådstartare
Nej har kollat o de är inte gratis precis får hoppas på att de bara är några tänddelar de är fel på har inte lust o totalrenovera moton precis men hade de vart spikningar så hade jag väl redan pajat motorn antagligen. de enda man kan undra över med rasslet skulle de va turbon så borde väl den inte gå lika bra ännu eller?

1 798 Inlägg
11 april 2007
Trådstartare
har dock en grej ja tänkte prova om kompisen går med på de så tänkte låna hans styrbox som är orginal o se om de rycker då gör de inte det då så är de ju något fel med boxen programmeringen

Sök