Byta topplockspackning på V6:a, några frågor...

EPG Kärnkraftstomte
29 mars 2013 · 766 Inlägg

Min bil har druckit lite vatten ända sedan jag köpte den för ett och ett halvt år sen. I från början så räckte det med att fylla på nån gång i halvåret men efter att bilen har stått still i några veckor på grund av en trasig tändspole så verkar det nu efter att spolen + tändkablar och tändstift byttes att den numera läcker betydlig mer.
Jag satte i en däcksventil i ett begagnat expansionskärlslock för att kunna trycksätta systemet för att lättare kunna läcksöka och när jag hade lagt på något knappt bars tryck så märkte jag att det rann ut mellan blocket och kortsidan närmast torpedväggen på det vänstra topplocket. Med andra ord kass topplockspackning.

Eftersom att bilen har läckt lite lite grann hela tiden så har jag mest fyllt på vatten och inte så mycket glykol. Vid ett tillfälle för drygt två månader sen när det var under 20 minus ute och jag skulle till tandläkaren på morgonen så upptäckte jag att motortempen hade gått upp onormalt högt och var på rött. Jag tänkte att det är bäst att inte köra i onödan och parkerade på parkeringen utanför tandläkaren. Innan jag gick in så öppnade jag motorhuven och kände på radiatorn som naturligtvis var iskall...

Efter tandläkarbesöket ställde jag bilen i ett garage med en elvärmefläkt riktad mot radiatorn och fronten på bilen. Några timmar senare så gick jag dit och bytte ut en del av kylvattnet mot glykol så att bilen skulle klara sig ner till minus 40 utan bekymmer. Sen blev det inte lika kallt någon mer gång utan jag kunde köra vidare ända tills tändspolen pajade några veckor senare.

Kan denna lilla incident med is i kylvattensystemet ha gjort att toppen inte längre är plan eller borde den ha klarat sig? Körde bilen i max en minut efter att jag såg att tempmätaren stog på rött.

Borde jag byta båda topplockspackningarna eller räcker det med att jag byter den som läcker?

Om toppen är krokig och måste planas bör jag då plana den andra toppen lika mycket?

Hur mycket kan det kosta att göra detta jobbet på verkstad?

Om man lämnar in bilen på verkstad, kollar de då att toppen är plan eller bara byter de packningen och sen skruvar dit skiten igen?

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
Danne_1977
29 mars 2013 · 3 292 Inlägg

Mycket text.. vilken bil har du ?

Man ska tänka på att en V motor bör man inte plana speciellt mycket i och med att det blir problem med att då insug och sånt att passa då.. generellt sett bör man nog räkna med att topparna blir krokiga och sne om bilen kokar, det är nästan regel att man planslipar toppar som gått varma samt prov trycker dom.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
EPG Kärnkraftstomte
30 mars 2013 · 766 Inlägg

Det handlar om en Opel Omega B med en 3,0:a motor i.

Det där med insug tänkte jag inte på men det är ju faktiskt sant. Så plana bör man men inte ta bort mer material än nödvändigt alltså.

http://i783.photobucket.com/albums/yy111/Mitch2kuk/IMG_0069-1.jpg
Det är alltså vid ett av de triangelformade hålen på kortsidan det läcker.

Senast redigerat av MagnumR (30 mars 2013)

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
Danne_1977
30 mars 2013 · 3 292 Inlägg

MagnumR skrev:
Det handlar om en Opel Omega B med en 3,0:a motor i.

Det där med insug tänkte jag inte på men det är ju faktiskt sant. Så plana bör man men inte ta bort mer material än nödvändigt alltså.

http://i783.photobucket.com/albums/yy11 … 0069-1.jpg
Det är alltså vid ett av de triangelformade hålen på kortsidan det läcker.

Ja vad jag vet så är det möjligt att endast plana för att det ska bli plant och inget annat, det kan handla om väldigt lite...och det är helt ok.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
EPG Kärnkraftstomte
1 april 2013 · 766 Inlägg

Okej, tackar så mycket för hjälpen då! smile
Har redan börjat att riva bilen lite smått.

Man får ta det lite i mån om tid för de närmaste veckorna har jag inte mycket fritid. sad

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
EPG Kärnkraftstomte
11 april 2013 · 766 Inlägg

Toppen var ju rak i alla fall!

Finns det någon fördel med att byta toppackning även på den andra sidan i förebyggande syfte eller bör man låta bli det som redan sitter där och fungerar?
Bör jag passa på att byta avgaspackningen mot en ny? (inget fel på den gamla).

Ska man efterdra toppen efter ett antal hundra mil eller?

Finns det nåt ställe där det är fördelaktigt att använda gänglåsning?

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
Tonii-Xpro
22 april 2013 · 62 Inlägg

Hej! Jag tror att min topplockspackning har gått på min 3.0 v6:a, är det jätte svårt att byta? vet du vart ja kan få tag på packningar ? vad kostar dom ? smile

Tacksam om du kan svara på så många av frågorna som möjligt! smile

mvh Toni

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang