Taxi bilar - fundering.

ToXtreme
5 april 2007 · 3 627 Inlägg

Intressant tråd tongue Tänkte slänga in nåt som passar in under titeln.. men som dock inte riktigt har med saken och göra.

Det kör lika många rattfulla varje dag som det kör taxibilar... Hur många Taxi ser man inte om dan? ... Lite skrämmande hmm

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)
twin_cam Smålänning
5 april 2007 · 7 877 Inlägg

Jag vill köpa en begagnad taxi! Besiktning typ två gånger om året, och servicen skött pedantiskt, på milen! + att den alltid är varm så den slits ingenting heller.

En kompis till en släkting köpte en bilen gång, en saab 99, 10 000 mil på mätaren, full servicebok... Gick fint som fasen i motor och låda... Köpte den, kollade besiktningsresultat bakåt i tiden - Den hade inte gått 10 000, den hade gått 110 000 mil! Körde den bilen i graven (rost) men den gick fortfaronde fint i motorn...

Visseligen länge sen, men ändå!

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Team-Adolfsson Gödseldräng
6 april 2007 · 4 529 Inlägg

twin_cam skrev:
Jag vill köpa en begagnad taxi! Besiktning typ två gånger om året, och servicen skött pedantiskt, på milen! + att den alltid är varm så den slits ingenting heller.

En kompis till en släkting köpte en bilen gång, en saab 99, 10 000 mil på mätaren, full servicebok... Gick fint som fasen i motor och låda... Köpte den, kollade besiktningsresultat bakåt i tiden - Den hade inte gått 10 000, den hade gått 110 000 mil! Körde den bilen i graven (rost) men den gick fortfaronde fint i motorn...

Visseligen länge sen, men ändå!

finns en firma i stockhom xom säljer begagnade taxibilar
vi köpte våran merca där mne kommer ej  ihåg firmans namn
den har gått 40 tusen mil en 04a eller 03a utagen 04a besiktad 2 gånger om året servar var 3dje vecka ifylld servis bog varje gång och endast 2 ägare med oss
bilen är en mercedes E270 cdi och vi gar inte mer än 100k för den bilen i nysckick inga repor eller bucklor nånstans vaxad regelbundet
så köpa en gammal taxi är ett bra köp enligt mig tongue

brillmongo
6 april 2007 · 874 Inlägg

En annan har blivit varnad för att köpa gamla taxi bilar, min mor har varit droskägare och min farbror har kört taxi sen han fick körkort så där har man ju hört en del, visst de är kanske väl servade och de hålls ju pedantiskt rena oftast. Vilket är rätt naturligt för att locka till sig kunder. Men motor och låda å alla andra slitage detaljer kan allt som oftast ta en jäkla massa stryk och tänk på att alla drosk ägare inte är sådär jätte duktiga med service och liknande. Och alla Taxi chauförer kör inte direkt lungt med bilarna de går oftast hårt från början, ingen inkörning de 3000 första milen där inte.

Aldrig att jag skulle köpa sig en t.ex V 70 - 2003´a som rullat en 40-50 000 mil skulle aldrig lita på att den bilen är riktigt kry. Dessutom vill man ju ha lite nybils känla när man köper en såpass ny bil, sällan det känns så i några år gamla taxi bilar, i alla fall inte i de som rullar hårt och mycket i storstäderna...

Men naturligtvis varierar det, man kan säkert hitta fina exemplar också.

- I came to wreck everything and ruin your life …. God sent me -
- www.gbrt.se -
- TRANCE4LIFE-
Audi A4 2.8 V6 quattro "bea II" (1997)
vullen Mr White
6 april 2007 · 1 072 Inlägg

brillmongo skrev:
En annan har blivit varnad för att köpa gamla taxi bilar, min mor har varit droskägare och min farbror har kört taxi sen han fick körkort så där har man ju hört en del, visst de är kanske väl servade och de hålls ju pedantiskt rena oftast. Vilket är rätt naturligt för att locka till sig kunder. Men motor och låda å alla andra slitage detaljer kan allt som oftast ta en jäkla massa stryk och tänk på att alla drosk ägare inte är sådär jätte duktiga med service och liknande. Och alla Taxi chauförer kör inte direkt lungt med bilarna de går oftast hårt från början, ingen inkörning de 3000 första milen där inte.

Aldrig att jag skulle köpa sig en t.ex V 70 - 2003´a som rullat en 40-50 000 mil skulle aldrig lita på att den bilen är riktigt kry. Dessutom vill man ju ha lite nybils känla när man köper en såpass ny bil, sällan det känns så i några år gamla taxi bilar, i alla fall inte i de som rullar hårt och mycket i storstäderna...

Men naturligtvis varierar det, man kan säkert hitta fina exemplar också.

Brorsan köpte en V70 04 som hade gått 65000 mil...Funka hur bra som hälst i motor å lådan..Sen beror de väll på hur personen i ära som ska köpa den hur pass noga man kollar upp den...Men som sagt de finns ju papper på bilen sen kan man ju oåx kika me volvo å kolla upp papperna där..Sen kan man ju knappast kräva nybilskänsla när en bil gått så pass lånkt;)

Chevrolet impala ss cab "no kebab tuning" (1965)
Volvo 945 LTT "Smink by Hällsjö Styling" (1997)
Kanelbullen
6 april 2007 · 1 722 Inlägg

en O4 MED 65 TUSEN MIL????????????

<----- Gå o kolla på en av Sveriges finaste w123 o lägg en röst o några kommentarer
Mercedes 200 "Bettan" (1985)
Volvo XC70 (2015)
Erick
6 april 2007 · 4 767 Inlägg

Kanelbullen skrev:
en O4 MED 65 TUSEN MIL????????????

60 mil om dagen känns ju inte omöjligt med en taxi som flera chaufförer kör och som går dygnet runt.

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
vullen Mr White
6 april 2007 · 1 072 Inlägg

45tusen fick han ge...Då var de nyss bytt nya bussningar i fram å bakvangn.

Volvo 945 LTT "Smink by Hällsjö Styling" (1997)
Chevrolet impala ss cab "no kebab tuning" (1965)
Kanelbullen
11 april 2007 · 1 722 Inlägg

men den här !!! en 03:a med 77 TUSEN MIL !!!!!!!! mad

http://www.blocket.se/vi/11136686.htm?ca=1_10_s

hur på 4 år gå så mycket???

<----- Gå o kolla på en av Sveriges finaste w123 o lägg en röst o några kommentarer
Mercedes 200 "Bettan" (1985)
Volvo XC70 (2015)
THEBADGUY Gorgilus addictus
11 april 2007 · 4 737 Inlägg

Kanelbullen skrev:
men den här !!! en 03:a med 77 TUSEN MIL !!!!!!!! mad

http://www.blocket.se/vi/11136686.htm?ca=1_10_s

hur på 4 år gå så mycket???

Kanske firmabil? smile Elle taxi?

Är det en taxi, så går det ju dygnet runt som flera har sagt smile.

Senast redigerat av THEBADGUY (11 april 2007)

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
master_lars
11 april 2007 · 1 162 Inlägg

Skulle aldrig köpa en fd taxibil som gått i sthlm, fan var enda taxi i sthlm är ju mer eller mindre deformerad. Men att köpa en från norrlands inland skulle jag nog inte ha ngt problem med... Saltfria vägar, och rullar oftast... Bättre kan det väl inte bli? Eller????

Saab 9-5 "Vector Sportcombi" (2008)
Saab 96 TT "Pruttingvar" (1965)
Saab 900 Turbo Cab "Ture Turbo" (1987)
Stoffe_G
11 april 2007 · 135 Inlägg

Nackdelen med att köpa en bil som rullat långt t.ex. en taxi är att man vet ju inte om det är något stort/dyrt i motorn som behöver bytas snart... Finns många taxibilar i Malmö som inte är allt för många år gamla, men som förmodligen fått gå långt, och många av dessa låter illa, går ryckigt, lämnar alldeles för stora svarta moln bakom sig.... dessa mår inte bra. Köper man en sådan kan man ju vara säker på att något ger sig inom kort.

Idrott luktar svett, sport luktar bensin
Volvo V40 D4 Cross Country "Ocean Race" (2015)
Oldsmobile Delta 88 "Holiday sedan" (1965)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang