4618
Sök

Måste ha spacers för att kunna svänga. Hur vet jag vilka jag skall ha?

1 436 Inlägg
3 maj 2013
Trådstartare
När jag köpte däck köpte jag liiiite för stora. Det är 31x10.5x15 vilket jag googlade mig till skulle passa, vad jag missade då var att man måste ha ett ET som breddar en massa. Därför behöver jag nu spacers eftersom ramen och kränghämmaren börjar bli lite polerade. Dessutom är det omöjligt att parkera eftersom vändradien är jättebautamegasupermassor.

Frågan är alltså, hur mäter jag upp hur tjocka spacers jag behöver? Blir ju lite knas eftersom ett 40mm utflyttat hjul inte ger 40mm mer frigång mot ramen när man svänger fullt... eller?
Kan ju chansa, men tänkte om det fanns något bonnknep att räkna ut det så gör jag gärna det...

Jag är medveten om säkerhetsfrågan gällande stora spacers och bilar som används, blir måttet för stort får jag skaffa andra fälgar, men vill ändå räkna ut vad jag skulle behöva om jag ändå önskar använda dessa fälgarna.

Och så klart lite bilder för de som vill gotta sig åt det:

https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21400/21400-ff2ae0c3ab07981661d4eed1ccb84128.jpg
Intressanta är att det bara tar i ena sidan... som om de monterat hjulupphängningen ocentrerad.

https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21400/21400-60f1fc35fe8766db0a998296b95caf46.jpg
Idag är det typ tre gånger så mycket bortpolerat.

http://www.swedenoffroad.com/img/scaled/mini-DSC_1595-635028278452385000.jpg
Och så anledningen till att jag köpte däcken. big_smile

Tips, råd och tankar uppskattas.

/C

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.

1 436 Inlägg
6 maj 2013
Trådstartare
Okej, om jag förenklar frågan då.

Hur tjocka spacers kan man ha innan det börjar bli farligt på en bil som brukas?
Slitage på framvagnen kan vi bortse från då alternativet är att köpa andra fälgar med annat et, så för framvagnen lär belastningen bli densamma oavsett...

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."

463 Inlägg
6 maj 2013
Skaffar du riktiga spacers som skruvas i navet bör det inte vara några bekymmer.

Kolla vilket ET du skulle ha på fälgar som passar och vad du har nu. Skillnaden däremellan är så tjocka spacers du ska köpa..
Senast redigerat av habomaster (6 maj 2013)

1 436 Inlägg
6 maj 2013
Trådstartare
habomaster skrev:
Skaffar du riktiga spacers som skruvas i navet bör det inte vara några bekymmer.

Skaffar jag 20mm eller under tänkte jag köra på förlängda studs och om det blir 40-50mm så blir det sånna som skruvas. Tänkte köpa från Spacer.se då de har allt till mitt bultmönster (samma som Camaro).

Sök