4888
Sök

KÖPRÅD: Mercedes 300ce/320ce

Trucker
52 Inlägg
7 maj 2013
Trådstartare
#1
Hejsan! Kollar efter ny bil då toppen har gått på min.
Kollat på Mercedes 300ce 12v och 24v. Hade tänkt ha den både som sommar och vinter bil, dock inte sladda sönder den.
Undrar vilken av dem som är bäst? Hört att motor och låda på 12v ska vara hållbarare men undrar hur mycket sämre 24v är, har hittat en rätt fin som aldrig vart vinterkörts osv.
Undrar och vad de är för för/nackdelar med 300 12v/320 24v.
Ingen behöver påminna mig om att dom drar mycket och att det är dyra reservdelar och att dom rostar för det vet jag redan wink

Tack på förhand, Dahlmasen

Edit: Kan vara bra att veta vad man ska vara extra noga att kika på när man ska köpa en.
Senast redigerat av Dahlmasen (8 maj 2013)

Somliga kallar det lyx, Mercedes kallar det standard.

1 571 Inlägg
8 maj 2013
#2
Tja
Jag har en w124 300E med 12v som bruksbil. Den har gått 38k mil och går skitbra. Det är ju egentligen en M102 med två cylindrar till och det är slittåliga motorer. M103 är en gammal och enkel konstruktion. Hyffsat lättskruvad och det finns gott om delar. Prestandamässigt skiljer det inte jättemycket mellan 12v och 24v trots nästan 40hk. En del tycker 24v har mer ös på högre varv medan 12v har något bättre bottendrag. Inte så stor skillnad att köra tycker jag iaf.

Några fel jag haft:
Insprutningen, mekaniskt Bosch KE-Jet kan strula på 12v motorn, går orent och ryckigt, drar för mkt osv. Kan bli dyrt att fixa.
Oljeläckor är inte vanliga
Läcker vattenpumpen är det ett jvla jobb då den sitter trångt till
Kylare som får sprickor i slangfästen, inte så ovanligt
Lite rassel från lyftarna när man startar är normalt
P-bromsen kärvar ofta
Långmilare blir sladdriga i bussningarna (som alla gamla bilar)
Bakaxeln ylar mer eller mindre på de flesta ex

5 växlade automaten i 300-24/320 har vissa tyckt kärvat mer än den gamla 4vxl (bara vad jag läst)
Senast redigerat av M103 (8 maj 2013)

Trucker
52 Inlägg
8 maj 2013
Trådstartare
#3
Okej, en vanlig 300 12v verkar vettigare och verkar hålla bättre så de lutar mot en sån

Somliga kallar det lyx, Mercedes kallar det standard.

2 140 Inlägg
8 maj 2013
#4
M104 är vanligt att toppackningar går och krångel med tändningsbox och den femväxlade automaten krånglar otroligt mycket och är dyr arr reparera.  Skulle satsat på en med m103 eller kanske till och med en 230ce m102? Dessa är väldigt mycket mer driftsäkra än m104. smile

Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.


Sök