Bmw E36 -94 slår i bakvagnen vid körning..? hjälp!

MarcusGronberg Lowlife
31 januari 2012 · 809 Inlägg

som rubriken lyder så var jag ute och körde när det började slå i bakvagnen vid vänster hjul...hmm
har ett kasst hjullager på den sidan vet ej om det kan vara det?..
låter typ som om något ligger och slår som FAN! men när man tar ner kopplingen i farten så slutar det låta.. hmm?!
just nu har det slutat låta, men antar att det kommer tillbaka igen!

Någon som har tips?!?!?
tacksam för svar roll

Marcus Grönberg.
Impala '63 black Dog
BMW E39 528IA Touring "Slammed Wagon" (2000)
Chevrolet Impala "Black Squad" (1963)
KHRacing
31 januari 2012 ·

dålig drivknut ?

AnesN Bilmekaniker
31 januari 2012 · 805 Inlägg

lönt att skriva tråd, det är ju dämparen...

KHRacing
31 januari 2012 ·

AnesN skrev:
lönt att skriva tråd, det är ju dämparen...

Jag tänkte på att ljudet försvann vid frikoppling. = drivlinan då det inte är belastad vid frikoppling ?

AnesN Bilmekaniker
31 januari 2012 · 805 Inlägg

Tjutande ljudet är hjullagret bak, bankande är en dämpare förmodar jag tvivlar på att drivaxel bak skulle slå så mycket möjligt men ja. Om ett av tjutande ljuden försvinner vid frikoppling har det med växellådan att göra bakaxel hade låtit hela tiden

MarcusGronberg Lowlife
31 januari 2012 · 809 Inlägg

AnesN skrev:
lönt att skriva tråd, det är ju dämparen...

Dämparen slår ju inte vid körning endast på gupp... Det låter som typ drivknuten sitter löst.. För det slår när man gasar men trycker man ner kopplingen så slutar det....?

Marcus Grönberg.
Impala '63 black Dog
BMW E39 528IA Touring "Slammed Wagon" (2000)
Chevrolet Impala "Black Squad" (1963)
MarcusGronberg Lowlife
31 januari 2012 · 809 Inlägg

Mitt tjutande ljud låter hela tiden... Även om man frikopplar..

Marcus Grönberg.
Impala '63 black Dog
BMW E39 528IA Touring "Slammed Wagon" (2000)
Chevrolet Impala "Black Squad" (1963)
KHRacing
31 januari 2012 ·

ConXraid skrev:

AnesN skrev:
lönt att skriva tråd, det är ju dämparen...

Dämparen slår ju inte vid körning endast på gupp... Det låter som typ drivknuten sitter löst.. För det slår när man gasar men trycker man ner kopplingen så slutar det....?

En slut dämpare kan mkt väl slå som tusan upp o ner vid körning på platt vägbana.

MarcusGronberg Lowlife
31 januari 2012 · 809 Inlägg

KHRacing skrev:

ConXraid skrev:

AnesN skrev:
lönt att skriva tråd, det är ju dämparen...

Dämparen slår ju inte vid körning endast på gupp... Det låter som typ drivknuten sitter löst.. För det slår när man gasar men trycker man ner kopplingen så slutar det....?

En slut dämpare kan mkt väl slå som tusan upp o ner vid körning på platt vägbana.

Dämparen är lös, men det händer bara på guppig väg? Nu slår det ENDAST när man kör, och slutar när man trycker in kopplingen

Marcus Grönberg.
Impala '63 black Dog
Chevrolet Impala "Black Squad" (1963)
BMW E39 528IA Touring "Slammed Wagon" (2000)
AnesN Bilmekaniker
31 januari 2012 · 805 Inlägg

ConXraid skrev:

KHRacing skrev:

ConXraid skrev:

Dämparen slår ju inte vid körning endast på gupp... Det låter som typ drivknuten sitter löst.. För det slår när man gasar men trycker man ner kopplingen så slutar det....?

En slut dämpare kan mkt väl slå som tusan upp o ner vid körning på platt vägbana.

Dämparen är lös, men det händer bara på guppig väg? Nu slår det ENDAST när man kör, och slutar när man trycker in kopplingen

löst svänghjul lol

P_lofgren
9 maj 2013 · 74 Inlägg

Jag hoppas det är ok om jag lånar tråden lite, jag har lite vibrationer antar att det är hjullagret. Tänkte att jag skulle testa och spänna det, men vet inte hur hårt man ska dra ev. om man ska dra sen lossa och dra igen? smile

What happens to the holes when the cheese is gone? -Bertolt Brecht
BMW 523i (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang