Turbo från en diesel på en 2.5t?

Damir302
3 maj 2013 · 158 Inlägg

Tjena, har åkt på turboras på min s70 2.5T , och har hittat en turbo som suttit i en v70 diesel , men nu undrar jag om nån vet om den passar på min ? Och vad är skillnaden egentligen ?

torpis Forummoderator
3 maj 2013 · 10 572 Inlägg

BozniaN skrev:
Tjena, har åkt på turboras på min s70 2.5T , och har hittat en turbo som suttit i en v70 diesel , men nu undrar jag om nån vet om den passar på min ? Och vad är skillnaden egentligen ?

Det funkar inte.

Även om bägge turboaggregaten ger 200hk så behöver din bensinmotor luftflödet vid 0.7bar medan dieseln behöver flödet vid 1.5bar.  Så helt olika kompressordelar.

Bensinmotorn har en avgastemperatur närmare 1000grader medans dieseln ligger på kanske hälften, även där skiljer sig turbin i materialval och storlek på avgassidan.

Det kan kan göra är att ta en V70 dieselturbo och montera på en mindre motor typ en Smart fourtwo, den lilla motorn behöver också 1.5bar för att nå 200hk så där lirar det toppen, men inte tvärt om.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
jonTe
8 maj 2013 · 5 710 Inlägg

De nyare snurrorna i dieslarna är dessutom av VNT-typ och det lirar inget vidare med avgastemperaturen i en bensinmotor.

MVH Jonas
..............
Damir302
11 maj 2013 · 158 Inlägg

torpis skrev:

BozniaN skrev:
Tjena, har åkt på turboras på min s70 2.5T , och har hittat en turbo som suttit i en v70 diesel , men nu undrar jag om nån vet om den passar på min ? Och vad är skillnaden egentligen ?

Det funkar inte.

Även om bägge turboaggregaten ger 200hk så behöver din bensinmotor luftflödet vid 0.7bar medan dieseln behöver flödet vid 1.5bar.  Så helt olika kompressordelar.

Bensinmotorn har en avgastemperatur närmare 1000grader medans dieseln ligger på kanske hälften, även där skiljer sig turbin i materialval och storlek på avgassidan.

Det kan kan göra är att ta en V70 dieselturbo och montera på en mindre motor typ en Smart fourtwo, den lilla motorn behöver också 1.5bar för att nå 200hk så där lirar det toppen, men inte tvärt om.

tack för svaret !

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang