4190
Sök

Vevhusventilation, Volvo S40

372 Inlägg
14 maj 2013
Trådstartare
Hejsan,

Bilen är då en Volvo S40 -98 2.0T

Har misstankar om att min vevhusventilation börjar bli igensatt, men vill bara vara mer säker innan jag börjar riva ner halva bilen för att byta skiten smile..

När jag gasar ur bilen, drar ur 3an och 4an t.ex, så trycker den ut lite olja vid oljestickan. Inte så att den trycker upp stickan eller att det sprutar ur den. Utan man ser att det sipprat ut lite och runnit längs oljesticksröret och ner.

Drar jag upp stickan med bilen på tomgång kommer det inge avgaser eller något sådant. Inget vitt klegg finns det heller, på varken stickan eller påfyllnadslocket.

Bilen har en 14T turbo och 3" dp/racekat, laddar väl dryga 1.2-1.3bar. I övrigt är den original.

Någon som tror att det kan vara något annat än vevhusventen? smile

Forummoderator
10 576 Inlägg
14 maj 2013
zagzer skrev:
Någon som tror att det kan vara något annat än vevhusventen? smile

Att rengöra vevhusvent tar bara någon timme, värt ett försök. Det är främst slangpaketet du skall focusera på och inte oljefällan...

andra orsaker är skittråkiga...

http://www.x40nordic.com/Gallery/Upload/jockemotor1.jpg

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

372 Inlägg
14 maj 2013
Trådstartare
Är det någon speciell slang som det brukar bli igensatt?

Forummoderator
10 576 Inlägg
14 maj 2013
zagzer skrev:
Är det någon speciell slang som det brukar bli igensatt?

Tyvärr är det enligt min mening sällan fel på vevhusventen...

-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

372 Inlägg
14 maj 2013
Trådstartare
FÖrstår vad du menar.

Men om jag lyckats få en spricka i blocket redan, borde den inte då ryka? Antingen från att tar in vatten eller att den tar in olja.

Den trycker inte ur olja ur stickan när jag kör lugnt.

Forummoderator
10 576 Inlägg
14 maj 2013
zagzer skrev:
FÖrstår vad du menar.

Men om jag lyckats få en spricka i blocket redan, borde den inte då ryka? Antingen från att tar in vatten eller att den tar in olja.

Den trycker inte ur olja ur stickan när jag kör lugnt.

Det börjar med att cylindrarna blir ovala, då läcker vevhusgaser ner vid högre laster.

372 Inlägg
14 maj 2013
Trådstartare
Får börja med att kolla över slangar då. Men det låter inte någe positivt just nu.. Men visste ju riskerna med att trimma 2.0t smile

Forummoderator
10 576 Inlägg
14 maj 2013
zagzer skrev:
Får börja med att kolla över slangar då. Men det låter inte någe positivt just nu.. Men visste ju riskerna med att trimma 2.0t smile

Men sen bör man veta att bilarna trycker en del vevhusgaser och det kan vara din packning till stickan som behöver bytas, eller då vevhusslangarna eller något liknande.

lossa nedre slangen och se om det är mycket olja i botten på IC. Det skallvara/brukar vara en oljefilm, men skall inte drälla olja, rinner det så tyder det på att något är slut.

372 Inlägg
14 maj 2013
Trådstartare
Det kan alltså vara så enkelt som lilla o-ringen till stickan?
Lär väl utesluta allt det enkla innan jag börjar oroa mig allt för mycket om blocket.

Kunde inte släppa på nedre slangen just nu, då jagi nte har en ny klämma och den gamla skulle säkert gå sönder då den va rätt rostig.

Sök