Att para ihop en volvo 16v topp med b230 turbo block, möjligt?

nixon89 klabbarpan
21 september 2012 · 3 041 Inlägg

Tjena, sitter och leker lite med tanken på att plocka toppen ifrån min b234 och flytta över den till mitt b230fk block.
Tanken var att turbokonventera b234:an direkt men tänkte att detta nya koncept borde hålla bättre? har förvisso inte tänkt mig några extrema effekter utan max 300 pållar.

Självklart en grudlig renovering i samband med bytet.

Men är detta genomförbart, samt är det lönt? blir denna mutation mer hållbart än 16v blocket?

mvh benna

Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
aliwin
21 september 2012 · 114 Inlägg

Det går utan bekymmer smile kör du på 16v blocket och kompsänk motorn bara smile 300hk klarar de smile

Gti 16v
Volvo 240 GL "Weber" (1980)
_Performance_ NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
21 september 2012 · 2 390 Inlägg

aliwin skrev:
Det går utan bekymmer smile kör du på 16v blocket och kompsänk motorn bara smile 300hk klarar de smile

Klarar till och med mer än 300hk ^^

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658
Hummer H2 "Skbg Performance Team" (2003)
nixon89 klabbarpan
21 september 2012 · 3 041 Inlägg

Tack för positiva svar:) vad är en lämplig åtgärd för kompsänka? Svarva kolvarna, tjockare packning? Läste att det var lite att bygga om med
Med spännaren till kamremmen?

Något speciellt att tänka på? Då jag tänkt köra ca 250 pållar så lär detta vara ganska skottsäkert smile)

Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
aliwin
21 september 2012 · 114 Inlägg

Svarva ner kolvarna 2mm så blir de skitbra smile

Gti 16v
Volvo 240 GL "Weber" (1980)
kimb0 MOPAR
21 september 2012 · 44 Inlägg

aliwin skrev:
Svarva ner kolvarna 2mm så blir de skitbra smile

lr så tar han 16v kolvarna o svarvar ner gropen nåra mm istället bättre livslängd då...

Hmmm Does it Spool??
Volkswagen golf 2 GTI 8V "Roffen" (1984)
aliwin
21 september 2012 · 114 Inlägg

Bara svarva av 2mm på högsta punkten på kolvarna, tar han i groparna så kommer de bli tunt material där smile

Gti 16v
Volvo 240 GL "Weber" (1980)
nixon89 klabbarpan
21 september 2012 · 3 041 Inlägg

Det räcker inte med tjockare packning då? Typ cometics eller dylikt?

Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
aliwin
21 september 2012 · 114 Inlägg

Kör med dubbla orginal så blir de nog bra smile bara du inte laddar för mycke smile

Gti 16v
Volvo 240 GL "Weber" (1980)
kimb0 MOPAR
21 september 2012 · 44 Inlägg

men svarvar han av den högsta punkten så blir de de mindre klämspalt o de e inge vidare bra de heller så ja skulle
ta o göra större grop men de e ju bara jag.

Hmmm Does it Spool??
Volkswagen golf 2 GTI 8V "Roffen" (1984)
robert___j
21 september 2012 · 449 Inlägg

jag har för mig att du får svarva av 4 mm på kolvarna i ett fk block annars tar ventilerna i kolvarna alternativt fräsa ventil spår i kolvarna... sen får du bygga om kamdrivningen

Full Fart Spar Tid!!!
Volvo 965 (1995)
StlpMK Team T-Röd Racing
21 september 2012 · 507 Inlägg

minst 3,5mm på Fk kolvar me original kammar annars blir de lite jobbigt..

Bästa e å inte förstöra klämmspalten, antingen svarva 2mm i b234 kolvarna(har själv gjort det) elr fräsa ventiluttag i 8v kolvar smile
Sen håller b234f blocket 400hk lätt tongue

...........Team T-Röd Racing.............
Volvo 740 GLE "Rallybilen" (1988)
Volvo 945 Turbo "HDFaren" (1994)
Volvo 740 16V Turbo "TTRR" (1989)
nixon89 klabbarpan
22 september 2012 · 3 041 Inlägg

Tack för svaren grabbs! Blir dock osäker på om det är ett fk block jag hämtat. Ingel kolvkylning eller så,  är detta standard på fk blocket, eller är det ett et block jag har? Hur kollar man detta smidigast?
Eller är principen densamme med et:n? Eller ska man ta och kompsänka b234 motorn direkt och bara köra på?

Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
aliwin
22 september 2012 · 114 Inlägg

Sitter kolvkylning på alla fk block smile är de ett et-block så är de Inge att ha om du ska ladda över en bar smile jag hade kört på 16v motorn och kompsänkt den bara smile

Gti 16v
Volvo 240 GL "Weber" (1980)
m4kk1
22 september 2012 · 27 Inlägg

Står stansat längst upp till vänster på"insugssidan" av blocket vilket block det är och när det är tillverkat! smile

nixon89 klabbarpan
15 maj 2013 · 3 041 Inlägg

Lyfter min egna tråd. Står nu med en rensat fk block. Kan jag köra 16v stakarna samt kolvarna med 16v topp? Eller kommer dem klappa ihop? Skall köra e85. Eller ska man använda fkns stakar?

Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang