11442
Sök

Hur är en ombyggd fordon att bygga och leva med...?

Män med stil kör dieselbil
595 Inlägg
16 maj 2013
Trådstartare
hejsan.., jag hoppas och tror att jag ska dra igång någon projekt snart..,

och diverse saker som jag planerar att göra med en bil så kommer jag inte undan en full SFRO besiktning..,

som jag förstår så finns det inte riktigt några gränser om man utför en full SFRO
( för man kan byta motor inom vissa gränser och bara behöva reg-besikta bilen.., men om man sätter en turbo på en bmw m50 samt mycket annat godis.., och trycker ner den motorn i en väldigt liten bil, och hävdar att motorn utvecklar " bara 200hk"  , så går den genom en SFRO, och sedan ska motorn bara klara avgaskraven.., ( som är vilka på en ombyggd fordon ??))

och det finns många här på garaget.org som har byggd om bilar och SFRO-besiktat dessa..,

så kan ni ge lite råd till mig ( och andra ) som tänker bygga om bilar..,

t.ex
Vad ska man tänka på ? ( vilka är dem vanliga gropen? )
vilka summor går det åt att få en ombyggd fordon väglagligt ?
hur är det med försäkring och skatt när det väl är klart besiktad och godkänd ? ( jämförd med en vanlig bil )
hur är besiktningar ?
allmänna råd och tips?

så lång som jag har förstått så bygger man bilen någorlunda klart låter en SFRO snubbe kolla på den, ( om han inte är glad så ska man ha svar p " vad ska jag göra för att fixa detta ?" ), och sedan så ska man ha en seriöst utökad kontroll för att se att bilen faktiskt håller ihop.., och sedan en vanlig besiktning , och en massa pappers-arbete med försäkring osv.., och då kan man ut och köra...

( förstås så tänkte jag köpa boken när det väl börjar bli dags.., )
Senast redigerat av offfroad (16 maj 2013)

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a

Sök