3810
Sök

Vinter/sommar däck

5 Inlägg
17 maj 2013
Trådstartare
Hej, mitt första inlägg här på garaget. Har suttit och läst på sajten länge, men nu har jag en fråga jag skulle behöva hjälp med.

Jag köpte en bil nu i vintras där jag fick med 2 uppsättningar däck. Sen när det var dags att byta till sommarsulorna så upptäckte jag att det är fel ET mått så att framfälgarna tar i bromsoken.

Min tillfälliga lösning var att slänga på sommardäcken bak och peta ur dubben på två av vinterdäcken (vilka ändå var sletna) Nu är det dags för besiktning. Så min fråga är om det är okej att ha 2 vinterdäck fram (utan dubb) och två sommardäck bak?

Hoppas jag lagt tråden i rätt avdelning. Tacksam för svar.

Påstängd
1 198 Inlägg
5 Inlägg
17 maj 2013
Trådstartare
Vet inte just nu, men kan tillägga att jag köpte ett par 5mm spacers på biltema och provade med, vilket inte var tillräckligt..

535 Inlägg
17 maj 2013
Byt däck på fälgarna

KHRacing
17 maj 2013
Ej lagligt tyvärr.

1 160 Inlägg
17 maj 2013
KHRacing skrev:
Ej lagligt tyvärr.

jaså varför inte.inga dubb

535 Inlägg
17 maj 2013
KHRacing skrev:
Ej lagligt tyvärr.

De är väl visst lagligt. Jag bessade med 3 vinter med dubb och 1 sommar däck. Och de ändå dom klagade på var att de satt ett sommar däck med ett  vinter på samma axel inget annat. Kanske var snälla inte vet jag.

KHRacing
17 maj 2013
Besiktning är inte samma sak som att rulla på gatan.

man får ej ha sommarmönstrade däck på en axel & friktionsdäck på en annan axel, detta diskuterades för endast ett par få veckor sedan & det står även på transportstyrelsens sida.

Avstängd
10 388 Inlägg
18 maj 2013
horbybonnen skrev:
KHRacing skrev:
Ej lagligt tyvärr.

Därför (inte svårare än så, se nedan)

DKn skrev:
KHRacing skrev:
Ej lagligt tyvärr.

De är väl visst lagligt. Jag bessade med 3 vinter med dubb och 1 sommar däck. Och de ändå dom klagade på var att de satt ett sommar däck med ett  vinter på samma axel inget annat. Kanske var snälla inte vet jag.

Inte alls lagligt. Som KHRacing säger, vad besiktningen släpper igenom och vad som är lagligt är inte samma sak.

Typ av däck
Alla däck på ett fordon ska vara av samma typ (diagonaldäck, radialdäck, sommardäck, vinterdäck eller dubbdäck).

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag … personbil/

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

535 Inlägg
18 maj 2013
it_mutt skrev:
horbybonnen skrev:
KHRacing skrev:
Ej lagligt tyvärr.

DKn skrev:
KHRacing skrev:
Ej lagligt tyvärr.

Inte alls lagligt. Som KHRacing säger, vad besiktningen släpper igenom och vad som är lagligt är inte samma sak.

Typ av däck
Alla däck på ett fordon ska vara av samma typ (diagonaldäck, radialdäck, sommardäck, vinterdäck eller dubbdäck).

Ja det vet jag att rullar man på gatan så skall alla däck va samma men jag tror ts frågade om det var lagligt just ur besiktningsyn så han får bilen godkänd.
Nu är det dags för besiktning. Så min fråga är om det är okej att ha 2 vinterdäck fram (utan dubb) och två sommardäck bak?
Senast redigerat av DKn (18 maj 2013)

Avstängd
10 388 Inlägg
18 maj 2013
DKn skrev:
it_mutt skrev:
horbybonnen skrev:
KHRacing skrev:
Ej lagligt tyvärr.

DKn skrev:

Typ av däck

Ja det vet jag att rullar man på gatan så skall alla däck va samma men jag tror ts frågade om det var lagligt just ur besiktningsyn så han får bilen godkänd.
Nu är det dags för besiktning. Så min fråga är om det är okej att ha 2 vinterdäck fram (utan dubb) och två sommardäck bak?

Ja, då blir det OK om han tar bilen dit på släp, då det som påpekat inte är en laglig kombination för vägen.

Min respons var till huruvida det var lagligt eller inte, vilket det uppenbarligen inte är (som du också påpekade att du vet). Därav mitt tillägg om att vad som är lagligt och vad som går igenom besiktningen är två olika saker.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

5 Inlägg
18 maj 2013
Trådstartare
Tack för konkret information, då vet jag vad som gäller. Blir att byta däck då.

535 Inlägg
19 maj 2013
Ja polisen och besiktningen är llika saker wink ska bessa min i morgon men har på för stora däck så de skrapar lite när ma  svänger. Tror ni de blir avslag på det eller skiter dom i sådant?

5 Inlägg
20 maj 2013
Trådstartare
DKn skrev:
Ja polisen och besiktningen är llika saker ;) ska bessa min i morgon men har på för stora däck så de skrapar lite när ma  svänger. Tror ni de blir avslag på det eller skiter dom i sådant?

Min erfarenhet är att det skiljer på olika besiktningar vad de kan ge avslag på.

På länken som KHRacing länka till står det ju även:

Dessutom ska däck och fälg

ha fritt utrymme vid fjädringsrörelser
    ha fri rörlighet i hjulhuset vid fulla manöverrörelser med hänsyn till bilens ursprungliga hjulupphängning och styrning
    ha en rullningsomkrets som inte leder till felvisning av hastighetsmätaren
    täckas av bilens ursprungliga stänkskydd (stänkskärm).

Har för mig att rullomkretsen max får avvika +-5%
Min gissning är att dom skiter i det. Lycka till

535 Inlägg
20 maj 2013
krille200 skrev:
DKn skrev:
Ja polisen och besiktningen är llika saker wink ska bessa min i morgon men har på för stora däck så de skrapar lite när ma  svänger. Tror ni de blir avslag på det eller skiter dom i sådant?

Min erfarenhet är att det skiljer på olika besiktningar vad de kan ge avslag på.

På länken som KHRacing länka till står det ju även:

Dessutom ska däck och fälg

ha fritt utrymme vid fjädringsrörelser
    ha fri rörlighet i hjulhuset vid fulla manöverrörelser med hänsyn till bilens ursprungliga hjulupphängning och styrning
    ha en rullningsomkrets som inte leder till felvisning av hastighetsmätaren
    täckas av bilens ursprungliga stänkskydd (stänkskärm).

Har för mig att rullomkretsen max får avvika +-5%
Min gissning är att dom skiter i det. Lycka till

Okok ja nya däck är ju beställda men dom kommer ju inte.
Men de e ju så svårt att få tider nu så tänkte att ja kör dit den så i värsta fall för ja göra en efterkontroll.

Sök