5530
Sök

Biltemas oljetemp mätare

627 Inlägg
20 maj 2013
Trådstartare
Hej har nu köpt en oljetemp mätare på Biltema till min Volvo 740. Och min fråga är, givaren till mätaren någon som har ett bra tips på var den kan monteras. Har funderat på Biltemas adapter för oljegivare den som ska monteras vid oljefiltret, men många säger att den läcker olja så jag vet inte om jag ska köpa den. Men finns det något bra ställe på en B230f motorn som givaren kan monteras? ville borra ett hål i oljetråget men går ju inte få ner tråget när motorbalken sitter där. Eller ska jag köpa adaptern ändå?

5 917 Inlägg
20 maj 2013
Om du har en gängtapp som är 1/8" npt och en lämplig borr (jag vet tyvärr inte vilken storlek man ska ha på hålet när man gängar 1/8", går säkert att googla fram om man har orken, vilket jag inte har just nu då jag är sjuk).

Men om du har möjlighet så kan du montera tempgivaren i oljepluggen.

Hmm, ett T-kors vid oljetrycksgivaren kanske funkar. Men jag är osäker för jag har för mig B230 har M-gänga till oljetrycksgivaren.

181 Inlägg
21 maj 2013
jag kör både biltemas oljetemp mätare och adaptern till givaren som du sätter vid filtret, satte mitt mellan block och filterflyttaren, fick efterdra de 2-3ggr men den läcker inte alls.. längre smile

627 Inlägg
21 maj 2013
Trådstartare
Okej men vilken adapter ska jag ha till en b230f, finns väl olika storlekar på dem på biltema för det är ju inte samma oljefilter på alla bilar menar jag:) och Volvo har väl det största filtret?

181 Inlägg
21 maj 2013
minns ja rätt har dom "bytt färg" från blå till silver/guld aktiga, men när jag köpte min följde de med 3 olika hylsor för olika gänga på oljefiltret smile

Sök