2920
Sök

Drivaxel byte pga brott.

983 Inlägg
21 maj 2013
Trådstartare
Tjenare har en Vw bora Variant -01a som höger Drivaxeln har gått av på.
Alltså helt av.

Är det svårt att byta ut den och klarar jag den själv med vanlig garage utrsustning ? såsom donkraft pallbockar
liten kompressor samt några få luftverktyg och såklart vanliga verktyg.

Skulle jag klara av detta ?
Är det värt att köpa en begagnad och byta till? Fått ett pris på en ny 3600kr.

Skriv gärna vad ni tror /tycker.
Har du gjort något liknande ?
Finns det olika sätt att montera axeln på?

Snabba svar är jag tacksam för.

Mvh Jesper L

5 934 Inlägg
21 maj 2013
Inga problem att byta drivaxel, är inte något mer jobb än att byta en drivknutsdamask.

Har du lite basic mekarkunskaper och en hylsa som passar på drivknutsmuttern i navet så anser jag att du kommer klara av det.

Kollar man på bildelsbasen så ligger beggade drivaxlar på runt 500-1000kr. Sen är det även lika bra att byta damasker om du vill göra det riktigt seriöst, är damaskerna fräscha så går det väl att skippa damaskbyte om det är väldigt snålt om stålar.

Vad jag kan se på bilderna på bildelsbasen går axeln bara att montera på ett sätt.

983 Inlägg
21 maj 2013
Trådstartare
simlar skrev:
Inga problem att byta drivaxel, är inte något mer jobb än att byta en drivknutsdamask.

Har du lite basic mekarkunskaper och en hylsa som passar på drivknutsmuttern i navet så anser jag att du kommer klara av det.

Kollar man på bildelsbasen så ligger beggade drivaxlar på runt 500-1000kr. Sen är det även lika bra att byta damasker om du vill göra det riktigt seriöst, är damaskerna fräscha så går det väl att skippa damaskbyte om det är väldigt snålt om stålar.

Vad jag kan se på bilderna på bildelsbasen går axeln bara att montera på ett sätt.

Grymt! då ska ja försöka hitta en som ser fresh ut för ena billig peng samt försöka fixa en förlängare te kränghämmaren om inte den underliggande te 4motion v6an smile

Tack så jätte mycket för det snabba svaret! Mvh Jesper L

1 277 Inlägg
22 maj 2013
Dock kan tilläggas att du får byta/fylla på olja i växellådan om det är drivaxeln på vänster sida.

Sök