Köpråd: Ford Mondeo st220

johan_dansk
22 maj 2013 · 157 Inlägg

Tjena! Jag hade tänkt o byta bil nu till sommaren, och har kollat runt en del. Jag provade en Mondeo st 220 och den var väldigt trevlig! wink Det var en 04 som har gått 16500 mil, och det jag undrar är om någon vet hur kvaliteten är och hur pålitlig en sån bil är? smile Den hade bara missat en stämpel i serviceboken, och var i bra skick i övrigt.

Mvh Johan

Senast redigerat av johan_dansk (22 maj 2013)

Audi A4 1.8t Quattro
trippelturbo Trucker
22 maj 2013 · 2 710 Inlägg

Vet inget om dom men har bara hört gott om dom! smile

Fart missbrukare
Ejan
22 maj 2013 · 648 Inlägg

Väldigt viktigt att oljeservice är skött med korrekt olja och nivå då motorn är känslig för sånt annars så har man ett vevlager-ras ,

har du tänkt montera drag så går inte det då Ford sagt nej till det.

Rostangrepp vanligt vid dörrar bla


Annars så verkar det vara en pålitlig körglad bil så ger mycket bil för pengarna.

johan_dansk
22 maj 2013 · 157 Inlägg

Okej, tack för svar smile

Audi A4 1.8t Quattro
trippelturbo Trucker
22 maj 2013 · 2 710 Inlägg

Varför just en St220? smile

Fart missbrukare
johan_dansk
22 maj 2013 · 157 Inlägg

Jag har kollat runt på olika modeller, men en st verkar vara rätt mkt bil för pengarna, och den va skön som fan att köra! smile Har kollat på Volvo och Bmw också!

Audi A4 1.8t Quattro
Fiesta_Racing Ford fantast
22 maj 2013 · 1 607 Inlägg

bättre att köpa en vanlig v6a mer bil för pengarna. och motorn går minst 30k utan problem bror sålde sin i höstas då den gått 24k varav han kört den 7k inga problem bara kom i håg att använda handbromsen lite då den lätt krånglar.

mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260519
spacers.se
katt åt lampa lös i magen
en volvo är som aids när man fått den blir man aldrig av med den
Salzor
22 maj 2013 · 27 Inlägg

Det e bra bilar Johan!! smile Tänk bara på oljebyte som någon nämnde...

johan_dansk
22 maj 2013 · 157 Inlägg

Fiesta_Racing skrev:
bättre att köpa en vanlig v6a mer bil för pengarna. och motorn går minst 30k utan problem bror sålde sin i höstas då den gått 24k varav han kört den 7k inga problem bara kom i håg att använda handbromsen lite då den lätt krånglar.

Men på vanliga v6an har man väl inte dom mysiga stolarna och den lite styvare fjädringen?

Salzor skrev:
Det e bra bilar Johan!! smile Tänk bara på oljebyte som någon nämnde...

Haha vet inte om jag skulle gå så långt att kalla det bra bilar, salle wink ^^

Audi A4 1.8t Quattro
xXSammy
22 maj 2013 · 6 566 Inlägg

Hjullager bak lever ca~ 10-12k mil
Handbromswirena kan börja kärva, byts de inte i tid går bromsoket sönder också.
Dörr-rost
K-stag fram och fjädrar fram är vanligare fel på övriga modeller (Ej ST)

Drag FINNS men inte fords original, bara piratdrag som går att regga.

De/Dem
Rquired Allmänt envis
22 maj 2013 · 12 512 Inlägg

Fiesta_Racing skrev:
bättre att köpa en vanlig v6a mer bil för pengarna. och motorn går minst 30k utan problem bror sålde sin i höstas då den gått 24k varav han kört den 7k inga problem bara kom i håg att använda handbromsen lite då den lätt krånglar.

Jag håller inte med 2.5L modellen är mycket trött för att vara en sexa på 170Hk och därtill törstig, nyare 3.0 är klart bättre men fortfarande inte lika vass som ST220 så jag tycker han gör rätt som siktar dit.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
hangman
22 maj 2013 · 2 174 Inlägg

Väldigt törstiga mot effekten, låter gött och mycket bil för pengarna. Man får en 6 växlad fin för långt under 50 idag.

Det där med drag stämmer inte om dom inte ändrat det på senaste året....det går inte regga en ST 220 med drag, ringde och kollade med Ford då jag skulle köpt en egentligen men måste ha drag.

xXSammy
22 maj 2013 · 6 566 Inlägg

hangman skrev:
Väldigt törstiga mot effekten, låter gött och mycket bil för pengarna. Man får en 6 växlad fin för långt under 50 idag.

Det där med drag stämmer inte om dom inte ändrat det på senaste året....det går inte regga en ST 220 med drag, ringde och kollade med Ford då jag skulle köpt en egentligen men måste ha drag.

Det finns en kombi jag stött på med drag, reggad med det också.

De/Dem
Fiesta_Racing Ford fantast
22 maj 2013 · 1 607 Inlägg

johan_dansk skrev:

Fiesta_Racing skrev:
bättre att köpa en vanlig v6a mer bil för pengarna. och motorn går minst 30k utan problem bror sålde sin i höstas då den gått 24k varav han kört den 7k inga problem bara kom i håg att använda handbromsen lite då den lätt krånglar.

Men på vanliga v6an har man väl inte dom mysiga stolarna och den lite styvare fjädringen?

Salzor skrev:
Det e bra bilar Johan!! smile Tänk bara på oljebyte som någon nämnde...

Haha vet inte om jag skulle gå så långt att kalla det bra bilar, salle wink ^^

det är rätt goa stolar i den vanliga v6an med men det står inte recaro på dem. st är inte så märkvärdig egentligen så jag skulle hellre satsat på en vanlig v6a om du ska dra och greja med den annas skulle jag bara köpt en sedan och finåkt i den på sommaren. aldrig att jag använt en st220 som slit och släng bil.

mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260519
spacers.se
katt åt lampa lös i magen
en volvo är som aids när man fått den blir man aldrig av med den
HONDASNULLEN
23 maj 2013 · 39 Inlägg

Jag hade min i 5år. Körde ca10500mil med den. En fantastisk bil många kategorier. Den enda anledningen till varför jag sålde den var därför att jag tröttnade på att tanka den jämt. Annars dörrar som r sagt, men d flesta som skött om dem har fixat detta. Sen är det vanliga slitage på den som vilken annan bil som helst. Drag, det finns en i sverige som har, d e också rätt. Utan tvekan en kanon bil prestanda mässigt.  Jag e ingen turbogillare, men har endå en idag "diesei".  Tycker nog att man får mycket bil för pengarn. Jag skulle inte uttala mig om att det är en dålig bil om man inte kört en ett tag .smile Detsamma gäller mig när det gäller Volvo, jag vill inte ha en då tycker jag den e dålig! Men d e den inte. men vi behöver inte tjaffsa om det. Lycka till med ett bra val om du nu väljer en. Ps skatten kostar 3100. Ds

Senast redigerat av HONDASNULLEN (23 maj 2013)

Skoda Octavia RS "VRS En rolig familjeräcer" (2014)
johan_dansk
23 maj 2013 · 157 Inlägg

Tack så mycket för svaren! Den enda rosten på den bilen är på bakluckan. Men jag tror det får bli något annat. Dels för att den har gått 165xx mil, handbromsvajern är av och den har stått ute hela vintern, så bromsarna hade kärvat fast för några veckor sen, innan det blev varmare..

Och ska jag nöja mig med framhjulsdrift så måste det nog gå snabbare wink

Mvh Johan

Audi A4 1.8t Quattro
hangman
23 maj 2013 · 2 174 Inlägg

johan_dansk skrev:
Tack så mycket för svaren! Den enda rosten på den bilen är på bakluckan. Men jag tror det får bli något annat. Dels för att den har gått 165xx mil, handbromsvajern är av och den har stått ute hela vintern, så bromsarna hade kärvat fast för några veckor sen, innan det blev varmare..

Och ska jag nöja mig med framhjulsdrift så måste det nog gå snabbare wink

Mvh Johan

Låter bra, det är snygga bilar, och sköna och köra, men jag avstod pga effekten mot bränsle ekonomin, och att det inte direkt går skrämma upp dom lätt och effektivt, då är turbo bättre...

xXSammy
23 maj 2013 · 6 566 Inlägg

johan_dansk skrev:
Tack så mycket för svaren! Den enda rosten på den bilen är på bakluckan. Men jag tror det får bli något annat. Dels för att den har gått 165xx mil, handbromsvajern är av och den har stått ute hela vintern, så bromsarna hade kärvat fast för några veckor sen, innan det blev varmare..

Och ska jag nöja mig med framhjulsdrift så måste det nog gå snabbare wink

Mvh Johan

Finns Alfa 156 GTA annars.. 3.2 L V6a med 260hk utan turbo och FWD!
Roligare FWD lär vara svårt att hitta.

De/Dem
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang