Köpråd: BMW E60/E61 eller Volvo S80II/V70II?

Slemrotta
23 maj 2013 · 533 Inlägg

Tjena!

Är inne på att uppgradera mig lite, men kan inte riktigt bestämma mig för vad jag vill ha?
Har mer eller mindre alltid kört Volvo, och älskar det. Gillar S80II/V70II riktigt mycket. Men samtidigt är dom ju sådär "svenskt" tråkiga tongue
Gillar E60/E61 riktigt mycket också, härlig inredning, lyxigare och snygga.

Har ju läst lite om BMW:n ang. slangar till kompressorn som börjar läcka med kompressor-ras, rost på bakluckan vid rutan, kablar som går av i bakluckan, dåliga framrutor, läckande panoramatak, stort slitage i framvagn osv... Men har inte lyckats hitta nånting om S80II/V70II har några kända dyra problem? Någon som vet något om Volvos modeller?

Om man sedan bortser från problemen, någon som vet hur service och slitagereparationer skiljer sig i pris mellan Volvo och BMW. Antar att det inte så sååå stor skillnad, då dom bilar jag siktar på är BMW runt -05 och Volvo runt -08. Eller är BMW:n lite dyrare, då det är en "premium"bil jämfört med Volvon?

//Chrille

Richtenb
23 maj 2013 · 1 365 Inlägg

Det är ingen större skillnad i reservdelspriser. Köper du från Schmiedmann eller Tyskland till BMW:n blir det billigare än till Volvon.

Givarproblem är och har alltid varit ett stort problem till BMW. De verkar gå sönder oftare än till andra bilar. Extra slitage framvagn har jag svårt att tro dock....

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
Slemrotta
23 maj 2013 · 533 Inlägg

Okej, anade nästan det smile
Ang. framvagnen så läste jag i en köpguide på autopower (tror jag) att många haft problem med slitage med länkarmar, bussningar osv på just E60/E61. Enligt besiktningen låg dessa modeller väldigt illa till gällande framvagnen. Skulle tydligen vara pga tyngden på dessa bilar. Sen om det stämmer i verkliga livet eller inte, har jag ju förstås ingen aning om, men har läst det iaf smile

Edit: Vilka givare är det som krånglat på BMW då?

Senast redigerat av Slemrotta (23 maj 2013)

hangman
23 maj 2013 · 2 174 Inlägg

Köp en billigt och köp polyruetan bussningar till allt då, inte så jättedyrt, lätt och montera, och håller extremt länge

DasAuto
23 maj 2013 · 2 751 Inlägg

Slemrotta skrev:
Okej, anade nästan det smile
Ang. framvagnen så läste jag i en köpguide på autopower (tror jag) att många haft problem med slitage med länkarmar, bussningar osv på just E60/E61. Enligt besiktningen låg dessa modeller väldigt illa till gällande framvagnen. Skulle tydligen vara pga tyngden på dessa bilar. Sen om det stämmer i verkliga livet eller inte, har jag ju förstås ingen aning om, men har läst det iaf smile

Edit: Vilka givare är det som krånglat på BMW då?

Man ska ta sånt med nypa salt, oftast det man läser på forum är negativa saker, ingen skriver ju, hej nu har jag kört i 10 000 mil utan problem.

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
Slemrotta
23 maj 2013 · 533 Inlägg

DasAuto skrev:
Man ska ta sånt med nypa salt, oftast det man läser på forum är negativa saker, ingen skriver ju, hej nu har jag kört i 10 000 mil utan problem.

Nej, det är ju sant smile Beror nog på vad man får tag på för exemplar också, vissa bara krånglar medans andra funkar nästan perfekt. Har haft 3 S60 och 1 V70N, och ingen av dessa har krånglat någonting. En kompis hade en V70N som det var fel på jämt tongue

Det jag är mest rädd för att köpa en BMW, är väl om den är mycket dyrare i service och delar. Men jämfört med en nyare Volvo är det nog ingen större skillnad smile

DasAuto
23 maj 2013 · 2 751 Inlägg

Slemrotta skrev:

DasAuto skrev:
Man ska ta sånt med nypa salt, oftast det man läser på forum är negativa saker, ingen skriver ju, hej nu har jag kört i 10 000 mil utan problem.

Nej, det är ju sant smile Beror nog på vad man får tag på för exemplar också, vissa bara krånglar medans andra funkar nästan perfekt. Har haft 3 S60 och 1 V70N, och ingen av dessa har krånglat någonting. En kompis hade en V70N som det var fel på jämt tongue

Det jag är mest rädd för att köpa en BMW, är väl om den är mycket dyrare i service och delar. Men jämfört med en nyare Volvo är det nog ingen större skillnad smile

jo det är lite så. De jag känner som har bmw har aldrig haft större problem.

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
panda666
23 maj 2013 · 4 250 Inlägg

tycker faktiskt du ska hålla kvar i din s60;) den ser riktigt fin ut^^

s80 och e60 är ganska stora bilar i mitt tycke och tror du skulle förlora mycket av det roliga av det sportiga hållet tycker jag.  ser att du hade en s60 2.4 turbo. om ja hade din  bil skulle ja kasta in ett chip och få direkt 50+ hästar som kostar runt 5000kr hos bsr eller autotech utan o lyfta ett finger.

annars tycker ja du ska skaffa en e39 535-40 eller en e60 530 minst^^

fundering bara;)

MR-P
23 maj 2013 · 135 Inlägg

Går inte att jämföra dom bilarna med varann. Kör och upplev bmw:n så förstår du vad jag menar

Nissan S14a "2jz 2.0" (1998)
Emiiilz
23 maj 2013 · 908 Inlägg

Skulle lätt välja BMW'n, menar inte att Volvo´s är dåliga bilar men BMW ligger före i tekniken på de mesta o är dessutom mycket snyggare invändigt o utvändigt.
Dieselvärmare är väldigt vanligt på V70N att de blir dåliga, händer även på V70IIorna med.
Även de bakre "länkarmarna" är ganska vanligt att man byter på V70II, har för mig det var PGA rost.
Annars inget speciellt jag kommer på. Förutom att låsmekanism i dörren är av plast så funkar inte din fjärr mitt
i vintern förvänta dig inte att de går och låsa upp med nyckeln om det är riktigt kallt ute. wink

Nissan Skyline R33 GTST "Tiger" (1994)
Richtenb
24 maj 2013 · 1 365 Inlägg

Det finns inte direkt någon som är vanligare än andra. Luftmassemätaren är superkänslig. Kamaxelgivaren är en annan som brukar kunna ställa till det i vissa fall. Har 2 kompisar som fått problem med just denna på E60

Åk och provkör, det är fina bilar.

Slemrotta skrev:
Okej, anade nästan det smile
Ang. framvagnen så läste jag i en köpguide på autopower (tror jag) att många haft problem med slitage med länkarmar, bussningar osv på just E60/E61. Enligt besiktningen låg dessa modeller väldigt illa till gällande framvagnen. Skulle tydligen vara pga tyngden på dessa bilar. Sen om det stämmer i verkliga livet eller inte, har jag ju förstås ingen aning om, men har läst det iaf smile

Edit: Vilka givare är det som krånglat på BMW då?

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
Slemrotta
24 maj 2013 · 533 Inlägg

Ja, det mesta talar för en BMW just nu iaf smile Får åka iväg och provköra en, och se vad jag tycker.

Emiiilz: Håller med dig där, nog är BMW:n jävligt mycket snyggare invändigt. Utvändigt är dom ganska lika tycker jag, men BMW:n är nog kanske strået vassare även där tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang