Köpråd: audi a6 c5

Denzig
25 maj 2013 · 248 Inlägg

tja, är ute efter en ny bil, och har fastnat lite för audi a6 c5.
Då skulle jag vilja ha lite tips på, vad är det jag ska kolla efter, typiska c5 fel?

rostiga framskärmar har jag sett på vissa a6'or. så på den punkten har jag koll på.

vad är era punkter, +/-? vilka motorer ska jag akta mig för?

quattro är väl inget måste men det är ju alltid kul med en bil som har äkta 4wd wink

it_mutt Avstängd
25 maj 2013 · 10 388 Inlägg

Denzig skrev:
tja, är ute efter en ny bil, och har fastnat lite för audi a6 c5.
Då skulle jag vilja ha lite tips på, vad är det jag ska kolla efter, typiska c5 fel?

rostiga framskärmar har jag sett på vissa a6'or. så på den punkten har jag koll på.

vad är era punkter, +/-? vilka motorer ska jag akta mig för?

quattro är väl inget måste men det är ju alltid kul med en bil som har äkta 4wd wink

Personligen tycker jag du ska skaffa en facelift, en sån som min. Den ör lite trevligare invändigt, är inte lika rostbenägen utanpå (enligt mig iaf).

Dock har mätarna (tank, temp osv) en förmåga att balla ur. Kan antingen lösas själv om man har lite elektronikvana, eller lämnas in för att få fixat.

2.4:an på 170hk är trevlig, 1.8T utan chip är enligt mig för slö, men blir betydligt trevligare med chip. Automat, om du frågar mig. CVT-lådorna är galet trevliga, men, dom bör ju helst vara servade ordentligt. En rasad låda är ju inte direkt gratis att byta ut. Fördelen? Lågt varv och framför allt drar den på just 2.4:an mindre vid landsvägskörning, än en manuell.

Hmmm. Ptja, annars är det väl det vanliga.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Denzig
25 maj 2013 · 248 Inlägg

it_mutt skrev:
Personligen tycker jag du ska skaffa en facelift, en sån som min. Den ör lite trevligare invändigt, är inte lika rostbenägen utanpå (enligt mig iaf).

Dock har mätarna (tank, temp osv) en förmåga att balla ur. Kan antingen lösas själv om man har lite elektronikvana, eller lämnas in för att få fixat.

2.4:an på 170hk är trevlig, 1.8T utan chip är enligt mig för slö, men blir betydligt trevligare med chip. Automat, om du frågar mig. CVT-lådorna är galet trevliga, men, dom bör ju helst vara servade ordentligt. En rasad låda är ju inte direkt gratis att byta ut. Fördelen? Lågt varv och framför allt drar den på just 2.4:an mindre vid landsvägskörning, än en manuell.

Hmmm. Ptja, annars är det väl det vanliga.

ah härlig respons!

Någon jag bör akta mig för mellan årsmodellerna? syftar på barnsjukdomar som dom fixat på senare årsmod. (:

it_mutt Avstängd
26 maj 2013 · 10 388 Inlägg

Denzig skrev:

it_mutt skrev:
Personligen tycker jag du ska skaffa en facelift, en sån som min. Den ör lite trevligare invändigt, är inte lika rostbenägen utanpå (enligt mig iaf).

Dock har mätarna (tank, temp osv) en förmåga att balla ur. Kan antingen lösas själv om man har lite elektronikvana, eller lämnas in för att få fixat.

2.4:an på 170hk är trevlig, 1.8T utan chip är enligt mig för slö, men blir betydligt trevligare med chip. Automat, om du frågar mig. CVT-lådorna är galet trevliga, men, dom bör ju helst vara servade ordentligt. En rasad låda är ju inte direkt gratis att byta ut. Fördelen? Lågt varv och framför allt drar den på just 2.4:an mindre vid landsvägskörning, än en manuell.

Hmmm. Ptja, annars är det väl det vanliga.

ah härlig respons!

Någon jag bör akta mig för mellan årsmodellerna? syftar på barnsjukdomar som dom fixat på senare årsmod. (:

Mnjaäe, egentligen inte. Väljer du faceliften, så har ju mycket försvunnit. Dock har ju en del kommit till (som det med instrumenten). Vissa saker har blivit bättre men inte försvunnit helt.

Tänker då närmast på rosten. Skärmarna -är- "mer hållbara" på faceliften, men inte helt förskonade (handlar väl lite om var/hur bilen gått också). Fortfarande lite problem med att grus och bråte letar sig in under nedre listerna och dörrarna rostar (som typ på alla andra Audimodeller tyvärr). Men det har också blivit bättre på faceliften (om än inte helt hundra).

Negativt att säga om 2.4:an är att många ex dricker mycket olja. De två 02:orna som rullar inom familjen, gör det dock inte.

Men annars kan jag inte komma på något som är speciellt och specifikt för C5.5.

Instrumentet är som sagt nästan mer regel än undantag. Ett begagnat ligger på 3-3½K, plus inkodning. Så hittar du en med ett fungerande sådant är det ju givetvis bra. Men, det är som sagt inte heller så överdrivet svårt att laga själv heller.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang