4523
Sök

Skillnad mellan Saab 9000 Cd,Cs och Cse?

69 Inlägg
13 augusti 2011
Trådstartare
Hej köpte en Saab för två dagar sen en Cd 96:a men har inte hittat vad skillnaden är på de olika modellerna. Jag har till exempel inte lysena som går över hela bakdelen.

Rumpmas
3 860 Inlägg
13 augusti 2011
Skott92 skrev:
Hej köpte en Saab för två dagar sen en Cd 96:a men har inte hittat vad skillnaden är på de olika modellerna. Jag har till exempel inte lysena som går över hela bakdelen.

CD är en sedanmodell och CS är en halvkombi. Tillägget E i CSE eller CDE innebär att den har E-paketet. En E har bl a ACC, läderklädd ratt och växelsspak etc.

69 Inlägg
13 augusti 2011
Trådstartare
Aha okej tack så mkt! Har inte sett så många Cd faktiskt, blev förvånad över hur baklysena såg ut, ser lite ut som en bmw bakifrån måste jag säga. Men jag har ac i min Cd.
Senast redigerat av Skott92 (13 augusti 2011)

Rumpmas
3 860 Inlägg
13 augusti 2011
Skott92 skrev:
Aha okej tack så mkt! Har inte sett så många Cd faktiskt, blev förvånad över hur baklysena såg ut, ser lite ut som en bmw bakifrån måste jag säga. Men jag har ac i min Cd.

Det finns ingenting som säger att du inte har AC eller ACC i en CD eller CS. Det gick att välja till. Men tog man en CDE eller CSE fick man en massa utrustning i ett paket, vilket blev billigare än att köpa samma utrustning separat. Däremot kan man säga att alla CxE har ACC, farthållare, läderklädd ratt och växelspak m.m.

Själv tycker jag inte om utseendet på CD, (står för Corps Diplomatique) och framförallt tycker jag att sedan är den absolut mest opraktiska karossvarianten. Man får ju inte in någonting i bagaget. CS har ett enormt bagage, och fäller man baksätena och plockar bort hatthyllan, vilket inte går på en CD, har den minst lika mycket lastutrymme som en V70.

Men smaken är som baken. smile
Senast redigerat av Andromeda (13 augusti 2011)

69 Inlägg
13 augusti 2011
Trådstartare
Tycker dock inte att bagaget är "litet"! Beror ju helt på vad du jämför med !

Rumpmas
3 860 Inlägg
13 augusti 2011
Skott92 skrev:
Tycker dock inte att bagaget är "litet"! Beror ju helt på vad du jämför med !

Med CS wink

med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
902 Inlägg
26 maj 2013
"cs" & "cse" (cs är initialer för "combi-sedan") är 5-dörrars modell s.k. "halvkombi" eller ("hatchback" på engelska).
"cd" &"cde" (cd är initialer för "corps diplomatique") är 4-dörrars modell s.k. "sedan" eller "berlina" eller...
Anledningen till namnet är att sedan-modeller har konservativ design och används oftast av "status personer".
"e" står för "extra" utrustnings paket (enligt mina information). Dessa har t.ex. dimljus, färddatorn (s.k. "musbio"), läder kring växelspak istället för plast, m.m.

Nyare sedaner har/kan ha fällbara baksitsar. Det kan lösas lätt även hos 9000 http://www.garaget.org/?car=244148&image=2872783

cs/cse är lite mer praktiska att lasta, dock cd/cde är inte alls dåliga eller har liten bagageutrymme. Tvärtom man kan jämföra cd/e med många sedaner av samma kategori och då blir man förvånad!
Om man tycker om cd/e eller cs/e modeller är smakfråga.

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)

Sök