Volvo S60 Vitrök problem

Bernsson
30 maj 2013 · 25 Inlägg

Hallå eller! Har nyss noterat ett problem på min S60, det är så att när jag varvar hårt 4000+ och svänger kraftigt i en kurva så kommer det en jävla massa vit rök ur avgasröret. Om jag gör samma sak på en raksträcka så syns ingen rök alls. Hade uppskattat om någon hade någon ide om vad det kan vara för någonting.
Har kollat lite lätt i motorrummet och jag ser inte nämnvärt att några nivåer har sjunkit.

Volvo S60
17k mil
BSR chippad
Årsmodell 2002
Bensin 2,4 140hk (188hk) ingen turbo.

Mack Forum- och sitemoderator
30 maj 2013 · 26 155 Inlägg

Det är inte så enkelt att det är kondens då?
Hur luktar röken?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Bernsson
30 maj 2013 · 25 Inlägg

Har inte riktigt tänkt på om det luktar något särskillt, men om det är kondens, skulle det i sånna fall vara vattensamlingar i avgasröret då kanske? som vid kraftig lutning åker med avgaserna? Bilen går felfritt annars, inga missljud i motorn, känns inte orkeslös eller så heller.

Mack Forum- och sitemoderator
30 maj 2013 · 26 155 Inlägg

Bernsson skrev:
Har inte riktigt tänkt på om det luktar något särskillt, men om det är kondens, skulle det i sånna fall vara vattensamlingar i avgasröret då kanske? som vid kraftig lutning åker med avgaserna? Bilen går felfritt annars, inga missljud i motorn, känns inte orkeslös eller så heller.

Skulle kunna vara så, jag menar, annars så skulle han ju dra olja eller vatten, eller hur?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Bernsson
31 maj 2013 · 25 Inlägg

Jo, precis. Men jag tänker att om det bara visar sig när jag varvar hårt i kurvor så kan det ju kanske dra olja eller kylarvätska, men att det drar så lite än så länge att det knappt syns. Får försöka känna om det luktar något särskillt när det händer, och hålla koll på nivåerna.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang