Skillnad i kvalité av hjul-balansering?

TheCarl
31 maj 2013 · 11 Inlägg

Hej! Köpt nya hjul och vill balansera dem innan jag skruvar på dem på bilen. Dels för att det är bra att göra men framförallt för att kontrollera att de inte är skeva.

Jag har en bilmek ganska nära som ligger i ett industriområde och har bra priser. Känslan jag får är att de inte är mekaniker av toppklass. Däremot har de en balanseringsmaskin som ser fin ut med display och grejer. Är det stor skillnad på kvaliteten av balansering från firma till firma? Har egentligen inte pengar för att lyxa till det och åka till en finfirma..

En annan fundering: Är det en bra idé att plocka bort de vikter som sitter på nu för att minimera antalet vikter på fälgen efter balansering?

Senast redigerat av TheCarl (31 maj 2013)

jaka54
31 maj 2013 · 5 747 Inlägg

Hej!
Alla gamla balanseringsvikter bör du ta bort,liksom rester av den självhäftande telp som ev sitter bakpå vikterna, Tejpen brukar sitta hårt fast i fälgen så ha aceton och trä/plastskrapa tillhands.

Vart man vänder sig för att få hjulen balanserade beror ju på om man litar på företaget eller ej! Jag tror nog att de flesta hjulverkstäder gör ett bra jobb.

andreas1
3 juni 2013 · 1 020 Inlägg

Beror klart på maskin o om den kallibrerats som den ska med jämna mellanrum
Hade en kinamaskin förr o den gjorde jobbet med varierande resultat.
Men har du inga vibrationer är det bra .
Är det dåligt gjort känns det.
Har rättat till några hjul som balanserats hos sämre firmor där hjulen
Slagit så det knappt gått att köra.

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 99 le (1974)
Saab 900 "t8" (1982)
almqvist__89
3 juni 2013 · 1 140 Inlägg

90% av alla däckfirmor balanserar hjul för 50-100kr st, tror inte det finns nån som tar överpriser på sånt smile
Och vikterna behöver du inte bry dig, dom tar däckgubben bort vid balansering.

Edit: eller tjejen (för jämställdheten)

Senast redigerat av almqvist__89 (3 juni 2013)

Lowered cars are like girls and their high heeled shoes. She can't run in them, they're uncomfortable, and incredibly impractical...
But there's no arguing how good she looks in them!
Ford Crown victoria "P71" (2004)
jaka54
3 juni 2013 · 5 747 Inlägg

Hej!
Vikterna tar de bort men inte de svarta tejprester som finns kvar på fälgen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang