5424
Sök

Värmeskadad Volvo T5 -97, frågor om skada och gammla vs nya T5 motorn

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
6 juni 2013
Trådstartare
för det första, vilken skada tror ni är skedd efter att ha kört med minimalt oljetryck i c:a 5mil? altså ett oljetryck tillräckligt högt för att lampan inte skall lysa, men det är nog allt (lampan blinkade till med jämna mellanrum) vid ett tillfälle högg det till ganska kraftigt i maskinen efter ett gaspådrag, men det släppte direkt och resan kunde fortsätta, när vi väl va framme så luktade bilen nått så sjukt illa (nån märklig blandning mellan avlopp och bränd olja)...

så, vilken skada skall jag räkna med? brända lager är ju självklart, men tror ni veven är frisk? kan kolvringar/cylindrar vara skadade? den gick ju altså inte torr så liten smörja bör den fått...

varför jag frågar är för att jag har en liten summa pengar undanlagda, tillräckligt för ett H-profilkit och ramlager. altså byta allt runt veven (dock klarar budgeten inte nya kolvar)

eller är det korkat att lägga pengarna på en av den gamla generationen T5 maskiner? (inte samma stakar i den nya versionen) vilka är för/nackdelar med nya/gamla versionen? passar tex den nya versionens topplock på det gamla blocket? (tex s60R topp)

vilka för/nackdelar har skillnaden i slaglängd (stakarna är ju olika långa)

904 Inlägg
6 juni 2013
Gillar du din bil annars så behåll den å bytt stakar å gör en renovering

AUTOTECH S60 power

575 Inlägg
6 juni 2013
har det inte uppstått nåt knack så har troligtvis veven klarat sig.

MSCR

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
6 juni 2013
Trådstartare
Har idag varit förbi och provstartat bilen igen, inte något knack eller ens missljud i maskinen, trots att det inte låg en droppe olja uppe i toppen efter resan...

så den kanske klarat sig helt? är det ens möjligt?

575 Inlägg
6 juni 2013
Ok, ja ingenting är omöjligt, men lagren lär ju ha tagit skada iaf. Hade tryckfall på evon en gång o allt klara sig utom vevlagren som gav upp några mil efter att det var fixat tongue

MSCR

Sök