Metalliskt gnissel efter sänkning+bromsklossbyte Volvo V50

hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
7 juni 2013 · 2 571 Inlägg

Jaha, då står man inför nya bekymmer.
Objektet är en Volvo V50 1.8F årsmod 2008.
Sänkte bilen igår och bytte i samma veva bromsklossar runt om då de förra i stort sett var helt slut.

När jag åker därifrån så hör jag ett märkligt gnissel från vänster bak. MEN! Ropa inte hjullager ännu, hoppas jag.
Det ökar ju snabbare jag kör men avtar lite när jag bromsar. Det avtar även lite när jag kör in en rondell vilket innebär att trycket på vänsterhjulet blir mindre = tyvärr typiskt hjullagerhaveri.
Jag har kikat igenom youtube för klassiskt hjullagerljud men det verkar vara mer ett klonkande ljud än metall mot metall så ljuden är inte alls lika varann. Nyss var jag även ute och hissade upp bilen för att känna på bakhjulet och det är tokstumt, rubbas inte en millimeter!

Man har hört och läst om folk vid hjulbyte som upplever ett metalliskt gnissel och då är det ofta en sten eller liknande som hamnat mellan skölden och skivan. Så jag passade även på att slå lite på skölden för att se ifall något lossnade men icke.

Kan det vara så enkelt att det är bromsklossarna som behöver köras in lite? Visst, klossarna var väl i billigaste laget, även framklossarna, men det är lite smådrygt när hela orten vrider på huvudet såfort jag närmar mig. smile
Jag upplever inte att det låter från högersidan vilket det kanske bör göra eftersom klossarna byttes även där.

Några tips och idéer? Något extra medel att lägga på skivan/klossarna?

Håller på att lägga upp ett videoklipp på youtube men 150mb från telefonen går inte fort så det får bli en edit på detta inlägg sen.

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
Lycan
7 juni 2013 · 262 Inlägg

Att det skulle bli hjullagerhaveri precis efter att du grejat med bilen låter för mig ganska osannolikt. Tror att du redan själv hittat källan till gnisslet, dvs klossarna. Har du lite anliggning mellan kloss och skiva så kan klossen komma i självsvängning och det bilr ett metalliskt ljud. Ett väldigt bra och beprövat knep är lite högtemperaturfett på klossarnas baksida, funkar som svängningsdämpare.

Man lär sig av sina misstag, det är därför jag kan så in i h-vetes mycke´
Projekt Toxic Bird: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=231120
Pontiac Firebird Trans-Am "Toxic Bird" (1970)
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
7 juni 2013 · 2 571 Inlägg

Ja, det var bra trångt att få på klossarna så att de ligger emot skulle faktiskt inte förvåna mig. Man behöver ett specialverktyg för kolven till bakre oken vilket vi inte hade men det löste vi ändå, så frågan är om kolven kanske ligger i fel läge?
Får ratta förbi Biltema och köpa högtempsfett sen, är ju klart värt ett försök!

Vidare info och tips mottages tacksamt, på söndag behöver jag och familjen åka 35mil i bilen hem vilket innebär att jag "sumpar" min mekplats jag har där jag är nu, så det vore förstås väldigt trevligt om jag lyckats lösa felet tills dess.

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
Lycan
7 juni 2013 · 262 Inlägg

Har du knackat ned klossarna på plats? I så fall bort med dem, skrapa och slipa tills de går att föra ned med handkraft. Vissa "billiga" klossar kan ha lite dålig passform men du kan fila till dem lite längs med kanterna så de glider på plats med handkraft.

Man lär sig av sina misstag, det är därför jag kan så in i h-vetes mycke´
Projekt Toxic Bird: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=231120
Pontiac Firebird Trans-Am "Toxic Bird" (1970)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang