3119
Sök

Byta Automat till manuell Volvo 740

773 Inlägg
13 juni 2013
Trådstartare
Tjena som rubriken lyder har jag hittat en extremt fräsch 745 tic års 90 som jag ev ska inhandla:)

Nu till frågan HUR svårt/jobbigt är det att byta från automat till manuell?

Vet att man behöver pedalställ ny kylare växellåda ev kardanen, men vad mer?

Hur lång tid kan det tänkas ta är i typ grundmek kunskap kan lyfta topp och montera diverse annat. Men fullkomligt efterbliven på  ALL EL,

Fyll på om jag missat något kan ju tilläggas att jag skruvat en del på 740 men aldrig så här avancerat:)

Hur är det med reg bevis behöver man omregg på bil eller hoppas på tur att dem inte kollar det?

1 215 Inlägg
13 juni 2013
Du behöver:

Svänghjul
kopplingssats
slavcylinder
huvudcylinder
kardan
spakställ
pedalställ
manuell växellåda
kanske växellådsbalk?

Det jag kan komma på nu iaf. Byta växellåda är inte så svårt som det låter iaf smile Jag har sett många "fuckon" utföra ingrepper utan att misslyckas iaf smile

Hoppas på tur på besiktningen annars får du regbesikta eller vad det heter, kostar väl 1500 ?

773 Inlägg
13 juni 2013
Trådstartare
Pavva skrev:
Du behöver:

Svänghjul
kopplingssats
slavcylinder
huvudcylinder
kardan
spakställ
pedalställ
manuell växellåda
kanske växellådsbalk?

Det jag kan komma på nu iaf. Byta växellåda är inte så svårt som det låter iaf smile Jag har sett många "fuckon" utföra ingrepper utan att misslyckas iaf smile

Hoppas på tur på besiktningen annars får du regbesikta eller vad det heter, kostar väl 1500 ?

Hade tänkt o införskaffa en donatorbil som besiktningen inte gillade lufthålen i balken och flytta över det mesta därefrån. Men vad säger du om tidsmässigt tar det en helg med 7-8 timmars skruvande på uppfart/garaget eller?

1 215 Inlägg
14 juni 2013
Jag skulle nog klara det på en helg med lite hjälp och tur i alla fall smile Men alltid är det nåt som jävlas eller så måste man åka och köpa nya saker som tar tid smile

Sök