6642
Sök

Kylare VW Polo -96

4 Inlägg
12 juni 2006
Trådstartare
Eftersom jag blir totalt dumförklarad av mekanikern, beror antagligen på mitt kön, behöver jag lite råd. Så att jag har något att sätta emot i diskussionen.
Min VW Polo -96 började plötsligt koka för någon vecka sedan. Jag lämnade in den på en verkstad som nu har haft bilen i över en vecka utan att komma till rätta med problemet. De har bytt tempgivare och termostat utan att problemet lösts. Vattnet cirkulerar tydligen inte som det ska. Nu har de gått på att byta vattenpumpen.

Om det visar sig att det inte heller är fel på vattenpumpen, vad kan det då bero på?
Vad skulle ni uppskatta att detta arbete skulle kunna kosta, bara så att jag har något att jämföra med...
Är det något annat jag behöver veta?

Gör mig bilsmart!

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
12 juni 2006
Kan vara igentäppt kylere, antingen invändigt eller utvändigt (sistnämda p.g.a. maskrosfrön, insekter, eller övrigt skräp)
Kan vara som min oxå (helt clean i kylaren, men för lite luftinsläpp genom grillen..)
Hoppas det löser sig...

5 710 Inlägg
12 juni 2006
Hej och välkommen till forumet!

sarasara skrev:
Om det visar sig att det inte heller är fel på vattenpumpen, vad kan det då bero på?

Dåligt kyl, att inte elfläkten startar eller att det går ut luft i kylsystemet (kass topplockspackning).
Kondision på kylet?
Kan du dra dig till minnes att fläkten startat när du stått stilla ett tag när bilen är varm (typ vid rödljus)?
Inget problem med att det försvinner kylarvätska, att det bubblar i påfyllningskärlet eller att tempgivaren i instrumentpanelen åker jo-jo?

sarasara skrev:
Vad skulle ni uppskatta att detta arbete skulle kunna kosta, bara så att jag har något att jämföra med...

Nu blir det VM i gissning men....:
- 5L glykol 200kr
- Termostat 150kr
- Vattenpump 500kr

Arbetet brukar vara det dyra och jag har igentligen ingen aning om hur mycket jobb det är att byta pump på en Polo men jag skulle bli högst förvånad om totaltiden ligger över 2timmar.

MVH Jonas
..............

10 287 Inlägg
12 juni 2006
Vart bor du sarasara?

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

4 Inlägg
12 juni 2006
Trådstartare
Tack för VM i gissning och övriga bra råd!

Kan tillägga att när det kokat så kunde jag fylla på ca 2 ½ liter innan det kom upp till min-strecket. Hurvida fläkten gått igång kan jag inte svara på tyvärr, det har bubblat i påfyllningskärlet - när vi varmkörde för att se om fläkten gick igång - vilket den inte gjorde. Tempgivaren åkte väl inte jojo direkt, höll sig mer stadigt på den dundervarma delen. Förutom då när jag körde med värmen på på högsta, då höll den sig på normal.

Jag hoppas också att det löser sig, och framför allt att jag snart får tillbaka min bil. Frustrerande.

Sharky>>> Jag bor i Karlskrona.

Tack igen alla!

10 287 Inlägg
12 juni 2006
OK, då kan inte mina kontakter (här i Stockholm) hjälpa till.

/Göran

sarasara skrev:
Sharky>>> Jag bor i Karlskrona.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

2 Inlägg
17 april 2007
Hej,

Blev det nån lösning på problemet?
Jag har en VW Polo som uppträder på samma sätt. Började plötsligt koka.

Vattenpumpen verkar fungera. Har kopplat loss "återslangen" till expansions kärlet och där kommer det ut vatten när man har motorn igång. Flödet ökar när jag gasar.

Däremot verkar inte fläkten gå igång trots höga temperaturer. Har nu "kortslutit" fläkten så att den är igång hela tiden. Det gör att bilen går att köra under ca 80 km/h om man accelererar försiktigt utan att tempen överstiger ca 90 (enligt instrumentpanevisaren). Men så fort man gasar på eller kör fortare går temperaturen upp.

Instrumentpanelvisaren verkar visa korrekt och hoppar inte fram och tillbaka utan rör sig stadigt uppåt när man ökar effektuttaget och nedåt då man minskar effektuttaget.

Verkar inte sitta en massa skit i luftintaget men ska kolla en gång till i kväll.

Min senaste teori är att det kommit luft i systemet då den kokade men att grundproblemet  var att fläkten inte gick igång pga av att dess sensor är sönder.

Nån annan idé på vad det kan vara??

Ska fläkten kanske ha två farter? Jag lyckas bara få den att köra på en fart.

Tacksam för alla idéer. Bra som dåliga.
/Anna

4 Inlägg
17 april 2007
Trådstartare
Anna - Visst löste det sig. Till slut. Fast nu var det så längesedan att jag inte minns exakt vad det var som var fel. Men jag kan göra en djupdykning bland alla papper och ta reda på det.

Har haft en del andra mystiska problem efter detta, men just nu går hon som ett skott.

Hoppas det löser sig med din bil!
/Sara

2 Inlägg
17 april 2007
Det vore jättesnällt om du kunde hitta vad felet berodde på!

/Anna

Tro inte allt du hör om mig, sanningen är värre.
991 Inlägg
17 april 2007
har haft en kopmis me detta problem som var att värmepaketet slammat igen.

Varför följa strömmen när de bränner mer kalorier att simma motströms?
www.mondoblog.se/misscarbon

Sök