MK3 variant + Audi TT= Framtida plan men vad säger besiktningen?

Thunderstruck
12 juni 2013 · 180 Inlägg

Hej,

Hoppas att detta är rätt sida på forumet. Sitter och funderar på att ta delar så som motor, inredning, bromsar och kabelstammar från en Audi TT 1.8T och mangla ner detta i en vw golf variant vr6. Men hur blir det med besiktningen, det blir ju en effektminskning totalt sett så ur den vinkeln borde det väl inte vara några problem, men antar att ekipaget lär registreras om på något sätt, någon som har koll?

Vem hinner bromsa för fartkameror när det finns långa raksträckor
matteeee Ingen himmel är så blå som min
12 juni 2013 · 2 971 Inlägg

SFRO har koll

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Thunderstruck
12 juni 2013 · 180 Inlägg

matteeee skrev:
SFRO har koll

Tackar för tipset smile

Vem hinner bromsa för fartkameror när det finns långa raksträckor
Thunderstruck
17 juni 2013 · 180 Inlägg

Mailade SFRO och ombads ringa personen i fråga. Då planerna är lagda till tidigast i vinter känns det lite onödigt att ringa redan nu, någon som har koll som bara har lust att yttra sig lite? smile

Vem hinner bromsa för fartkameror när det finns långa raksträckor
Brinnut
17 juni 2013 · 61 Inlägg

Varför vänta med att ringa?

Du får ju ett svar på din fråga. Spelar väl ingen roll om du tänkt bygga till vintern, eller? smile

Sweeper Rostskadad
17 juni 2013 · 194 Inlägg

Om det är TT med AGU motorn på 150hk så ska det nog räcka med att du gör en installations specifikation hos svenska vw och får ett intyg att du ändrat motorn.

Känner en som har en golf 2a som blev felreggad när den kom in i sverige från england, ist för 112hk så blev det 112kw (ca 153hk). Han bytte till en AGU motor som är på 150hk. Han behövde inte regga den som ombyggt den ens! lol

Senast redigerat av Sweeper (17 juni 2013)

Thunderstruck
17 juni 2013 · 180 Inlägg

Sweeper skrev:
Om det är TT med AGU motorn på 150hk så ska det nog räcka med att du gör en installations specifikation hos svenska vw och får ett intyg att du ändrat motorn.

Känner en som har en golf 2a som blev felreggad när den kom in i sverige från england, ist för 112hk så blev det 112kw (ca 153hk). Han bytte till en AGU motor som är på 150hk. Han behövde inte omregistrera den ens!

Hmm ok, så kan det ju vara men utgår din idé ifrån vr6 eller 1.8 då? Eller borde det inte spela någon roll?

Vissa ska ju ha tur ibland smile

Vem hinner bromsa för fartkameror när det finns långa raksträckor
Sweeper Rostskadad
17 juni 2013 · 194 Inlägg

Thunderstruck skrev:
Hmm ok, så kan det ju vara men utgår din idé ifrån vr6 eller 1.8 då? Eller borde det inte spela någon roll?

Vissa ska ju ha tur ibland smile

Utgår från en 1.8 gti 8v -86.

Hade du tex haft en 90hk motor i din bil så skulle du vara tvungen o regga den som ombyggt fordon eftersom ökningen från 90hk till 150hk är för stor för att bilen ska reggas som "ändrat fordon" (max 20% effekt och 10% vrid). För att regga som ombyggt så måste man bygga om massor av saker för det ska räknas som ombyggt, varav större bromsar fram/bak, spårvidd osv. Allting beror på hur mkt effekt din nya motor kommer ha! Som maximalt 15kW/100kg tjänstevikt, då måste den vara rejält ombyggt.

Motorn ska inte spela nån roll sålänge du inte har mindre effekt än motorn som du ändrar till MEN årsmodellen är lite skit däremot. Det är olika regler för motorbyte beroende årsmodell.

Enligt SFRO står det:

Årsmodell 1976-1992

Om man byter till en motor UTAN katalysator behövs ett avgasintyg från tillverkaren (av motorn). Intyget är ofta svårt eller omöjligt att få!

Om man byter till en motor MED katalysator behövs inget avgasintyg. Motorn ska tas som ett ”paket” från en bil med kat och ska ha lambdastyrd insprutning etc (i hans fall)

Årsmodell 1993 (regdatum) och nyare

Numera krävs ett helt nytt avgascertifikat, dvs bilen måste avgastestas i den körcykel som används. Det är ett dyrt och komplicerat test som man som privatperson i praktiken inte kan få genomfört. Det är alltså i praktiken omöjligt att byta motor i detta fall!


Om jag tolkat det rätt så är det ett helvete o byta motor på en bil som är 93 o framåt? Nu vet jag inte årsmodellen på din vr6a men detta ska man nog tänka på.

Senast redigerat av Sweeper (17 juni 2013)

Thunderstruck
17 juni 2013 · 180 Inlägg

Oh crap, det låter ju verkligen inte bra. Får ta och kolla det lite närmare med sfro då när tiderna nalkas annars kanske man får nöja sig med lite andra modifikationer då och ha kvar motorn smile

Vem hinner bromsa för fartkameror när det finns långa raksträckor
Sweeper Rostskadad
17 juni 2013 · 194 Inlägg

Jepp, suger ibland tongue

Men reglerna som jag skrev där uppe var för ej ombyggda fordon.

Så om du ska ha den motorn så är du tvungen o regga den som ombyggt.

Citerar från SFRO

Årsmodell 1976 och nyare (bensinmotor)

Om man byter till en motor UTAN katalysator behövs ett avgasintyg från tillverkaren (av motorn). Intyget är ofta svårt eller omöjligt att få!

Om man byter till en motor MED katalysator behövs inget avgasintyg. Motorn ska tas som ett ”paket” från en bil med kat och ska ha lambdastyrd insprutning etc – och den ska klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning. Man kan alltså inte ”katalysatorkonvertera” en motor.

Detta gäller alltså från 1976 års modell och framåt, ingen gräns för hur ”ny” bilen får vara.

Vid SFROs möte med ASB och VV 20070921 förtydligades att motorn bara får ändras/modifieras i den grad som krävs för att få ned den i nya bilen. Det kan till exempel handla om modifierat oljetråg, insugs och avgas/grenrör. I vissa fall också flytt av tändfördelare men det är mer osäkert. Inga tillsatskomponenter tillåts – man får alltså inte trimma, montera turbo, kompressor eller liknande. Inte heller byta insprutningen mot en eftermarknadsinsprutning.

Observera också gränserna för effekt och vridmoment.

Senast redigerat av Sweeper (17 juni 2013)

Thunderstruck
17 juni 2013 · 180 Inlägg

Det spred ju lite mera ljus över situationen, Tackar för informationen smile

Vem hinner bromsa för fartkameror när det finns långa raksträckor
Sweeper Rostskadad
17 juni 2013 · 194 Inlägg

Varsågod!

Så det bästa du kan göra är ringa SFRO o fråga vad du ska göra för att få bilen reggad som ombyggt fordon. Eftersom den har mindre effekt än original motorn så kommer det inte vara problem med det. Undrar vad de kommer o säga, du får gärna återkomma här smile

Också, dessa saker räknas om som ombyggt fordon om man ändrar

    Borttagning av tak till cab på ett fordon med självbärande kaross.
    Borttagning av tak till cab och motorbyte med en effektökning på max 20% samt en vridmomentökning med max 10% på ett fordon med självbärande kaross.
    Byte av fram och bakvagn, motor och växellåda, bromssystem samt styrning.
    Förlängning av fordon inom rimliga gränser (limousine).
    Förkortning av fordon med kortare hjulbas men inom rimliga gränser.
    Personbil byggs om till pickup med samma totalvikt.Gäller fordon med självbärande kaross.
    Ändring av antal dörrar genom ombyggnad. Gäller fordon med självbärande kaross.
    Ändring till bakhjulsdrift om detta kan göras utan större ingrepp i stommen.

Senast redigerat av Sweeper (17 juni 2013)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang