Angående a8 98 år model !

Moonfury UNDERGROUND
13 juni 2013 · 649 Inlägg

hejsan nu är det så att jag ska sälja min volvo jag ha å skaffa mig en ännu större bil Audi a8
jag har lite frågor angående köptips om va man ska kolla efter för fel och bra att veta ? vet dock att dom har dyra sevicar. men hur är det i så fall om man skulle behöva fixa någon buckla ? går det på aluminium karrosen ? mvh simon och hur mycket drar dom då jag kollar på 4.2 v8an

Saab 9-3 Aero 2.8 "Blackpearl" (2008)
mr_yeahman Krom-fascisten
13 juni 2013 · 439 Inlägg

Men är du på riktigt? Du har ju snackat om nåt racevänligare skitlänge, typ trimmad 850.. och nu skall du köpa en ännu större direktörskontainer!!

Svar på dina frågor: Det billigaste med den är inköpspriset! Sedan är allt annat snordyrt... dyra delar, dyr att laga. Specialsvets som klarar aluminium om nåt skulle behöva svetsas..
Den är även törstig! Tro inget annat!
Generellt bara wannabe-maffia-blattar som köper dessa..

Men känner på mig att du bara söker inlägg som ger tummen upp och motiverar dig ännu mer att köpa en sån pengaslukare.. så visst.. köp en sån.

Johansson72 IT Geek och Audiot
13 juni 2013 · 127 Inlägg

Lägg din fråga på NordicAudi och du får mer insiktsfulla svar..

Bland det som ÄR snordyrt på A8:an är kamremsbytet, du måste upp på de senaste årsmodellerna för att få kamkedja istället. Det som var dyrt nytt, tenderar att fortsätta att vara dyrt att underhålla. Det gäller alla märken.

Vill du ha en A8:a med (något) bättre driftsekonomi, skaffa en med V6:an. Men då har du en relativt svårsåld kärra på halsen. En A8:a utan skinn och utan quattro ÄR iskall. Men de är underbara långfärdsbilar.

jjpl
13 juni 2013 · 254 Inlägg

mr_yeahman skrev:
Men är du på riktigt? Du har ju snackat om nåt racevänligare skitlänge, typ trimmad 850.. och nu skall du köpa en ännu större direktörskontainer!!

Svar på dina frågor: Det billigaste med den är inköpspriset! Sedan är allt annat snordyrt... dyra delar, dyr att laga. Specialsvets som klarar aluminium om nåt skulle behöva svetsas..
Den är även törstig! Tro inget annat!
Generellt bara wannabe-maffia-blattar som köper dessa..

Men känner på mig att du bara söker inlägg som ger tummen upp och motiverar dig ännu mer att köpa en sån pengaslukare.. så visst.. köp en sån.

Vart är gilla knappen på garaget?

Volvo S70R (1998)
Moonfury UNDERGROUND
13 juni 2013 · 649 Inlägg

vill ha en skön bil att glida med då jag är ute å fotar mycket runt om smile skit samma om den drar en del ^^ de löser man på annat ssätt

Saab 9-3 Aero 2.8 "Blackpearl" (2008)
Pendulum
13 juni 2013 · 1 298 Inlägg

Har själv tittat på A8 4.2Q. Redigt goa bilar att åka, den jag körde hade det mesta, inklusive dubbelglas, backradar, GPS, elstolar, elnackstöd, elektrisk bälteshöjdsinställning m.m.

MEN, de är dyra att underhålla. Kamremsbytet inkl vattenpump kostar kring 15 000:- på Mekonomen och omkring 20 000:- på Audi eller Mechanum. Ta siffrorna med en nypa salt för det är vad jag minns lätt från huvudet. Mindre verkstäder saknar ofta de specialverktyg som krävs för kamlåsning m.m. på 4.2an, därför kan de inte göra bytet åt dig.

Det blev en BMW 7-serie istället med kamkedja och mindre krångel.

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.
Evildan
13 juni 2013 ·

Har själv ägt två A8 D2 en 4.2 med all
(menar verkligen all utrustning, elbaksäte, GPS, Xenon mm mm mm)
utrustning utom bränslevärmare samt en 2.8q https://www1.garaget.org/archive/105/104261/244902/244902-2308115.jpg
med skinn, och det mesta utom GPS och elbaksätet som inte fanns till 2.8 motorn, bägge -98 givetvis med tiptronic.

Mycket av slitdelarna och småprylar under skalet är samma bitar som till A6/A4, Skoda Superb, exempelvis framvagnsdetaljer som VW bilar ofta käkar som ZOOtabletter, en tung släde med samma detaljer kan givetvis äta dessa ännu fortare.
Bränsleförbrukningen om man kör lite med hjärnan stannar på cirka litern för 2.8 och 1.2 med 4.2, givetvis syftar jag på blandad körning i laglig hastighet.

Kamremsbytet som redan beskrivits är inte gratis, i min 4.2 låg ett VAGkvitto på 28000 för service, kamremsbyte, vattenpump och det som görs på den servicen, var 12000mil ska kamrem bytas.
(finns kamremssatser på meca för betydligt mindre pengar)

Den fina smidiga vridstarka 2.8 V6 maskinen gör väl inte D2 karossen riktigt rättvisa men är lika skön att åka lugnt i och var inte svårsåld alls.
Jag tycker dom är riktigt sköna att åka i, tyst, bekvämt, snabbt (även med 2.8 om man tar lite tid på sig) dock kan försäkringen vara en tung post, ett bolag ville ha för min 4.2 2008 när jag hade den 26000helår helförsäkring, så det lönar sig att leta runt, hittade för 6000kr dito försäkring.

Dom är körgladare än S-klasse och 7-serien då en 4.2 är lättare och vridstyvare samt mera riktningsstabil vid inspirerad körning delvis tack vare quattron.

Torger Tok i sina bästa dar
13 juni 2013 · 386 Inlägg

Jag har ägt en A8a det var den absolut bästa bilen jag ägt och den jag saknar mest finns ingen underbara bil, de du ska kolla när du köper en är att drivknutarna fram inte knorrar då dom lättare går när de är quattro, stabil bra bil min låg på 1.2 blandad ibland 2 blandad men de har ju o göra med hur man kör, kolla även vevhusvent slangarna man ser dom bakom motorkåpan bak på motorn, alla slitdelar hittar du för kaffepengar på tyska ebay när de beger sig och du ska byta nått, kolla när lådan är servad sist dom har en intervall på 5 tusen mil, och de kan bli dyrt o jobbigt om du får en med dålig låda torrvikten på lådan var 170 kg om jag inte minns fel, kolla även vid en inbromsning så inte skivorna är skeva då dom har en tendes att bli skeva pga av för dålig kylning, och även att all el funkar börjar de strula med elen är de inge roligt, jag betalade 400 kr i månaden halv försäkrning när den stog på morsan

Köp du kommer inte ångra dig smile "finns bilder på min på gamla bilar"

tjooolihoo
Volkswagen Transporter "Skoterbil ljusbygge" (1994)
Volvo v40 2.0 turbo "Blå faran" (2003)
Moonfury UNDERGROUND
14 juni 2013 · 649 Inlägg

jaja men har provkör 2 stycken a8tor nu under en vackas tid . så blir till att välja en av dom ... föresten hur är det med motorn ? driftsäkerhet ? fins det några kända fel man ska kolla på där mm ? mvh simon

Saab 9-3 Aero 2.8 "Blackpearl" (2008)
Torger Tok i sina bästa dar
17 juni 2013 · 386 Inlägg

Kolla så den inte drar olja ett vanligt fel jag fyllde 1 liter olja på 150 mil kanske och vevhusventens skick

tjooolihoo
Volkswagen Transporter "Skoterbil ljusbygge" (1994)
Volvo v40 2.0 turbo "Blå faran" (2003)
marcus80 Sir
17 juni 2013 · 935 Inlägg

Dom är driftsäkra. Jag har en och helt underbar maskin att köra.  Min närmar sig 30000mil nu och har bytt det mesta på den nu känns det som men mest för milen, inget som varit akut. Men framvagnen är ett problem på dom. Men annars är lådan en sak som kan börja låta illa om man kollar automat. Sköter man inte oljebytena på dom så har dom en tendens att börja låta illa. Annars är det inga större problem med dom. Delarna kostar lite mer men va fan, åka kungligt eller vara snål? Jag har och har haft många bilar(alla ligger inte på garaget och har aldrig gjort) men a8/s8 är fan det bästa jag haft. Blir nog nya karossen väldigt snart wink

Senast redigerat av marcus80 (17 juni 2013)

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
marcus80 Sir
17 juni 2013 · 935 Inlägg

mr_yeahman skrev:
Men är du på riktigt? Du har ju snackat om nåt racevänligare skitlänge, typ trimmad 850.. och nu skall du köpa en ännu större direktörskontainer!!

Svar på dina frågor: Det billigaste med den är inköpspriset! Sedan är allt annat snordyrt... dyra delar, dyr att laga. Specialsvets som klarar aluminium om nåt skulle behöva svetsas..
Den är även törstig! Tro inget annat!
Generellt bara wannabe-maffia-blattar som köper dessa..

Men känner på mig att du bara söker inlägg som ger tummen upp och motiverar dig ännu mer att köpa en sån pengaslukare.. så visst.. köp en sån.

Född svensk med Guds hjälp skåning. Inte invandrad här inte och inte min far heller som har en. A8 är för folk som har råd. Du blir säkert sur över att jag skriver så här men det är inget illa menat. Min har rullat snart 30 och farsans snart 11000 mil. Visst kostar det, men det gör alla bilar. Har haft nyare Volvo, audisar där jag behöver byta både det ena och andra som inte varit gratis. Värsta var en xc90 t6 där låda och bägge turbosarna gick precis efter försäkringen på motorn slutat gälla. Gick på 126000kr att laga. Inte kul att hämta ut den bilen då. Så laga skit grejer på en a8 är inget. Mvh Marcus.

Senast redigerat av marcus80 (17 juni 2013)

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang