Damask mm dränkt i olja, fjäderben?

Rabiat
27 juni 2013 · 12 Inlägg

Hej!

Första posten! Jag bestämde mig för en tid sedan för att göra mig av med min tråkiga Yaris, sluta köpa fabriksnya bilar, och istället skaffa mig något äldre, roligare och billigare och lära mig tillräckligt för att ta hand om bilen själv.

Sagt och gjort, och nu har jag en V70 AWD -97 2.5T, som jag givetvis räknar med ska ha drösvis med fel, men den är fin i plåten smile

Den låter som ett litet flygplan, ett hastighetsberoende vinande (låter typ som när man backar), och min gissning var ett hjullager. När jag lyfte upp bilen för att lista ut vilken sida det var på upptäcker jag att drivknutsdamasken på höger fram är plaskvåt av olja, och det ser ut som det har sprutat ut olja ur den som kletat ner allt omkring, bl.a ser det ut som en liten "tuva" av koksad eller seg olja på fjäderbenet alldeles ovanför.

Nu tror jag inte att det sprutat olja ur drivknuten (är det ens möjligt?), men kan det vara fjäderbenet som det drällt ur och som då behöver bytas?

TyrolerHatt Skogsmålare
27 juni 2013 · 630 Inlägg

Låter som det är drivaxelfet som sprutat ut från den trasiga drivaxel damasken. Har man trasig damask brukar kletet sitta lite varstans

Det tjutande ljudet kan mycket väl vara ett hjullager

Senast redigerat av jynsa (27 juni 2013)

Rabiat
27 juni 2013 · 12 Inlägg

Om fettet sprutat ut ur knuten antar jag att den kan må lite dåligt, jag vet ju inte hur länge det varit så här smile Hur kollar jag om knuten är sund? Jag kommer ju få plocka isär den och rengöra den nrä jag byter damask, men kan man se eller höra på den om den tagit för mycket stryk?

TyrolerHatt Skogsmålare
28 juni 2013 · 630 Inlägg

Börja med att kolla om damasken är sönder hissa upp bilen och undersök.

Drivaxlar börjar knacka när dom är kass, testa med fullt rattutslag höger och vänster och kör lite lugnt. Knackar det byt annars på med nytt fett och ny damask.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang