3901
Sök

AFR värde!

18 Inlägg
2 juli 2013
Trådstartare
Hej! Jag har satt in en AFR lampa och undrar vad jag ska ha för värden?

Just nu kör jag på 98 oktan och i tomgång ligger jag på mellan 14.7-15.7 (den hoppar livligt?)

Under belastning ligger den på mellan 12.3-12.5 (1.3bar)

Då är min fråga vad jag ska ha för värden om jag slänger i 50% etanol och 50% 98oktan ?

Men innan jag gör det ska jag trycka i ett BSR 220hk chipp, gå ner till 2.5" lmm och plocka bort min guldbox!
Har redan gröna spridare på 3.8bar

Mvh Emil smile
Senast redigerat av ge (2 juli 2013)

Forummoderator
10 576 Inlägg
2 juli 2013
Du "ska" under last ha lambda 0.83 ungefär och på tomgång/landsväg lambda 1.0  Lambdavärdet får du reda på genom att ta ditt uppmätta AFR och dela med bränslets ARF för lambda 1.

Bensin har ARF cirkus 14.6 och du mäter upp 12.3 under last  12.3/14.6 blir lambda 0.84 vilket är okej.

För E85 är AFR 10.0 blandar du hälften hälften blir det ARF 10.0+14.6/2 = 12.3   nu är lambda 1 alltså 12.3 och lambda 0.83 är 0.83*12.3 = 10.2

Enkla uträkningar, men klurigt att hålla i huvudet och klurigt att tanka rätt mängd och av rätt sort.  Så ställ om din mätare att visa lambdavärdet för då är det ALLTID 1.0 du skall sikta på på låg last och ALLTID 0.83 på fullgas.

och inte minst fixa till så slipper vi låsa tråden

2§ När du startar en ny tråd
Viktigt: Skriv en korrekt formulerad rubrik som tydligt beskriver vad tråden handlar om. Trådar som inte följer rubrikanvisningarna stängs eller raderas utan förvarning. Se rubriksanvisningarna (3§ och 4§).
Trådar och inlägg skall skrivas i för ämnet lämpligast forum. Samma inlägg får inte postas i flera forum (s.k. korspostning).

3§ Rubriksanvisningar: Allmänna
Informativt och beskrivande - Det är viktigt att läsaren snabbt kan bilda sig en uppfattning om vad tråden handlar om innan man läst inlägget. Därför är det viktigt att få med trådens syfte direkt i rubriken genom en tydlig formulering. Det ger dig bästa möjliga respons. Var övertydlig!
Ej kort och generellt - Rubriker som "Hjälp", "Trim?", "Nån som vet?" eller annat intetsägande som "Kolla in den här" är inte godkända.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Sök