4386
Sök

Missljud från koppling, Cheva -51

3 Inlägg
3 juli 2013
Trådstartare
Hej!

Första inlägget här och behöver hjälp med att diagnosera ett missljud jag har på min gamla Cheva Styleline från 1951.

Ljudet uppstod till början mycket sporadiskt (sällan) när kopplingen var nertryckt eller ibland när man släppte upp den så att bilen började dra. Det är tyst när kopplingen är uppsläppt. Ibland kunde jag köra säkert en hel dag utan att höra någonting, men nu helt plötsligt blev det mycket värre och det levde om rätt rejält och fick knappt i någon växel på väg hem, vilket aldrig varit problem trots missljud tidigare. Ljudet då? Jo det låter som ett högt skrikande vinande ljud, inte rasslande eller så. Nästan som en bultdragre när man byter hjul. Och alltid när kopplingen är nertryckt eller släpps upp.

Vad är det för fel tror ni? Urtrampningslagret eller nåt annat elände?

Tack för hjälpen!
Senast redigerat av Rockson (3 juli 2013)

1 125 Inlägg
3 juli 2013
Det låter som urtrampningslager.

3 Inlägg
3 juli 2013
Trådstartare
Långskott kanske, men de första symptomen kom direkt efter att bilen varit upphissad fram för byte till droppade spindlar, kan oljan i lådan ha runnit då och skulle detta kunna leda till dessa missljud?

311 Inlägg
4 juli 2013
Det kan de väl kanske, men jag skulle tippa på urtrampningslagret med. Och du måste ändå plocka ner lådan för att byta den, så ser du ju om det har läckt olja.

Sök