1774
Sök

Volvo V70 -04 som "klickar" en gång när man släpper kopplingen.

785 Inlägg
3 juli 2013
Trådstartare
Hej.

Min "nya" volvo har börjat ge ifrån sig ett litet försiktigt klick om man släpper upp kopplingen lite fort när man ska iväg.
Låter som ett motorfäste eller en länkarm som glappar till lite.
Någon som vet om där finns något standardfel på dessa modeller som kan härledas till min bristfälliga förklaring?

Its not the fart that kills, its the smell...

3 860 Inlägg
4 juli 2013
Standard fel är länkarms bussningar, men jag tror mer på ett annat ganska vanligt fel, bulten som går in i kulled/spindelled?

Om du kör sakta och släpper gasen och sen kanske ger den lite lite gas, hörs det ett "klickljud" då också?

Fick spänt/limmat den på min förra v70 och det är gjort en gång på denna med men nu är det snart dags igen, eller så byter jag bult.

http://www.vparts.se/se/v70/volvo-v70-2 … -xc70.html Tror det är den med brickan på... osäker på vad just den heter.. hmm Men det är inte alltid man byter den utan ibland limmas den och späns.

EDIT:
http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=1710496 Mitt i centrum på hjulet.
Senast redigerat av spokenratt (4 juli 2013)

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

* Voff voff *
10 989 Inlägg
4 juli 2013
Standardfel får man väl säga att övre motorfäste och nedre främre momentstag är... Tror jag bytt dom på alla S60/S80/V70N jag haft! smile

Men i trådskaparens fall skulle jag nog också gissa på att det är drivaxlarna som ger detta ljud.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

785 Inlägg
4 juli 2013
Trådstartare
Drivaxlarna tror jag inte på, låter som en bult som klickar i sitt läge.. (Taskig förklaring jag vet!)
Har provat att lyssna utofrån och det låter som det kommer från höger, vid hjulet.

* Voff voff *
10 989 Inlägg
4 juli 2013
Fredde_Vette skrev:
Drivaxlarna tror jag inte på, låter som en bult som klickar i sitt läge.. (Taskig förklaring jag vet!)
Har provat att lyssna utofrån och det låter som det kommer från höger, vid hjulet.

Det är ju så det låter om drivaxlarna... Just vid hjulet... Mycket vanligt fel! Fetta in eller låt limma. Minns inte om dom kommit med en ny bult som ska minska detta ljud eller om det bara pratades om det...

//Brådhis

3 860 Inlägg
4 juli 2013
Brådhis skrev:
Fredde_Vette skrev:

Det är ju så det låter om drivaxlarna... Just vid hjulet... Mycket vanligt fel! Fetta in eller låt limma. Minns inte om dom kommit med en ny bult som ska minska detta ljud eller om det bara pratades om det...

//Brådhis

Precis, vi menar inte själva drivaxeln, men om du tittar på bilderna jag skickade så är ser du bulten jag syftade på, den ger verkligen ett sånt "klickljud".

Sen som du säger Brådhis så är de bussningarna också mer eller mindre standardfel, spec övre fästet vad jag vet.

Autotech

785 Inlägg
4 juli 2013
Trådstartare
Kan man kolla detta på något sätt för att säkerställa att det verkligen är där problemet ligger?

785 Inlägg
5 juli 2013
Trådstartare
Har lyssnat mer nu, och märker att ljudet även uppstår under körning.

3 860 Inlägg
5 juli 2013
Om du testar o spänna den bulten vi menar tillfälligt me hjälp av hylsa, försvinner et för stunden då?

Autotech

679 Inlägg
5 juli 2013
Brådhis skrev:
Fredde_Vette skrev:

//Brådhis

Brådhis, tror du detta kan orsaka vibrationer i ratten som kommer och går?

Jag har också nått klickande ljud när jag släpper upp kopplingen och har ända sedan jag köpte 18" hjul haft problem med vibrationer som kommer och går.

Jag lade just ut denna tråd http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=275478

3 860 Inlägg
7 juli 2013
BoraV6 skrev:
Brådhis skrev:
Fredde_Vette skrev:

//Brådhis

Brådhis, tror du detta kan orsaka vibrationer i ratten som kommer och går?

Jag har också nått klickande ljud när jag släpper upp kopplingen och har ända sedan jag köpte 18" hjul haft problem med vibrationer som kommer och går.

Jag lade just ut denna tråd http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=275478

Jag har inte haft några vibrationer av just det felet iaf..

Autotech

679 Inlägg
8 juli 2013
Vibrationerna hjälpte det inte mot men mot klickandet iaf smile

Vet du vilket moment man ska dra med?
Tänkte införskaffa en ny bult och dra med momentnyckel och kanske fetta in drivaxeln.

* Voff voff *
10 989 Inlägg
8 juli 2013
BoraV6 skrev:
Vibrationerna hjälpte det inte mot men mot klickandet iaf smile

Vet du vilket moment man ska dra med?
Tänkte införskaffa en ny bult och dra med momentnyckel och kanske fetta in drivaxeln.

Prata med Volvo för jag är ganska säker på att det finns en nyare bult som ska vara bättre mot klickandet.

//Brådhis

679 Inlägg
8 juli 2013
ok, tack smile

Sök