Köpråd! Bil till 18 årig kille!

SportPilot Ubåtsingenjör
10 juli 2013 · 7 232 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:

Bjaernen skrev:
Panda666 du kanske inte vet att S80:n kom med en rak sexa med dubbelturbo på dryga 272hk under första plattformen, dock något tyngre bil men en bil med hög klass i interiör då den klassas som "lyxbil" i USA Bla. Tror det räcker ett tag för TS.

Den går som ett svin. Tro mig. Käkar framdäck och även Saab turbo's och BMW. Till frukost. Tyvärr är den automatiska växellådan för klen för bilen. Rasar ofta. De är dock billiga. Och törstiga.

Fakta: Sexan är som nämnts rak men faktiskt tvärställd.

"den går som ett svin" beror ju helt klart vad man jämnför med tongue skulle inte kalla den speciellt snabb, inte speciellt rolig för den delen heller... men håller med om att det är en bra bil ! något utav det bästa volvo spottat fram enligt mig. Tror dock inte ts tycker den är speciellt rolig, han gör bättre i att skaffa en väl skött bmw eller kanske en merca, eller varför inte en quattro eller en subaru ?

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Paupstar
10 juli 2013 · 24 Inlägg

panda666 skrev:

OmegaCoffe skrev:
köp en volvo s80. nu kommer det säkerligen att bli märkeshatande bara för att jag skrev detta haha måste ju testa era reaktioner eftersom det bara tjatas om bmw. och det blir altid ett nerklankande på vad folk kör för märke på deras bilar.

du rekommenderar en 18 åring att köpa en slö båt som s80? 

han behöver leka av sig lite tror jag, inte bli gubbe direkt innan han ens fyllt 19..

@ts köp fan en 328 e36 eller e46 330. gladare än så går det inte.

Fast 330 e46 ligger ju ifrån 35.000

Den enda dam som överraskar mig är min bil
BMW 328ci "Puffmachine" (2000)
panda666
11 juli 2013 · 4 250 Inlägg

IceEyes skrev:

panda666 skrev:

OmegaCoffe skrev:
köp en volvo s80. nu kommer det säkerligen att bli märkeshatande bara för att jag skrev detta haha måste ju testa era reaktioner eftersom det bara tjatas om bmw. och det blir altid ett nerklankande på vad folk kör för märke på deras bilar.

du rekommenderar en 18 åring att köpa en slö båt som s80? 

han behöver leka av sig lite tror jag, inte bli gubbe direkt innan han ens fyllt 19..

@ts köp fan en 328 e36 eller e46 330. gladare än så går det inte.

Du avfärdar S80 som slö båt och rekommenderar själv E36? lol

s80 är ju en familje bil som är stor och tung, vad ska en 18 åring med en sånn till? har jag missat nått?
vem av er köpte en nästan 5 meter lång tung bil som första bil?

det är klart jag rekommenderar ts en e36, sportiga bmw med gott om krut samt rolig motorljud och bra väghållning.

sen när han har familj och verkligen behöver plats med hund o barn kan han köpa s80^^

bara vad jag tycker,

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
11 juli 2013 · 17 478 Inlägg

CHEEVA skrev:

Dieselsmurfen skrev:

Bjaernen skrev:
Panda666 du kanske inte vet att S80:n kom med en rak sexa med dubbelturbo på dryga 272hk under första plattformen, dock något tyngre bil men en bil med hög klass i interiör då den klassas som "lyxbil" i USA Bla. Tror det räcker ett tag för TS.

Den går som ett svin. Tro mig. Käkar framdäck och även Saab turbo's och BMW. Till frukost. Tyvärr är den automatiska växellådan för klen för bilen. Rasar ofta. De är dock billiga. Och törstiga.

Fakta: Sexan är som nämnts rak men faktiskt tvärställd.

"den går som ett svin" beror ju helt klart vad man jämnför med tongue skulle inte kalla den speciellt snabb, inte speciellt rolig för den delen heller... men håller med om att det är en bra bil ! något utav det bästa volvo spottat fram enligt mig. Tror dock inte ts tycker den är speciellt rolig, han gör bättre i att skaffa en väl skött bmw eller kanske en merca, eller varför inte en quattro eller en subaru ?

Nej. Den är en sävlig sak som man uppfattar det när man kör. Dock ser man på hastighetsmätaren att den dra iväg bra. Men körglädje? Nej. Inte någonstans. Men som du hänvisar till: Merca? Jag kör Merca till vardags av en enda anledning. De saknar helt inspiration på vägen men fraktar arslet från punkt A till B utan att göra väsen av sig.

Fast det är klart: En W140 600SE med 408Hk kan vara lite kul trots sin vikt på 2 ton... Haft en.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
OpelP1
11 juli 2013 · 1 412 Inlägg

panda666 skrev:

IceEyes skrev:

panda666 skrev:
du rekommenderar en 18 åring att köpa en slö båt som s80? 

han behöver leka av sig lite tror jag, inte bli gubbe direkt innan han ens fyllt 19..

@ts köp fan en 328 e36 eller e46 330. gladare än så går det inte.

Du avfärdar S80 som slö båt och rekommenderar själv E36? lol

s80 är ju en familje bil som är stor och tung, vad ska en 18 åring med en sånn till? har jag missat nått?
vem av er köpte en nästan 5 meter lång tung bil som första bil?

det är klart jag rekommenderar ts en e36, sportiga bmw med gott om krut samt rolig motorljud och bra väghållning.

sen när han har familj och verkligen behöver plats med hund o barn kan han köpa s80^^

bara vad jag tycker,

Måste man puttra runt i en mindre bil bara för att man är 18?

Är man automatiskt en gubbe om man bill ha en hyfsat stor och bekväm bil verkligen?

Och jo, min första bil var en MB W126 som var en bit över 5 meter, åkte som en kung jämfört med dom som åkte Golf MK2 eller E36 vilket var en vanlig förstabil.

Senast redigerat av OpelP1 (11 juli 2013)

DasAuto
11 juli 2013 · 2 751 Inlägg

vilka krav smile Själv hade man en mazda 323 1.3 på 60häst som första bil big_smile

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
Masquerade Aldrig nöjd
11 juli 2013 · 804 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:
Jag kör Merca till vardags av en enda anledning. De saknar helt inspiration på vägen men fraktar arslet från punkt A till B utan att göra väsen av sig.

Ja, med en 136hk dieselfyra i en (för motorn) alldeles för stor bil lär du inte få särskilt mycket av vare sig inspiration eller körglädje. Jag kör en liten mellanmodell som ändå är ofantligt mycket roligare att köra än de BMW-modeller jag testat (E46-330ci, F25-X3 xDrive35d, E87-118d). Då kan jag även tillägga att min morbrors gamla B200 Turbo bjöd på en trevligare körupplevelse än nämnda BMW-modeller. Så att skriva bort märket helt på grund av en slö w210 diesel känns lite fel..

I TS budget finns just nu CLK 230 Kompressor (http://goo.gl/f1bzE), CLK 320 (http://goo.gl/6K9nu), E320, E280 samt 300CE (http://goo.gl/I2wke) tillgängliga på Blocket, för att ta några exempel. Alla väldigt bra alternativ som rolig förstabil, särskilt 320-modellerna.

Livet är för kort för att äga Volvo.
panda666
11 juli 2013 · 4 250 Inlägg

OpelP1 skrev:

panda666 skrev:

IceEyes skrev:

Du avfärdar S80 som slö båt och rekommenderar själv E36? lol

s80 är ju en familje bil som är stor och tung, vad ska en 18 åring med en sånn till? har jag missat nått?
vem av er köpte en nästan 5 meter lång tung bil som första bil?

det är klart jag rekommenderar ts en e36, sportiga bmw med gott om krut samt rolig motorljud och bra väghållning.

sen när han har familj och verkligen behöver plats med hund o barn kan han köpa s80^^

bara vad jag tycker,

Måste man puttra runt i en mindre bil bara för att man är 18?

Är man automatiskt en gubbe om man bill ha en hyfsat stor och bekväm bil verkligen?

Och jo, min första bil var en MB W126 som var en bit över 5 meter, åkte som en kung jämfört med dom som åkte Golf MK2 eller E36 vilket var en vanlig förstabil.

hehe ni är sånna hycklare här inne.

om nån hade sagt bmw e39 skulle alla säga gubb bil men eftersom jag sa s80 var en gubb bil börja du rasa^^

som ja sa förut. tror inte nån 18åring vill åka runt med en s80. Sen om ts vill det så får han göra som han vill.

vill inte ungdomar ha nuförtiden sportiga bilar? vill dom travas runt i en stor tung bil som är tråkig?

Helvete_racing Arg Snickare
11 juli 2013 · 875 Inlägg

undomsbil: audi 80 coupe (s2 stuk), audibilar med 5cyl. alla bilar med T5-motor. bmw e36, e46 , audi a4 1,8T eller någon med v6 i.

eXtrinity
11 juli 2013 · 53 Inlägg

Tråden som aldrig tar slut... Helt otroligt att tråden har gått från vad som lämpar sig för en 18-åring till huruvida en S80 lämpar sig för gamla gubbar.

Kort och koncist... Kolla på blocket, kolla så att den är bakhjulsdriven och relativt rostfri för typ 10000. Köp bensin och öl för resten av pengarna och ha kul istället för att lyssna på förståsigpåare. Går att ha förbaskat kul med en volvo 340 om man är lagd åt det hållet. Vid 18 köper man inte en bil som man ska ha hela livet...

OpelP1
11 juli 2013 · 1 412 Inlägg

panda666 skrev:

OpelP1 skrev:

panda666 skrev:

s80 är ju en familje bil som är stor och tung, vad ska en 18 åring med en sånn till? har jag missat nått?
vem av er köpte en nästan 5 meter lång tung bil som första bil?

det är klart jag rekommenderar ts en e36, sportiga bmw med gott om krut samt rolig motorljud och bra väghållning.

sen när han har familj och verkligen behöver plats med hund o barn kan han köpa s80^^

bara vad jag tycker,

Måste man puttra runt i en mindre bil bara för att man är 18?

Är man automatiskt en gubbe om man bill ha en hyfsat stor och bekväm bil verkligen?

Och jo, min första bil var en MB W126 som var en bit över 5 meter, åkte som en kung jämfört med dom som åkte Golf MK2 eller E36 vilket var en vanlig förstabil.

hehe ni är sånna hycklare här inne.

om nån hade sagt bmw e39 skulle alla säga gubb bil men eftersom jag sa s80 var en gubb bil börja du rasa^^

som ja sa förut. tror inte nån 18åring vill åka runt med en s80. Sen om ts vill det så får han göra som han vill.

vill inte ungdomar ha nuförtiden sportiga bilar? vill dom travas runt i en stor tung bil som är tråkig?

Visst är en Volvo S80, BMW 5-serie, MB E-klass och liknande gubbilar.

Men det betyder inte att dom automatiskt är otänkbara till en 18 åring, det är ju trots allt ganska normalstora bilar och inte några gigantiska kryssare som du får det att låta som.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
11 juli 2013 · 17 478 Inlägg

OpelP1 skrev:

panda666 skrev:

OpelP1 skrev:

Måste man puttra runt i en mindre bil bara för att man är 18?

Är man automatiskt en gubbe om man bill ha en hyfsat stor och bekväm bil verkligen?

Och jo, min första bil var en MB W126 som var en bit över 5 meter, åkte som en kung jämfört med dom som åkte Golf MK2 eller E36 vilket var en vanlig förstabil.

hehe ni är sånna hycklare här inne.

om nån hade sagt bmw e39 skulle alla säga gubb bil men eftersom jag sa s80 var en gubb bil börja du rasa^^

som ja sa förut. tror inte nån 18åring vill åka runt med en s80. Sen om ts vill det så får han göra som han vill.

vill inte ungdomar ha nuförtiden sportiga bilar? vill dom travas runt i en stor tung bil som är tråkig?

Visst är en Volvo S80, BMW 5-serie, MB E-klass och liknande gubbilar.

Men det betyder inte att dom automatiskt är otänkbara till en 18 åring, det är ju trots allt ganska normalstora bilar och inte några gigantiska kryssare som du får det att låta som.

E-klass är lagom. E39 5-serien är en minibil enligt mina värderingar. (Nej jag kör inte gärna Polon, det är tjejens) S80 går mycket tyst om man gillar det.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
OpelP1
11 juli 2013 · 1 412 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:

OpelP1 skrev:

panda666 skrev:

hehe ni är sånna hycklare här inne.

om nån hade sagt bmw e39 skulle alla säga gubb bil men eftersom jag sa s80 var en gubb bil börja du rasa^^

som ja sa förut. tror inte nån 18åring vill åka runt med en s80. Sen om ts vill det så får han göra som han vill.

vill inte ungdomar ha nuförtiden sportiga bilar? vill dom travas runt i en stor tung bil som är tråkig?

Visst är en Volvo S80, BMW 5-serie, MB E-klass och liknande gubbilar.

Men det betyder inte att dom automatiskt är otänkbara till en 18 åring, det är ju trots allt ganska normalstora bilar och inte några gigantiska kryssare som du får det att låta som.

E-klass är lagom. E39 5-serien är en minibil enligt mina värderingar. (Nej jag kör inte gärna Polon, det är tjejens) S80 går mycket tyst om man gillar det.

Jo E39 är rätt liten, E61:an jag puttrar runt i nu är inte heller särskilt stor.

Storleken är bra på E-klass. smile

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
11 juli 2013 · 17 478 Inlägg

OpelP1 skrev:

Dieselsmurfen skrev:

OpelP1 skrev:

Visst är en Volvo S80, BMW 5-serie, MB E-klass och liknande gubbilar.

Men det betyder inte att dom automatiskt är otänkbara till en 18 åring, det är ju trots allt ganska normalstora bilar och inte några gigantiska kryssare som du får det att låta som.

E-klass är lagom. E39 5-serien är en minibil enligt mina värderingar. (Nej jag kör inte gärna Polon, det är tjejens) S80 går mycket tyst om man gillar det.

Jo E39 är rätt liten, E61:an jag puttrar runt i nu är inte heller särskilt stor.

Storleken är bra på E-klass. smile

Tumme upp på det. Får man dessutom tag på en E430 med V8:an i så har den piggnat till betydligt jämfört med min diesel... Nackdelar: Automat. Inte kul när man är 18 år. Rost... De rostar som fan...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
panda666
11 juli 2013 · 4 250 Inlägg

Jag sj iaf är 27 och körde runt i en e39 528 och efter 6-7 månader börja ja faktiskt tröttna på storleken^^
känndes inte så sportig längre, sj skulle ja satsa på e46 eller e36.

och om ja skulle ha nått volvo skulle de bli typ s60.

OmegaCoffe Dumpersförare.
12 juli 2013 · 970 Inlägg

panda666 skrev:

OmegaCoffe skrev:
köp en volvo s80. nu kommer det säkerligen att bli märkeshatande bara för att jag skrev detta haha måste ju testa era reaktioner eftersom det bara tjatas om bmw. och det blir altid ett nerklankande på vad folk kör för märke på deras bilar.

du rekommenderar en 18 åring att köpa en slö båt som s80? 

han behöver leka av sig lite tror jag, inte bli gubbe direkt innan han ens fyllt 19..

@ts köp fan en 328 e36 eller e46 330. gladare än så går det inte.

Och skulle inte någon ända bmw modell vara gubbig? skärpning. Hade det varit en saab jag hade nemt, då hade den med varit gubbig enligt dig

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97
Volvo V70 (2000)
dasboot
12 juli 2013 · 441 Inlägg

Shit vad alla är fixerade av hk och 0-100 tider på bilarna. Varför inte bara köpa en ball bil med mycket körgläde istället.

jag hade utan att tveka köpt en mazda mx5 för den pengen. Det är en ball cab med mycket kör glädje. Jag hade lätt kunnat blivit av med körkortet när jag ägde min volvo 740gl blackline som första bil med tanke på hur man körde då. En 260hk turbo bil hade nog inte underlättat att ha det kvar i alla fall....

http://static.cargurus.com/images/site/2008/02/09/16/35/1990_mazda_mx-5_miata-pic-8515.jpeg

IceEyes Varningar: För många..
12 juli 2013 · 2 552 Inlägg

panda666 skrev:

IceEyes skrev:

panda666 skrev:

du rekommenderar en 18 åring att köpa en slö båt som s80? 

han behöver leka av sig lite tror jag, inte bli gubbe direkt innan han ens fyllt 19..

@ts köp fan en 328 e36 eller e46 330. gladare än så går det inte.

Du avfärdar S80 som slö båt och rekommenderar själv E36? lol

s80 är ju en familje bil som är stor och tung, vad ska en 18 åring med en sånn till? har jag missat nått?
vem av er köpte en nästan 5 meter lång tung bil som första bil?

det är klart jag rekommenderar ts en e36, sportiga bmw med gott om krut samt rolig motorljud och bra väghållning.

sen när han har familj och verkligen behöver plats med hund o barn kan han köpa s80^^

bara vad jag tycker,

Hur osannolikt det än låter finns det mot alla odds ynglingar som faktiskt föredrar en tung och stadig kryssare med generösa utrymmen och hög komfort före en mellanklassmodell med halvdana utrymmen och sportig framtoning wink

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Tildas
12 juli 2013 · 11 Inlägg

Allt detta tjafs om hästkrafter... Är det verkligen det viktigaste?
Jag ÄLSKAR min civic. Väghållning som en gocart 125 hk orginal och efterhand som du vänjer dig vid effekten byter du ut lite delar. wink
Riktigt lättmeckad den stora nackdelen är dock rosten. Fast som många redan har skrivit så lär du ju inte ha den i resten av ditt liv. Köp en billig esi och lägg pengarna på att få bilen personlig och rolig. Är det inte fetare att folk ler och tänker "åhh, där kom ju...." än att köpa en bil med jättemycket hästar som ingen ser om man inte kör race.

Jag föredrar en Lowerstandard med bara precis basic som alltid startar och med den där riktiga gocartkänslan.

Mitt tips är att provkör så mycket du bara kan och fundera över vad det är som är viktigast för dig just nu. smile

Honda Civic "FD2" (2007)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang