Motorbyte volvo 850

B14sK
5 november 2011 · 41 Inlägg

Tjenare!

Har en volvo 850 -95 med b5252s motorn men eftersom den motorn inte är ett dugg rolig + att den gått väldigt långt så tänkte jag stoppa i en b5254s istället. Tänkte höra om någon vet om man behöver byta mycket när det gäller motorstyrningen, pratat med några och dom trodde bara jag behövde byta boxarna och kanske nån givare, och jag vet att jag inte kan regga in den med ny motor men jag tror inte bilprovningen tänker på att jag bytt motor för dom är ganska lika. men som sagt skriv gärna vad som behöver bytas! Glt motorn är en 94b och är helt komplett.

tack på förhand! smile

Marlboroman
6 november 2011 · 8 228 Inlägg

Du lär byta hela kabelhärvan till motorn inklusive styrboxar då 10 och 20V inte har samma sprut.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
B14sK
6 november 2011 · 41 Inlägg

Marlboroman skrev:
Du lär byta hela kabelhärvan till motorn inklusive styrboxar då 10 och 20V inte har samma sprut.

Okej, Inget mer altså?

Marlboroman
7 november 2011 · 8 228 Inlägg

Det är väl glt's lmm om du inte redan har den som behövs också. Annars är det bara att plugga i och köra

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
B14sK
7 november 2011 · 41 Inlägg

Marlboroman skrev:
Det är väl glt's lmm om du inte redan har den som behövs också. Annars är det bara att plugga i och köra

Den har jag, allt komplett! Tack för svaret! smile

Seth
7 november 2011 · 3 354 Inlägg

ps var beredd på problem om länsman eller Bilprovningen ser bytet

Senast redigerat av Seth (7 november 2011)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
ASvensson Det finns alltid en lösning!
9 november 2011 · 33 Inlägg

Den risken är väl rätt liten? Så länge man inte har kvar original kåpan för tändstiften Seth?

B14sK
9 november 2011 · 41 Inlägg

Seth skrev:
ps var beredd på problem om länsman eller Bilprovningen ser bytet

Som Asvensson skrev: det är nästan bara tänstiftskåpan som skiljer och att toppen är lite större.

B14sK
9 januari 2012 · 41 Inlägg

Marlboroman skrev:
Du lär byta hela kabelhärvan till motorn inklusive styrboxar då 10 och 20V inte har samma sprut.

Går det köra med 10v sprutet på 20v motorn? det är väll bara toppen som skiljer?

tack på förhand!

Marlboroman
9 januari 2012 · 8 228 Inlägg

B14sK skrev:

Marlboroman skrev:
Du lär byta hela kabelhärvan till motorn inklusive styrboxar då 10 och 20V inte har samma sprut.

Går det köra med 10v sprutet på 20v motorn? det är väll bara toppen som skiljer?

Ja, det är möjligt, men vill man ha ut hästarna som skiljer mellan 10 och 20V så lär man har glt'ns styrsystem

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
B14sK
9 januari 2012 · 41 Inlägg

Marlboroman skrev:

B14sK skrev:

Marlboroman skrev:
Du lär byta hela kabelhärvan till motorn inklusive styrboxar då 10 och 20V inte har samma sprut.

Går det köra med 10v sprutet på 20v motorn? det är väll bara toppen som skiljer?

Ja, det är möjligt, men vill man ha ut hästarna som skiljer mellan 10 och 20V så lär man har glt'ns styrsystem

ok, tackar!

Holmer92
16 juli 2013 · 82 Inlägg

Tja, vill tillägga att jag vet om att det är en gammal tråd! Men provar ändå!

Hur gick det med bytet? Sittera nämligen i samma sits och fanskapet startar inte. Får ingen gnista.
Vad och hur mycket ersattes med GLT:ns kablage etc. ?

Önskar gärna svar.

B14sK
17 juli 2013 · 41 Inlägg

Vonsmile skrev:
Tja, vill tillägga att jag vet om att det är en gammal tråd! Men provar ändå!

Hur gick det med bytet? Sittera nämligen i samma sits och fanskapet startar inte. Får ingen gnista.
Vad och hur mycket ersattes med GLT:ns kablage etc. ?

Önskar gärna svar.

Hejsan!

Det blev aldrig något motorbyte då jag inte tyckte det var värt allt jobb så jag vet faktiskt ingenting om det längre.

Mvh Jonathan

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang