5299
Sök

Bas sång till basar?

110 Inlägg
16 juli 2013
Trådstartare
Hej,

Jag skall snart köpa en A-traktor som är en Volvo 740. Den har:
Två stycken 12" basar (märke GAS)
Två stycken 8" basar (märke GAS)
Två stycken 9x6" (märke GAS)
Sen har den två extra diskanter (4 diskanter allt som allt).
Och sen slutsteg som är märke Kenwood.

Jag håller nu på och bränna lite skivor, så undrar att skall jag bränna
låtar i original eller i bass boosted? Jag vill ha kraftig bas.

Jag menar att skall jag ladda ner ex, den här:
http://www.youtube.com/watch?v=qctZ3Q5J62M (original)

Eller skall jag ladda ner den här istället?:
http://www.youtube.com/watch?v=Uds79WUm_B8  (bass boost).

Ger mina kommande högtalare tillräckligt med bas för att det skall låta i
mycket bas original sången? Eller blir det bättre om jag laddar ner sånger
som färdigt har extra tillsatt bas?

Tack för svar.
Mvh, Jocke.

610 Inlägg
16 juli 2013
CleanUpGuy skrev:
Hej,

Jag skall snart köpa en A-traktor som är en Volvo 740. Den har:
Två stycken 12" basar (märke GAS)
Två stycken 8" basar (märke GAS)
Två stycken 9x6" (märke GAS)
Sen har den två extra diskanter (4 diskanter allt som allt).
Och sen slutsteg som är märke Kenwood.

Jag håller nu på och bränna lite skivor, så undrar att skall jag bränna
låtar i original eller i bass boosted? Jag vill ha kraftig bas.

Jag menar att skall jag ladda ner ex, den här:
http://www.youtube.com/watch?v=qctZ3Q5J62M (original)

Eller skall jag ladda ner den här istället?:
http://www.youtube.com/watch?v=Uds79WUm_B8  (bass boost).

Ger mina kommande högtalare tillräckligt med bas för att det skall låta i
mycket bas original sången? Eller blir det bättre om jag laddar ner sånger
som färdigt har extra tillsatt bas?

Tack för svar.
Mvh, Jocke.

eeh.. har du lyssnat på den setupen än?
blanda 2st 12" basar med 2st" 8 tumms med 2st 6"9 låter lite kaotiskt, men tror du skall välja orginal. tror "bass boost" höjandet kommer låte rent för jävligt.
Senast redigerat av Ljud-fan (16 juli 2013)

110 Inlägg
16 juli 2013
Trådstartare
Ljud-fan skrev:
blanda 2st 12" basar med 2st" 8 tumms med 2st 6"9 låter lite kaotiskt, men tror du skall välja orginal. tror "bass boost" höjandet kommer låte rent för jävligt.

Han som äger bilen sa att det är jäkligt bra ljud i den. Tror att 8" och 6x9" är
kopplade som midbas eller  nått.

Forummoderator
26 547 Inlägg
16 juli 2013
CleanUpGuy skrev:
Ljud-fan skrev:

Han som äger bilen sa att det är jäkligt bra ljud i den. Tror att 8" och 6x9" är

Haha..det brukar heta så..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

110 Inlägg
16 juli 2013
Trådstartare
Mack skrev:
CleanUpGuy skrev:
Ljud-fan skrev:

Haha..det brukar heta så..

Jag vet, men tror ni inte att det är sant? Varför skulle det vara så dålig blandning?
Vad kan man ändra på så det blir bättre?

5 156 Inlägg
16 juli 2013
Det lät inte som de skulle spela så bra men vem vet smile skulle kört låtarna original då dom oftast är bättre så smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

110 Inlägg
16 juli 2013
Trådstartare
På vilket sätt skulle de inte spela så bra? Är det risk att 8" basarna spricker eller vad är det som är dåligt?

2 024 Inlägg
16 juli 2013
Många förväxlar bra ljud med högt ljud. Att få något att låta både bra och högt brukar kräva lite mer jobb än att plocka in ett flertal olika element i samma bil. Svårt att svara på om det finns nån risk för grejorna då vi inte vet hur något sitter monterat, men man ska aldrig blanda olika sorters högtalare i samma låda, då tar nånting stryk förr eller senare. Att ljudet blir knepigt med massor av blandade högtalare är inte så konstigt, sitter du med ett par sjyssta hörlurar på dig tex så har du en högtalare till varje öra, ljudet blir balanserat och man hör tydligt de olika instrumenten och dess spridning. Desto flera högtalare man blandar som ska spela samma sak blir inte bra pga att de olika högtalarna återger ljudet på olika sätt, vilket gör det hela grötigt och otydligt. Samma sak när man börjar sprida ut flera olika högtalare över en kupe, ljudet från varje högtalare tar olika lång tid på sig för att nå öronen och det gör att ljudet grötar ihop sig ytterligare lite. Visst, det handlar om millisekunder men har man väl provat skillnaden en gång med tex tidskompensering som finns i mer avancerad utrustning så är skillnaden på nån millisekund mellan högtalarna brutalt stor.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

110 Inlägg
16 juli 2013
Trådstartare
Expoze skrev:
Många förväxlar bra ljud med högt ljud. Att få något att låta både bra och högt brukar kräva lite mer jobb än att plocka in ett flertal olika element i samma bil. Svårt att svara på om det finns nån risk för grejorna då vi inte vet hur något sitter monterat, men man ska aldrig blanda olika sorters högtalare i samma låda, då tar nånting stryk förr eller senare. Att ljudet blir knepigt med massor av blandade högtalare är inte så konstigt, sitter du med ett par sjyssta hörlurar på dig tex så har du en högtalare till varje öra, ljudet blir balanserat och man hör tydligt de olika instrumenten och dess spridning. Desto flera högtalare man blandar som ska spela samma sak blir inte bra pga att de olika högtalarna återger ljudet på olika sätt, vilket gör det hela grötigt och otydligt. Samma sak när man börjar sprida ut flera olika högtalare över en kupe, ljudet från varje högtalare tar olika lång tid på sig för att nå öronen och det gör att ljudet grötar ihop sig ytterligare lite. Visst, det handlar om millisekunder men har man väl provat skillnaden en gång med tex tidskompensering som finns i mer avancerad utrustning så är skillnaden på nån millisekund mellan högtalarna brutalt stor.

Tack för beskrivningen nu för står jag vad ni menar. Men borde jag koppla bort alla andra högtalare,
och lämna 12" basarna ensamma? Eller borde jag byta ut 8" och 6x9" högtalarna mot något annat?

2 024 Inlägg
16 juli 2013
Börja du med att få hem bilen och lyssna om DU är nöjd med ljudet eller inte. Vill du lära dig mer om bilstereo så kan jag rekommendera att du läser lite på tex bilstereoforum.se , där kan man få mycket bra tips om hur man får ut det mesta ur sina prylar med bra resultat

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

110 Inlägg
16 juli 2013
Trådstartare
Expoze skrev:
Börja du med att få hem bilen och lyssna om DU är nöjd med ljudet eller inte. Vill du lära dig mer om bilstereo så kan jag rekommendera att du läser lite på tex bilstereoforum.se , där kan man få mycket bra tips om hur man får ut det mesta ur sina prylar med bra resultat

Jo fast jag har inte betalat för bilen än. Så behöver inte köpa den, utan kan ångra mig.
Det finns hundra om inte tusentals Volvo A-traktorer men gillade den här för att den har
färdigt inbyggt ljud och lite andra specifikationer.

Gillar inte att syssla med ljud, kopplade i farsans Land Rover nya högtalare och det funkade
bra i början, men sen blev det som om det vore löskontakt. Jag öppnade allt på nytt men
hittade inte något fel så vi förde den till en verkstad där de fixade problemet. Så har lärt mig
att inte syssla med ljud big_smile

Jag har dock min storebrors 12" bas låda (Cerwin vega, Dual voice coil, per voice coil 125w RMS,
impedance 4ohms). Och två stycken 8" basar (Jensen USA, 150w peak, 92db, impedance 4ohms).
Men har varken kablar, säkringar eller slutsteg och sånt är dyrt. (Och svårt att installera för mig).
Men skulle de högtalarna duga till något? De är båda på 4ohms. Min bror hade ett slutsteg till båda
men han har sålt dem. Han skulle nog hjälpa mig med att installera dem, men han bor i Finland så
det är lite svårt.

14 Inlägg
17 juli 2013
Ett tips är att ALLTID köra orginalljud på skivan, inget jäkla fibblande med skumma effekter som "bassboost" osv.
Bäst ljud är original(original CD eller rippat i FLAC).
Låter det skit är det inget med musiken i alla fall!

110 Inlägg
17 juli 2013
Trådstartare
JohnnyMann skrev:
Ett tips är att ALLTID köra orginalljud på skivan, inget jäkla fibblande med skumma effekter som "bassboost" osv.
Bäst ljud är original(original CD eller rippat i FLAC).
Låter det skit är det inget med musiken i alla fall!

Okej tack för tipset!

Sök