2454
Sök

Köpråd: billig RWD Rolig bil

35 Inlägg
16 juli 2013
Trådstartare
#1
Tjena!
Nu börjar det bli dags för en först riktig bil! Mina funderingar har gått runt en volvo 940 ftt+, en 740 tic, en alfa 75:a eller en sketen supra mk3. Men, nu vill jag ha era förslag! Kraven på bilen är att det ska vara lätt skruvat, lätt trimmat om jag skulle vilja skrämma upp den lite mer till nästa sommar. Är ju trots allt 18 så skulle helst vilja kunna trycka på öppen dump och se till att det smattrar och eftersmäller i piporna...  Sen kan det hända att den hamnar i nån vall under vintern... Ni vet hur det är big_smile finns också tankar på att låta den gå på isen eller något sånt, och där ryker ju supran... hursomhelst, priserna på en körduglig verison av modellen ska ligga runt 10-15 k och den ska inte kosta allt för mycket i underhåll. Gärna närmre 200 hästar gärna turbo, men det viktigaste för mig är att det är en bil fylld med körglädje på de flesta underlag, och såklart att den går att ligga brett med. (men det är väl samma sak?tongue)

polish a turd, it's still a turd

Evildan
16 juli 2013
#2
Då du själv föreslagit 700/900 och sedan har som krav att den ska "vara fylld med körglädje" undrar jag hur du definerar just "körglädje"?

18år och önskar 200hk att sladda och leka med, varför tror du att ni nyblivna körkortsinnehavare får betala så mkt i försäkringpremie?
Köp dig en 740/940 med stryktåliga B230f och lek av dig med den på de nattövergivna parkeringarna första vintern, har du inte lagt den i diket/snövallen kanske du är mogen för mer effekt till nästföljande vinter.

35 Inlägg
16 juli 2013
Trådstartare
#3
Evildan skrev:
Då du själv föreslagit 700/900 och sedan har som krav att den ska "vara fylld med körglädje" undrar jag hur du definerar just "körglädje"?

18år och önskar 200hk att sladda och leka med, varför tror du att ni nyblivna körkortsinnehavare får betala så mkt i försäkringpremie?
Köp dig en 740/940 med stryktåliga B230f och lek av dig med den på de nattövergivna parkeringarna första vintern, har du inte lagt den i diket/snövallen kanske du är mogen för mer effekt till nästföljande vinter.

Finns inte många bilar som är så mångsidiga som en rallystukad volvo, att leka på parkeringar och på isen har jag gjort sedan jag var 13, och att köra mer effekt nästa vinter är självklart! 200 hästar tror jag räcker för att ha kul utan att det blir direkt livsfarligt. Men förstår din poäng!

polish a turd, it's still a turd

1 298 Inlägg
16 juli 2013
#4
Den ultimata kärran i detta fallet är givetvis en 940 2.3 S/Turbo. Oavsett vilken så behöver du endast bränslechip och ställbar WG-klocka alternativt brickor på den befintliga om den är fräsch nog att palla med det. Laddar du 0.8-0.9 Bar är du åtminsone i närheten av 200hk. Mycket prisvärt!

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

99 Inlägg
16 juli 2013
#5
Är själv 18 och kommit på att jag vill ha sladd bil (alltså manuell o bakdrift) min 744 ska ju renoveras så den låter jag bli att sladda med... så kom jag på perfekta bilen.. en Forrrd AKA Ford Taunus 1979....haha, jag ska alla fall skaffa en, ska inte vara så svår trimmad heller smile


KHRacing
16 juli 2013
#6
BMW E36 328 alla dagar i veckan

202 Inlägg
16 juli 2013
#7
E30 325 el 318is, men de är ganska dyra att köpa. Iaf om du ska en i fint skick


Large Cap
1 816 Inlägg
17 juli 2013
#8
Volvo 940/945 Turbo, no need to say more smile

35 Inlägg
17 juli 2013
Trådstartare
#9
KHRacing skrev:
BMW E36 328 alla dagar i veckan

Har varit inne på det här länge men bestämt mig för att jag hellre köper något sådant av fräschare karraktär till sommaren, vill ju gärna ha turbo också... men här kommer en följd fråga: 325 och 328 skiljer en hästkraft (orginal), men 328 ska, vad jag har hört, vara tyngre och därmed slöare. Min tanke är att en 328 har större potential för att trimmas, och sen sitter väl zf lådan på dom? I sådant fall är ju 328 mer intressant än 325. stämmer mina antaganden?

polish a turd, it's still a turd

Allmänt envis
12 512 Inlägg
17 juli 2013
#10
Lmartenson skrev:
KHRacing skrev:
BMW E36 328 alla dagar i veckan

Har varit inne på det här länge men bestämt mig för att jag hellre köper något sådant av fräschare karraktär till sommaren, vill ju gärna ha turbo också... men här kommer en följd fråga: 325 och 328 skiljer en hästkraft (orginal), men 328 ska, vad jag har hört, vara tyngre och därmed slöare. Min tanke är att en 328 har större potential för att trimmas, och sen sitter väl zf lådan på dom? I sådant fall är ju 328 mer intressant än 325. stämmer mina antaganden?

Tvärt om 328i är nämnvärt snabbare än en 325i både på pappret och i verkligheten, även om det skiljer en hästkraft på pappret har 28i ett bredare register. Insuget är dock strypt och genom att byta detta vinner man en hel del i effekt men beroende på hur man går till väga kan man tappa lite av det drag på lägre varv som skiljer 28 mot 25. Växellådan på 328i är samma ZF som sitter i M3 3.0 och det är en stark pjäs.

Så du har delvis rätt 328i/M52B28 har fler fördelar både enligt ovan och i form av t.ex lägre bränsleförbrukning. Men vill du ta ut högre effekt med t.ex en turbo kommer du längre med en 325i/M50B25.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Boosted engines are an addictive sickness
1 163 Inlägg
17 juli 2013
#11
Lmartenson skrev:
Tjena!
Nu börjar det bli dags för en först riktig bil! Mina funderingar har gått runt en volvo 940 ftt+, en 740 tic, en alfa 75:a eller en sketen supra mk3. Men, nu vill jag ha era förslag! Kraven på bilen är att det ska vara lätt skruvat, lätt trimmat om jag skulle vilja skrämma upp den lite mer till nästa sommar. Är ju trots allt 18 så skulle helst vilja kunna trycka på öppen dump och se till att det smattrar och eftersmäller i piporna...  Sen kan det hända att den hamnar i nån vall under vintern... Ni vet hur det är big_smile finns också tankar på att låta den gå på isen eller något sånt, och där ryker ju supran... hursomhelst, priserna på en körduglig verison av modellen ska ligga runt 10-15 k och den ska inte kosta allt för mycket i underhåll. Gärna närmre 200 hästar gärna turbo, men det viktigaste för mig är att det är en bil fylld med körglädje på de flesta underlag, och såklart att den går att ligga brett med. (men det är väl samma sak?tongue)

En sketen mk3a? oO förklara gärna mer.. smile
Senast redigerat av Andyy90 (17 juli 2013)

~Andy~

KHRacing
17 juli 2013
#12
Rquired skrev:
Lmartenson skrev:
KHRacing skrev:
BMW E36 328 alla dagar i veckan

Har varit inne på det här länge men bestämt mig för att jag hellre köper något sådant av fräschare karraktär till sommaren, vill ju gärna ha turbo också... men här kommer en följd fråga: 325 och 328 skiljer en hästkraft (orginal), men 328 ska, vad jag har hört, vara tyngre och därmed slöare. Min tanke är att en 328 har större potential för att trimmas, och sen sitter väl zf lådan på dom? I sådant fall är ju 328 mer intressant än 325. stämmer mina antaganden?

Tvärt om 328i är nämnvärt snabbare än en 325i både på pappret och i verkligheten, även om det skiljer en hästkraft på pappret har 28i ett bredare register. Insuget är dock strypt och genom att byta detta vinner man en hel del i effekt men beroende på hur man går till väga kan man tappa lite av det drag på lägre varv som skiljer 28 mot 25. Växellådan på 328i är samma ZF som sitter i M3 3.0 och det är en stark pjäs.

Så du har delvis rätt 328i/M52B28 har fler fördelar både enligt ovan och i form av t.ex lägre bränsleförbrukning. Men vill du ta ut högre effekt med t.ex en turbo kommer du längre med en 325i/M50B25.

328.an borde vara lättare oks med tanke på sitt alu-block, resten i övrigt är ju nästan samma på dem två modellera

35 Inlägg
19 juli 2013
Trådstartare
#13
Andyy90 skrev:
En sketen mk3a? oO förklara gärna mer.. smile

Förlåt, otydligt av mig! En sketen Toyota supra mk3. wink

polish a turd, it's still a turd

Boosted engines are an addictive sickness
1 163 Inlägg
19 juli 2013
#14
Lmartenson skrev:
Andyy90 skrev:
En sketen mk3a? oO förklara gärna mer.. smile

Förlåt, otydligt av mig! En sketen Toyota supra mk3. wink

Förlåt, läste otydligt och såg nu att det var världens bästa volvo 740/940 du sökte!
fel av mig

~Andy~

664 Inlägg
19 juli 2013
#15
Köp volvo

102 Inlägg
19 juli 2013
#16
snickra ihop en ford Sierra med saab 2,3t motor och opel omega drivlina, sen skrämma upp saabmotorn till ca 230hk och du har en smygdräpare av rang smile för kanske en budget på 17-22000kr beroende på vilka objekt du kommer över.

..ja annars är väl valfri volvoturbo det som ligger vettigast till hands tyvärr.

vägra 6*9'or


Sök