3614
Sök

Köpråd: Mitsubishi Evo 6 vs Evo 8

26 Inlägg
11 juli 2013
#21
carleen skrev:
Jo men dem som var från staterna hade väll den mekaniska Rsdiffen? Och motorn som US-spec har är
väll byggd på endast smidda motordelar? vilket i sin tur gör att det håller bättre? Medans resten av evo8orna                               (sv-sålda/ UK/Japan import) är god för typ 350whp utan att öppna motorn, ska man ha mer än det så får man
börja byta ut till kraftigare grejjer. Medans i usa kör dem nästan med 500whp och laddar 2bar utan att öppna motorn, rätt sjukt om det stämmer, men är vad jag har läst iaf.


Finns det bra med delar till EVO modellerna eller kan det vara svårt att hitta vad man ska ha? tänkte ifall det bliv haveri, så man inte blr ståendes förlänge..

Gällande diffen stämmer det, men jag är extremt skeptisk gällande att det skulle vara smidda delar i staterna.
Angående effekten så är det mer för att man mappar för rattlåsracing där jämfört med vad man gör i Europa.
Oftast försöker man hålla ner vridet, men du verkar ha sett dårarna på evom som pressar ur all världens effekt ur ett standardblock.

Hittar du någonting dokumenterat om skillnaden maskinerna i de olika länderna så får du gärna dela med dig.
För vad jag vet så finns det bara 3(?) ställen där evon tillverkats och samtliga fabriker ligger i japan.

719 Inlägg
11 juli 2013
#22
Det är ingen skillnad på motorerna mellan usa-svensksålda.

fq400 modellen som såldes i england har en TD06-20G turbo.
tror den har lite andra prylar i motorn, smidda kolvar m.m
Men dom "klenare" fq modellerna är det standardprylar i motorn på

i Usa finns det ju folk som tävlar i att plocka mest hk ur en standard motor, dessa 500whp med orginal bottendel lär inte hålla mkt mer än en repa i bromsbänken och med lite tur 402m.
Senast redigerat av Vitamin (11 juli 2013)

15 Inlägg
12 juli 2013
#23
Ah okej, måste ha missförstått då eller så. Sitter och läser lite, här är bland annat en tråd där dem diskuterar om det är smidda delar eller inte, om det skulle vara smidda delar så skulle det isf vara vevaxeln och vevstakarna, däremot så är kolven i aluminium.

Quotar från http://features.evolutionm.net/article. … r=4&s=

"The U.S.-specification Lancer Evolution�s 4G63 utilizes a revised and reinforced cast iron block filled with a reciprocating assembly consisting of a durable forged steel crankshaft, and 150 mm forged steel connecting rods; cylinders are filled with low compression (8.8 to 1) pistons cast in durable, lightweight AC8A (T6) aluminum designed to withstand forced induction cylinder pressures for an extended period."

Här är tråden: http://forums.evolutionm.net/evo-engine … s-evo.html

Men hursomhelt, om vi bortser från vare sig det är smidd vevaxel och stakar. Skulle ni välja en svensksåld eller en som är importerad från staterna? Om vi säger att dem har gått lika långt och båda har steg1 setup?

Och håller det med steg1? elelr är det onödig påfrestning för motorn?


15 Inlägg

Sök