4626
Sök

Bra operativsystem till gammal HP från 2005? Linux?

Forummoderator
18 329 Inlägg
24 juli 2013
Trådstartare
Sitter med en gammal HP pavilion cv5000. Spec: 512 RAM, AMD Athlon PRO 2800+ (1.60 Ghz) och standard grafik m.m. HD på hela 40 GB... XP Home var det original.

Den startar och går igen på nyinstallerat Vista men trög. Vill ha en slit-å-släng dator i husbil/båt. Surfa och ladda ner filer/kolla film.

Linux? Vilken distribution? Sista jag körde Linux var det Red Hat... XP är ju lite föråldrat känns det som... Förslag mottages. Har en separat 3G-router via en separat USB-WiFi som gärna får fungera... Kan dynga i router direkt i dator förvisso.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Forummoderator
26 486 Inlägg
24 juli 2013
Windows 3.11?
Lovar att det kommer gå fort. Tar inte så stor plats heller, haha.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Forummoderator
18 329 Inlägg
24 juli 2013
Trådstartare
Mack skrev:
Windows 3.11?

Herregud! Jag har faktiskt jobbat med det en gång... Väck inte dessa minnen till liv...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Forummoderator
26 486 Inlägg
24 juli 2013
Dieselsmurfen skrev:
Mack skrev:
Windows 3.11?

Herregud! Jag har faktiskt jobbat med det en gång... Väck inte dessa minnen till liv...

Vadå..det var bra..eh..när det kom.
Dock så kanske då Win 95 är att föredra, så det går att köra åtmindstone IE på den..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Forummoderator
18 329 Inlägg
24 juli 2013
Trådstartare
Mack skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Mack skrev:
Windows 3.11?

Vadå..det var bra..eh..när det kom.
Dock så kanske då Win 95 är att föredra, så det går att köra åtmindstone IE på den..

Laddar ner Xubuntu och Mint 11. Provar bägge så får vi se...

347 Inlägg
25 juli 2013
Jag skulle ha installerat win8 på den.
Snabbare windowsoperativ får du inte. Har installerat det på en dator från 2006 och den blev som ny big_smile
Senast redigerat av davel (25 juli 2013)

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
25 juli 2013
davel skrev:
Jag skulle ha installerat win8 på den.
Snabbare windowsoperativ får du inte. Har installerat det på en dator från 2006 och den blev som ny big_smile

Det är ett par sekunder snabbare på att starta och stänga av men så gott som identisk prestanda i övrigt. Installerar man Win7 därimot så slipper man känna sej fast i en enorm mobiltelefon.

Personligen skulle jag kastat datorn, men om den nu måste användas så är nog Ubuntu eller XP dom enda alternativ som skulle göra datorn värd att orka med att använda. tongue

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Krom-fascisten
439 Inlägg
25 juli 2013
Det är väl winxp som i slutändan funkar bäst... om du all förmodan är ny och vill testa linux så testa ubuntu.

1 412 Inlägg
25 juli 2013
Ubuntu gillar jag, har det i en gammal stationär från 2005 och en laptop från 2011 + jobbdatorn.

Forummoderator
18 329 Inlägg
25 juli 2013
Trådstartare
OpelP1 skrev:
Ubuntu gillar jag, har det i en gammal stationär från 2005 och en laptop från 2011 + jobbdatorn.

Då kör jag en Ubunbtu. Tack alla. Xubuntu??? Eller standard?

441 Inlägg
25 juli 2013
En lite version av Windows xp borde annars flyta perfekt.

1 412 Inlägg
25 juli 2013
Dieselsmurfen skrev:
OpelP1 skrev:

Då kör jag en Ubunbtu. Tack alla. Xubuntu??? Eller standard?

Jag kör vanliga Ubuntu, nu 13.04.

huh?
10 427 Inlägg
25 juli 2013
Windows XP slutar man ju släppa uppdatering till snart. Men kanske lönt att kosta på någon minnessticka
om det finns plats och köra Windows 7 istället smile ..eller något annat mer lämpligt tongue

Sök