Mazda rx-7 fd3s

hyperperry
25 juli 2013 · 166 Inlägg

tjenare, på lördag ska jag ev. byta min audi mot en rx-7a med 5900 mil på nacken, nyrenoverad motor. problemet är att alla avgasvärdena är felaktiga.

nuvarande co-halt: 3.60 på tomgång,max tillåtet gränsvärde 0.50. över 2000 rpm: 2.60.max tillåtet gränsvärde 0.30.
hc: 1000. max gränsvärde:100.
nuvarande lambda: 0.93, godkänt:0.97-1,03

frågan är då, ägaren påstår att luftpumpen är kass. är denna svår och byta eller låter det som en bil jag borde avstå ifrån? det är rätt höga summor vi pratar om så jag vill inte få något skit. Bilen går förövrigt riktigt bra!

och finns det någonting jag annars kan göra för att sänka värdena? flytta tråden om den hamnat fel!

YohanE
25 juli 2013 · 29 Inlägg

Ny renov. motor med sjukt dåliga värden, antingen så är det inte renov. eller så har den som utfört arbetet misslyckats. HC-värdet kan innebära oförbränd olja. Kan vara dålig katt också, men då borde det inte varit så sjukt höga värden.

Kan ju absolut vara luftpumpen också, men varför inte byta den innan man säljer? Tycker det verkar skumt...

Har aldrig ägt en wankel, men jag vet att det ÄR mycket skruva. Kan man inte själv eller känner någon som kan bör man avstå. Du kan inte, utan hjälp av Garaget, ta reda på hur "luftpumpen" sitter tyder på att du borde avstå av andra skäl. Om du inte har så mycket fritid och pengar att du kan ha en bil bara för att lära dig skruva...
Vill inte vara elak, men det är så jag ser det.

Edit: För att sänka värdena kan du sätta luftpumpen på konstant ström samt tanka lite etanol.

Senast redigerat av YohanE (25 juli 2013)

tobbeh78 !
25 juli 2013 · 543 Inlägg

Kan det var så att Rx7an är trimmad men inte mappad kanske?
Är den omappad så är väl orsaken att det saknas ett sprut som är mappat.

Trött och bitter?? javisst!
hyperperry
26 juli 2013 · 166 Inlägg

YohanE skrev:
Ny renov. motor med sjukt dåliga värden, antingen så är det inte renov. eller så har den som utfört arbetet misslyckats. HC-värdet kan innebära oförbränd olja. Kan vara dålig katt också, men då borde det inte varit så sjukt höga värden.

Kan ju absolut vara luftpumpen också, men varför inte byta den innan man säljer? Tycker det verkar skumt...

Har aldrig ägt en wankel, men jag vet att det ÄR mycket skruva. Kan man inte själv eller känner någon som kan bör man avstå. Du kan inte, utan hjälp av Garaget, ta reda på hur "luftpumpen" sitter tyder på att du borde avstå av andra skäl. Om du inte har så mycket fritid och pengar att du kan ha en bil bara för att lära dig skruva...
Vill inte vara elak, men det är så jag ser det.

Edit: För att sänka värdena kan du sätta luftpumpen på konstant ström samt tanka lite etanol.

hur vet du då att det är mycket skruva? jag vet en kille som äger 2st varav den ena han brukskör utan problem.
Varför borde jag avstå pga det? jag har aldrig förut rört en wankel så det är väl inte så konstigt att jag inte vet hur den sitter, någon gång ska väl vara den första, eller?
Fritid har jag, och pengar till att köpa ny luftpump har jag också.

Han hade provat att köra på konstant ström och enligt honom så var värdena då bra, men påvägen till bes så gick luftpumpen sönder och värdena blev skyhöga.

Najs
26 juli 2013 ·

prata med wankel gurun här på garaget. Gzon. det han inte kan om wankel är inte värt o veta om det! han kan även mappa o bänka o sådana saker. han hjälpte mig sjukt mycket när jag ägde en sjua
han har även själv byggt ihop en 3skivig wankel singelturbo

http://www.garaget.org/gzon

WhoZWoddl3r Karosstekniker
26 juli 2013 · 288 Inlägg

luftpumpen är inga problem att byta, sitter som en vanlig generator på vilken annan bil som hellst. en rem o 2 skruvar. vad som orsakar avgasvärdena vågar jag inte svara på.

My Drinking Team Has A Racing Problem
Mazda Efini RX-7 "Bad Attitude" (1994)
Saab 9-3 SS Aero "Hirsch Performance" (2004)
hyperperry
27 juli 2013 · 166 Inlägg

Najs skrev:
prata med wankel gurun här på garaget. Gzon. det han inte kan om wankel är inte värt o veta om det! han kan även mappa o bänka o sådana saker. han hjälpte mig sjukt mycket när jag ägde en sjua
han har även själv byggt ihop en 3skivig wankel singelturbo

http://www.garaget.org/gzon

tack för tipset!

WhoZWoddl3r skrev:
luftpumpen är inga problem att byta, sitter som en vanlig generator på vilken annan bil som hellst. en rem o 2 skruvar. vad som orsakar avgasvärdena vågar jag inte svara på.

jaha men då vet jag vilken det är också, tack så mycket!

Han har kvitton på att motorn är nyrenoverad och i samma stund så byttes lambdasonden, så enligt honom var värdena stabila och bra när luftpumpen gick på konstant ström.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang