3481
Sök

Motorbyte I en 740 -90

1 277 Inlägg
28 juli 2013
Trådstartare
#1
Tjena, ville ha svar på en fundering. Är det möjligt för mig att byta motor från min bil, dvs en 744 -90 års modell med B230f motorn, till en tdi från tidiga v70, dvs audidieseln.
Allt kommer ju att tas orginal, inget ska modifieras.

Hade de varit en -89 utan kat hade det ju bara varit att byta å reggbesikta men nu är det ju en -90 med kat.

Kan man komma undan med bara motorbytet?

MVH Christian

6 700 Inlägg
28 juli 2013
#2
Ska du skifta från bensin till diesel så ska du byta mer än bara motorn..

De/Dem

1 277 Inlägg
28 juli 2013
Trådstartare
#3
Malheus skrev:
Ska du skifta från bensin till diesel så ska du byta mer än bara motorn..

Jag pratar inte om det mekaniska. jag pratar rent tekniskt med regbesiktningen.

finast vore en v70/850 diesel modell äldre. men visst om jag köper en 760 diesellåda så kan jag köra en vag 1.9 tdi utan vidare problem.

Tro mej jag vet vad som behövs bytas.

klabbarpan
3 041 Inlägg
28 juli 2013
#4
Bästa svaret du kan få, är genom att ringa din närmaste sfro person.

Du kommer då få reda på korrekta uppgifter huruvida du skall regga den.

Tyvärr är risken stor att du endast får rena gissningar till svar.
Så i all välmening, ring dem så får du svart på vitt smile

Lycka till!


1 277 Inlägg
28 juli 2013
Trådstartare
#5
Det är nåt som jag redan tänkt göra, men jag ansåg att jag inte hade nåt att förlora genom att fråga här då det ändå är en söndag/vilodag.

German Engineering
9 083 Inlägg
28 juli 2013
#6
Några punkter ur SFROs bygghandbok smile

"DIESELMOTOR"
Ej ombyggt fordon
Till och med 1992 (tagen i bruk före 1/1 1993):
Det är tillåtet att byta till en dieselmotor, så länge den klarar röktäthetsprovet som görs på besiktningen och om köldstartsanordningen stängs av automatiskt när motorn startat.

Från och med 1993 (tagen i bruk före 1/1 1993 eller senare)
För detta byte krävs avgasintyg. Intyget ska skrivas av biltillverkaren eller dess representat i Sverige och ska bevisa att motorn är i originalskick (i avgascertifierat utförande). Intyget brukar vara i det närmaste omöjligt att få.

Ombyggt fordon
Till och med 1999
Det är tillåtet att byta till en dieselmotor, så länge den klarar röktäthetsprovet som görs på besiktningen och om köldstartsanordningen stängs av automatiskt när motorn startat.

Från och med 1999
För detta byte krävs avgasintyg. Intyget ska skrivas av biltillverkaren eller dess representat i Sverige och ska bevisa att motorn är i originalskick (i avgascertifierat utförande). Intyget brukar vara i det närmaste omöjligt att få"

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

Vettemannen
28 juli 2013
#7
nixon89 skrev:
Bästa svaret du kan få, är genom att ringa din närmaste sfro person.

Du kommer då få reda på korrekta uppgifter huruvida du skall regga den.

Tyvärr är risken stor att du endast får rena gissningar till svar.
Så i all välmening, ring dem så får du svart på vitt smile

Lycka till!

I don't get it!

/Benny

1 277 Inlägg
28 juli 2013
Trådstartare
#8
CarpeDiem skrev:
Några punkter ur SFROs bygghandbok smile

"DIESELMOTOR"
Ej ombyggt fordon
Till och med 1992 (tagen i bruk före 1/1 1993):
Det är tillåtet att byta till en dieselmotor, så länge den klarar röktäthetsprovet som görs på besiktningen och om köldstartsanordningen stängs av automatiskt när motorn startat.

Från och med 1993 (tagen i bruk före 1/1 1993 eller senare)
För detta byte krävs avgasintyg. Intyget ska skrivas av biltillverkaren eller dess representat i Sverige och ska bevisa att motorn är i originalskick (i avgascertifierat utförande). Intyget brukar vara i det närmaste omöjligt att få.

Ombyggt fordon
Till och med 1999
Det är tillåtet att byta till en dieselmotor, så länge den klarar röktäthetsprovet som görs på besiktningen och om köldstartsanordningen stängs av automatiskt när motorn startat.

Från och med 1999
För detta byte krävs avgasintyg. Intyget ska skrivas av biltillverkaren eller dess representat i Sverige och ska bevisa att motorn är i originalskick (i avgascertifierat utförande). Intyget brukar vara i det närmaste omöjligt att få"

Får tacka för det trevliga svaret jag fick här.

MVH

Evildan
28 juli 2013
#9
Vettemannen skrev:
nixon89 skrev:
Bästa svaret du kan få, är genom att ringa din närmaste sfro person.

Du kommer då få reda på korrekta uppgifter huruvida du skall regga den.

Tyvärr är risken stor att du endast får rena gissningar till svar.
Så i all välmening, ring dem så får du svart på vitt smile

Lycka till!

I don't get it!

/Benny

SFRO gör som vanligt och gissar hejvilt wink

Tror dock nixon89 menar att

Ring SFRO, dom ger dig korrekt svar.

Tyvärr är risken stor att du endast får rena gissningar till svar när g.org medlemmarna kommer med sina teorier.

Vettemannen
28 juli 2013
#10
Evildan skrev:
Vettemannen skrev:
nixon89 skrev:
Bästa svaret du kan få, är genom att ringa din närmaste sfro person.

Du kommer då få reda på korrekta uppgifter huruvida du skall regga den.

Tyvärr är risken stor att du endast får rena gissningar till svar.
Så i all välmening, ring dem så får du svart på vitt smile

Lycka till!

I don't get it!

/Benny

SFRO gör som vanligt och gissar hejvilt wink

Tror dock nixon89 menar att

Ring SFRO, dom ger dig korrekt svar.

Tyvärr är risken stor att du endast får rena gissningar till svar när g.org medlemmarna kommer med sina teorier.

Så kan det vara men varför skriver man inte då. Näe det ska till gissningar för att tyda vissa inlägg.

/Benny

klabbarpan
3 041 Inlägg
28 juli 2013
#11
Vettemannen skrev:
Evildan skrev:
Vettemannen skrev:

I don't get it!

/Benny

SFRO gör som vanligt och gissar hejvilt wink

Tror dock nixon89 menar att

Ring SFRO, dom ger dig korrekt svar.

Tyvärr är risken stor att du endast får rena gissningar till svar när g.org medlemmarna kommer med sina teorier.

Så kan det vara men varför skriver man inte då. Näe det ska till gissningar för att tyda vissa inlägg.

/Benny

Exakt som evildan skrev. Missade en liten bot när jag skrev smile my bad.

Ursäkta benny, att det var så otydligt!


1 277 Inlägg
30 juli 2013
Trådstartare
#12
Men problemet är att det är aningen onödigt att störa sfro för ett simpelt motorbyte. Det var iallafall förklaringen jag fick på hemsidan.
carpe diem hade ju tillgång till boken i hand och han skrev ju direkt från den vilket var jävligt bra tyckte jag

Evildan
30 juli 2013
#13
Är du säker på att det är en 740 och inte en 470? 470 har dieselmotor från början wink

3 292 Inlägg
30 juli 2013
#14
cykelpump skrev:
Malheus skrev:
Ska du skifta från bensin till diesel så ska du byta mer än bara motorn..

Jag pratar inte om det mekaniska. jag pratar rent tekniskt med regbesiktningen.

finast vore en v70/850 diesel modell äldre. men visst om jag köper en 760 diesellåda så kan jag köra en vag 1.9 tdi utan vidare problem.

Tro mej jag vet vad som behövs bytas.

Eller en 740/940 diesellåda, MEN jag vet inte om den sprängkåpan har samma bultmönster som VAG 5:orna nämligen, tror jag kollade upp det där en gång då jag hade lite samma idé men minns inte riktigt hur det passade ihop med varandra.

En 5:a morrar ju helt klart bättre än en 1.9 tdi big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

1 277 Inlägg
31 juli 2013
Trådstartare
#15
Danne_1977 skrev:
cykelpump skrev:
Malheus skrev:
Ska du skifta från bensin till diesel så ska du byta mer än bara motorn..

Jag pratar inte om det mekaniska. jag pratar rent tekniskt med regbesiktningen.

finast vore en v70/850 diesel modell äldre. men visst om jag köper en 760 diesellåda så kan jag köra en vag 1.9 tdi utan vidare problem.

Tro mej jag vet vad som behövs bytas.

Eller en 740/940 diesellåda, MEN jag vet inte om den sprängkåpan har samma bultmönster som VAG 5:orna nämligen, tror jag kollade upp det där en gång då jag hade lite samma idé men minns inte riktigt hur det passade ihop med varandra.

En 5:a morrar ju helt klart bättre än en 1.9 tdi big_smile

Tydligen ska det passa bra, ska gå att köra med lamellen ifrån volvolådan. kan även varit tryckplattan men minns inte om man skulle ha den från 1.9:an eller ej.

Jo visst låter det gött men jag är ute efter lite billigare drift. så 1.9 skulle va fint


Sök